Ga naar inhoud
  • 0

Handleiding Filemaker


martin1006

Vraag

Kan iemand mij vertellen welke goede handleidingen voorhanden zijn voor het gebruik van Filemaker?

Ik heb al een bestelling staan van de "Missing manual for Filemaker".

 

Ik zeg er met nadruk bij dat ik vooral veel waarde hecht aan de mening van Grafisch ontwerpers omdat deze groep het beste weet hoe je een manual grafisch zodanig in elkaar zet zodat het helpt te leren hoe de frontend werkt van Filemaker.

Het is nu eenmaal niet anders dat de frontend van het programmeren van Filemaker in elkaar is gezet door programmeurs die totaal geen flauw benul hebben hoe je een GUI in elkaar zet om er gemakkelijk mee te werken. Ik kan er iig niet mee werken en geloof me, ik gebruik veel programma's en ben ook redelijk bedreven in het werken in een terminal van UNIX.

 

Maar Filemaker?.......... een draak van de eerste orde!

 

Als voorbeeld wil ik graag deze meegeven

 

http://www.filemaker.com/nl/help/html/toc.html

 

Zo moet het dus niet. Dit noemen we in grafische vaktaal een dus een draak van een manual!

 

Bijvoorbeeld. Ik ben nu al twee dagen aan het zoeken in de manual op deze site hoe ik een regel kan toevoegen in een portaal.

 

Is echt nergens te vinden.

Link naar reactie

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee, ook jij kan het niet vinden in die draak.

 

Nog steeds zie ik geen uitleg hoe ik een nieuwe regel toevoeg en een gegeven ophaal die ik zichtbaar maak in een portaal.

 

Als ik op deze link

http://www.filemaker.com/nl/help/html/toc.html

 

zoek op portaal dan krijg ik 3 resultaten.

 

http://www.filemaker.com/nl/help/html/scripts_ref1.36.21.html

http://www.filemaker.com/nl/help/html/func_ref2.32.48.html

http://www.filemaker.com/nl/help/html/scripts_ref1.36.61.html

 

Alle drie links die niet uitleggen wat ik zoek.

 

 

Gewoon een rij aanmaken en de gegevens weergeven uit een keuzelijst die ik ophaal uit een gerelateerd record.

Link naar reactie
  • 0

"Als het gerelateerde veld zich in een portaal bevindt, typt u gegevens in het veld in de laatste rij van het portaal. Bevindt het gerelateerde veld zich niet in een portaal, dan typt u gegevens in het veld en drukt u op Enter. "

 

dat staat in de helpfunctie van FM bij Gerelateerde records toevoegen en dupliceren.

Link naar reactie
  • 0

In een portaal moet je geen "regel" toevoegen, maar een record aanmaken.

 

Dit kun je semi automatisch laten gebeuren als je in je "portaal relatie" aanvinkt dat records aanmaken toegestaan is.

Je hoeft dan alleen nog maar informatie in te voeren in de reeds openstaande "regel" om het record definitief te maken.

 

Anders moet je naar de layout van de tabel gaan van je portaal, daar een record aanmaken en hier de juiste link invoeren om in het portaal getoond te worden en weer terugkeren naar de portaallayout.

(Met een script natuurlijk.)

Link naar reactie
  • 0

Om het duidelijk te maken.

 

Ik heb een tabel met bedrijven en een tabel met contactpersonen.

 

Die records hoef en wil ik niet meer aanmaken want die zijn er al!

 

Ik wil in mijn layout van bedrijven een portaal waar ik weer kan geven welke contactpersonen bij dit bedrijf horen.

 

Dit lijkt mij toch een zekere basisvaardigheid van het hele programmeren in Filemaker.

 

Des te meer verbaasd ben ik dat dit onderwerp zo slecht beschreven is dat je als beginner eigenlijk meteen al struikelt.

 

Dat is jammer en niet nodig als er een goede handleiding zou bestaan.

Link naar reactie
  • 0

Dat staat ook in je draak, terwijl de helpfunctie en de bij FileMaker horende PDF files een goede bron zijn.

 

http://www.filemaker.com/nl/help/html/create_layout.9.24.html#366445

 

Maak een relatie tussen contactpersoon en bedrijf.

 

Plaats ee n portaal op je bedrijfslayout en toon records steunend op de relatie.

 

Ondertussen blijf ik wel bij mijn stelling:

 

Dar síntomas erróneos, resulta en soluciónes erróneas.

 

Uit niets blijkt in je eerste post dat je problemen hebt met het aanmaken van een portaal......

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om dit voorbeeld.

 

Piet Janssen en Jan Keesen werken bij Derksen Vrachtwagens

Jan Derksen werkt bij Pieterse Transport

Kees Smit werkt bij Janssen Zeevracht

 

In bedrijven wil ik nu een portaal maken waarin ik in een keuzelijst de naam kan selecteren die ik ka toevoegen aan het bedrijf.

 

Ik heb echt geen idee hoe ik dat ik in Filemaker moet doen en ik kan het ook nergens in de docs terugvinden.

 

 

Ook niet in de links en reacties en links die ik hier heb gekregen

Untitled.fp7

Link naar reactie
  • 0

Hallo Martin,

 

In je file mis ik een relatie tussen de twee tabellen, dat kan op bedrijfsnaam(contactpersonen)-bedrijfsnaam(bedrijven)

Tevens, en dat is de oplossing van je vraag, mis ik het vinkje bij nieuwe records mogen/kunnen aanmaken in gerelateerde tabellen.

 

De oplossing van Harry legt de relatie tussen de twee tabellen op BedrijfsID, dat is nog beter. Dan kom je niet in de problemen bij bedrijven die dezelfde naam hebben.

Link naar reactie
  • 0

@Harry

 

Dat is juist wat ik niet wil. Nu worden er nieuwe records aangemaakt in de contacten.

 

Dat wil ik niet. Die werkwijze had ik ook al zelf uitgevonden.

 

Nogmaals...........

 

Ik wil geen contacten aanmaken in deze portaal. Ik wil contacten WEERGEVEN in deze portaal en keizen uit een keuzelijst die ik ophaal uit de records van contacten!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...