Ga naar inhoud

Een job als filemaker-ontwikkelaar


greg

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben zelfstandig en zit eigenlijk in een totaal andere sector. Ik knutsel nu in m'n vrije tijd een database samen met filemaker en begin er een beetje 'verslaafd' aan te raken. Nu zit ik te denken dat het misschien wel leuk zou zijn om later mijn huidige job te combineren met iets als filemaker-ontwikkelaar.

Nu had ik graag wat tips en wegwijs.

-Welke opleidingen moet ik hiervoor volgen? Ik heb nog geen enkele opleiding gevolgd die iets te maken heeft met computers.

-Hoe ga ik dan het beste op zoek naar werk in deze sector?

-En vind je gemakkelijk jobs ? Liefst in regio west-vlaanderen.

-Zijn er ook jobs te vinden die je van thuis uit kan doen?

 

Alle tips zijn meer dan welkom!

 

Groeten,

 

Greg

Link naar reactie

Hallo Greg,

 

De beste opleiding is zelfstudie met behulp van dit forum en andere die hier worden aangegeven.

Werk vinden is een ander probleem, er zijn bedrijven die filemakerapplicaties ontwikkelen en verkopen, ik doe het zelf als zelfstandige naast andere producten zoals printwerk en mailingen. En dat doe ik vanuit huis, dat is dus zeer goed mogelijk. :mrgreen:

Het meest lastige is inderdaad klanten vinden die een database nodig hebben.

 

Succes.

Link naar reactie

Je zult je ook wat moeten verdiepen in het Filemaker Server gebeuren. Een deel van de kracht van filemaker ligt namelijk ook bij het multi-user gebruik. De klant zal ook verwachten dat je Filemaker Server opzet.

Een belangrijke, niet te verwaarlozen, drempel is de aanschaf van de filemaker licenties. In veel gevallen zal de kostprijs van de licenties de kostprijs van je eigen ontwikkeling overstijgen. Zodat het voor de klant toch een belangrijke investering wordt.

Mits gebruik van IWP kan je eventueel het aantal licenties beperken. Maar dit vergt een heel andere benadering van het opzetten van een toepassing.

Ontwikkelen voor een klant is toch nog wat anders dan knutselen aan een database voor jezelf.

aangepast door Gast
Link naar reactie

Met de 'zelfstudie-opleiding' ben ik volop bezig. Ik vroeg mij af of je naast filemaker nog andere opleiding dient te volgen ?

 

Een job vinden bij bvb. een bedrijf die toepassingen maakt op maat zal dus niet gemakkelijk zijn?

En wanneer je op zelfstandige basis werkt is het moeilijk om klanten te vinden? Hoe ga je dan het beste op zoek naar klanten?

 

Wanneer de tijd rijp is zal ik mij zeker nog wat verdiepen in 'multi-user' en iwp.

 

Is het misschien aan te raden om mij meer te richten in het maken van websites met filemaker? Is het dan makkelijker om een job te vinden of om klanten te vinden?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Als potentiele klant kan ik je zeggen dat het grootste struikelblok de kostprijs is.

 

Als je als éénmanszaak zoals ik naar een goede werkzame oplossing zoek en ik laat een filemaker programmeur zijn gang gaan dan staat de teller in no time op € 10.000,-.

Geen enkele éénmanszaak kan zo'n investering er even uit schudden.

 

Filemaker programmeurs hebben de neiging om altijd vanaf scratch te willen beginnen. Dat is totaal overbodig. Een klanten, contactpersonen, projecten, facturen, producten en offertedatabase zou je éénmalig kunnen opzetten en aanbieden aan kleine MKB'ers waarmee je enkele wensen eventueel later uitbouwt.

 

Een grafisch ontwerper kan dan, indien gewenst, een interface op maat voor de frontend maken. Want let wel, een techneut moet je nooit de grafische interface laten maken.

 

Zo'n oplossing zou dan nooit meer dan € 2.000,- mogen kosten. Dit lijkt weinig maar het afzetgebied wordt ook vele maken groter als je de drempel lager maakt.

 

Het is dat ik er zelf geen tijd voor heb om mij erin te verdiepen maar anders zette ik zelf zo'n oplossing in elkaar. Ik ben er iig wel naar op zoek.

Uiteraard aanbiedingen gehad maar die zijn bedrijfseconomisch volstrekt onrealistisch.

 

 

Dat is mijn advies. En ik kan het weten want ik ben een potentiele klant van je dus ik weet precies waar de schoen wringt.

 

Eigenlijk om mijn verhaal simpel te houden

 

Filemaker programmeurs zijn techneuten.

 

En helaas geen commerciele talenten!

Link naar reactie

En om mijn verhaal nog wat duidelijker te maken.

 

Als je bijvoorbeeld zo'n database in elkaar zou zetten voor bijvoorbeeld een lokale auto/motorhandelaar dan kan je zo'n database één op één over kunnen zetten naar elke andere dealer in welke branche dan ook.

 

Want elke dealer koopt iets en en verkoopt het met marge. En of je dan een auto of motor met bepaalde specs inkoopt en verkoopt of je dealt in drukwerk zoals ik dan blijft het allebei nagenoeg hetzelfde.

 

Alleen klopt de motordealer erin dat de motor een 1200cc motor heeft en van het merk BMW is en ik klop erin dat de brochure 96 pagina's heeft en als papier machine Coated papier heeft.

 

Kwestie van tabellen omnoemen, labeltjes op de frontend veranderen en de frontend een ander ontwerp geven.

 

 

Ik denk dat je met zo'n oplossing meer dan de 50% van het MKB kan bestrijken.

Link naar reactie

Ik voel me toch wat aangesproken, dus even een korte reactie.

Vanmiddag net een factuurpakketje afgemaakt, prijs lage xxx.

Begonnen vanuit het basisfactuurpakket, maar toch nog een flinke dag aan het knutselen geweest om de wensen van de klant te verwerken, de layouts aan te passen, briefpapier in te passen, knoppen en scripts maken, etc.

En omdat een aantal zaken weer net iets anders is dan standaard gaat daar veel tijd inzitten.

 

Ik heb (helaas) nog nooit een pakket van duizenden euro's kunnen maken en verkopen, maar in het verleden wel bij een groot project meegewerkt waar 3 maand continu aan gewerkt is en daarna nog vele uren. De prijs wordt mede bepaalt door implementatie, uitleg, kopen van plugins, evetuele serverinstellingen, etc. De prijs kan dus inderdaad behoorlijk oplopen.

 

Maar vergelijk het eens met het aanschaffen van een CMS of ERP-systeem. Dat heb ik toevallig laatst moeten uitzoeken.

In eerste instantie betaal je een paar duizend euro voor de aanschaf, daarna een paar duizend voor het aanpassen aan je eigen wensen, daarna een maandelijks bedrag (van 7 tot 100 euro) per gebruiker voor de rest van de looptijd.

 

Misschien is een Filemaker toepassing op maat dus niet zo duur.

Link naar reactie

@hiker

 

Het gaat erom dat ik met mijn reactie Filemaker programmeurs ervan bewust wil maken dat je meer commercieel moet denken.

 

De vraag of je een layout wel of niet aan moet passen voor een klant heeft ook te maken met de vraag hoe goed je het verhaal kan verkopen aan een klant.

 

 

Nogmaals, als je als Filemaker programmeur slim bent dan sleutel je een standaard applicatie in elkaar, laat het grafische design door een grafisch ontwerper maken, en verkoop deze basis aan het MKB.

 

Met websites en CMS systemen werkt dat precies hetzelfde. Kijk eens naar Joomla. Als ik daar over begin met een webprogrammeur dan komen er allerlei bezwaren maar ik zet een Joomla site binnen 3 dagen online voor een klant met een basisontwerp en een paar extra's. Gewoon een kwestie van verkopen.

Link naar reactie
En om mijn verhaal nog wat duidelijker te maken.

 

Als je bijvoorbeeld zo'n database in elkaar zou zetten voor bijvoorbeeld een lokale auto/motorhandelaar dan kan je zo'n database één op één over kunnen zetten naar elke andere dealer in welke branche dan ook.

knip

Kwestie van tabellen omnoemen, labeltjes op de frontend veranderen en de frontend een ander ontwerp geven.

Ik denk dat je met zo'n oplossing meer dan de 50% van het MKB kan bestrijken.

Ik denk dat filemaker Nederland dit ook leest en nu dus meteen aan de slag gaat. Ik neem immers aan dat men bij Filemaker voldoenden techneuten heeft om het technisch in elkaar te zetten en dat men voldoende commerciele kennis heeft (of gaat inhuren) om dit voor elkaar te krijgen. Als dan ook nog 1 techneut iets van joomla in elkaar zet wat eenvoudig te installeren is (binnen 1 uur?) dan kan die de andere 50% van het MKB bedienen en dan zijn met die 2 programma's het hele MKB voorzien en lopen die 2 personen natuurlijk financieel binnen en al die andere bedrijven die gaan om de fles helaas :( Goed dat we in filemaker Cafe zitten, we zitten blijkbaar al tegen sluitings tijd , doe ze nog maar eens vol :D:D

Link naar reactie

@pjotter

 

Je snapt het hele verkoopconcept niet.

 

Kijk inderdaad eens naar Joomla. Als je voor een gemiddeld MKB bedrijf een Joomla site in elkaar zet dan kan je dat met gemak voor € 500,- verkopen.

 

Zelfde verhaal voor Filemaker. Het gros van het MKB heeft een gelijkend bedrijfsprofiel met:

 

accounts

contactpersonen

projecten

line items

uren

aanvragen

offertes

facturen

 

Ik kan zo al een aantal branches noemen die je zo één op één erin kan kloppen

Makelaars, autodealers, motordealers, aannemers, zzp'ers, grafisch ontwerpers, installatiebedrijven, boekhouders, webisteprogrammeurs, de filemaker programmeurs zelf, loodgieters, schilders, bakkers, cateringbedrijven, adviesbureau's, drukwerkmakelaars, fotografen, journalisten, reclamebureaus etc.

 

Als je verder denkt dan weet je dat er een grote groep is die niet of helemaal geen aanpassing behoeft als je een goede standaard oplossing kan aanbieden.

Link naar reactie
@pjotter

 

Je snapt het hele verkoopconcept niet.

Kijk inderdaad eens naar Joomla. Als je voor een gemiddeld MKB bedrijf een Joomla site in elkaar zet dan kan je dat met gemak voor € 500,- verkopen.

Martin,

Je hebt helemaal gelijk ik snap het inderdaad niet.

Waar is jouw bedrijf te vinden en hoeveel man heb je in dienst zodat ik de reactie een beetje op waarde kan inschatten?

Ik neem aan dat je minimaal met joomla de markt al aan het veroveren bent?

Nogmaals het is goed dat we in het cafe zitten en nu al over sluitingstijd denk ik :D

Als het zo makkelijk in elkaar zat dan zou iedereen gewoon business pakket van filemaker gebruiken meer heb je niet nodig en ik denk dat er bij filemaker toch voldoende commercieel personeel met kennis van zaken rond loopt......(komen immers van apple af :D )

Link naar reactie

Martin,

 

Ik biedt klanten graag iets extra's i.p.v. een standaard applicatie. Ze hebben immers gekozen voor een huisstijl met briefpapier, website, etc. Het is wel leuk om dan een programma in de huisstijl te maken, dat betekent dus alle knoppen van kleur veranderen, logo's op de layout, etc.

Verder is er natuurlijk meer dan het MKB. Ik heb voor verschillende sportverenigingen een ledenadministratie gemaakt. Alle sportbonden hanteren andere leeftijdscategorieen en benamingen, elke vereniging heeft zijn eigen wensen. Een basis om vanuit te ontwikkelen is dan heel klein, het meeste is maatwerk.

Ook bij websites overigens: de Ned. Atletiekunie beloofd al 3 jaar met een onlineversie van de ledenadministratie te komen. Blijkbaar is het toch niet zo gemakkelijk.

 

En over Wordpress en Joomla: tja, hoeveel standaard websites wil je?

Link naar reactie
Martin,

knip

Ik heb voor verschillende sportverenigingen een ledenadministratie gemaakt. Alle sportbonden hanteren andere leeftijdscategorieen en benamingen, elke vereniging heeft zijn eigen wensen. Een basis om vanuit te ontwikkelen is dan heel klein, het meeste is maatwerk.

Ook bij websites overigens: de Ned. Atletiekunie beloofd al 3 jaar met een onlineversie van de ledenadministratie te komen. Blijkbaar is het toch niet zo gemakkelijk.

Helmaal mee eens, voor 3 sportverenigingen echt 3 totaal verschillende bestanden moeten maken ivm verschillende sporten (draf en rensport met vele soorten paarden/fokgegevens is iets heel anders als een watersportvereniging. (behalve dan de NAW ed)

Wat de online versie aangaat voor de Atletiekunie troost je voor het watersportverbond is het nog erger zijn al 8 jaar bezig en ze verplichten eigenlijk nu om de verenigingen met een aantal pakketten in zee te gaan die met hun database kan communiceren. Gelukkig is door geld gebrek dat allemaal een beetje op hold gezet. Er zijn trouwens voor verenigingen volop standaard pakketten die online werken maar vaak ook prijzig vanwege data gebruik. Ik heb voor een vorige werkgever eens geholpen om een standaard pakket aan te passen (4d) naar wat hun nodig hadden en we zijn er na 1 jaar mee gestopt. Ze werken nu met een compleet pakket wat in die branche gebruike lijk is en wat door een firma wordt onderhouden met een onderhouds contract. Is iets duurder dan het standaard pakket maar wel meteen wat ze nodig hebben.

Als alles zo simpel was als Martin aangeeft zouden we niet zoveel bedrijven hebben. Ik denk dat filemaker voldoende kennis van zaken heeft om een standaard pakket te maken voor het MKB (hebben ze trouwens ook al) en voldoende kennis van commercie. Toch is niet 50% van het MKB op filemaker overgestapt omdat?

Link naar reactie

Om even aan te geven dat ik niet zomaar een groentje ben.

 

7 jaar ervaring als systeembeheerder bij een grafisch bedrijf met 120 man personeel

UNIX server beheerd.

Medeontwikkelaar geweest van een web app met 65.000 plantnamen inclusief alle variabelen zoals kleur, bloeitijd, planthoogte etc in combinatie met inDesign server. (sql database)

Medeontwikkelaar geweest van cruisewebsites compleet met boekingsmodules.

 

Zelf als hobby meerdere Joomla sites in elkaar gezet. (sommige waren na 3 dagen al klaar)

 

Beetje bekend met FM.

 

Daar ligt voor mij het grootst struikelblok want FM is bij lange na niet zo gebruiksvriendelijk als men wil beweren. De manual is nl een draak van het ergste soort.

 

Als je dan kritiek zou willen uiten zoals je dat doet tav de Atletiekunie dan zou je de kritiek beter bij Filemaker neer kunnen leggen die niet in staat (of niet bereid) zijn om een fatsoenlijke manual online te zetten)

Link naar reactie
"Toch is niet 50% van het MKB op filemaker overgestapt omdat?"

 

Omdat het bij veel FM programmeurs aan commercieel talent ontbreekt om een standaard pakket aan de man te brengen en dat eenvoudig uit te bouwen naar de behoefte van de klant.

Als je de reactie van me lees snap je dat ik juist aangeef dat FM alles in huis heeft maar dat zelfs hun dit niet lukt :roll:

Link naar reactie
Om even aan te geven dat ik niet zomaar een groentje ben.

7 jaar ervaring als systeembeheerder bij een grafisch bedrijf met 120 man personeel

UNIX server beheerd. Medeontwikkelaar geweest van een web app met 65.000 plantnamen inclusief alle variabelen zoals kleur, bloeitijd, planthoogte etc in combinatie met inDesign server. (sql database)

Medeontwikkelaar geweest van cruisewebsites compleet met boekingsmodules.

Zelf als hobby meerdere Joomla sites in elkaar gezet. (sommige waren na 3 dagen al klaar)

Ervaring is dus van een groentje :D Bij FM hebben ze al meer dan 20 jaar ervaring hiermee maar dat geld hetzelfde voor alle andere database pakketten van diverse concurenten. Hier op dit forum zitten een paar echte grote kenners (zoek eens door de database en ze zult ze herkennen) die hier hun beroep van hebben kunnen maken en die commercieel best goed de weg weten. Denk je nu echt dat als het zo simpel was als je zelf aangeeft men al lang niet aan het binnen lopen was met dat pakket. (hoeft geen FM te zijn maar elk ander pakket zou ook mogen).

Ik vroeg gewoon aan je wat je bedrijf is want zeg nu zelf als het echt zo simpel was als je al aangaf dan:

1 was ik voor mezelf begonnen had een van de cracks hier in vaste dienst genomen

2 had ik het reclame bureau van Heineken in dienst genomen en was ik binnen 1 jaar binnen.

 

Wat jij nu oppert denk je nu echt dat dit nooit bij iemand op is gekomen en geprobeerd heeft? Als eens gekeken naar kant en klare pakketten van BV FM (maar nogmaals mag elke vorm van database of programmeren zijn) en wat men hiermee kan? Dan de opmerking van de atletiek unie die begrijp ik niet is die met FM bezig om online te krijgen? ik lees iets heel anders maar ik kan me vergissen.

Er zijn al vele pakketten geweest die perfect waren en die commercieel goed bezig waren. (bv os commerce) Neem een pakket als Star Office wat een bedrijf als SUN is overgenomen maar ook niet een commercieel succes is geworden. Neem Next wat dus ook niet door een onbenul is opgezet maar wat ook een geruisloze dood is gestorven. (gelukkig maar de man is weer terug bij de roots :D )

Als ik kijk naar het begin van je opmerkingen dan begrijp ik waarschijnlijk de basis wel van je betoog. Je geeft in feite aan dat het MKB niet zo veel eisen heeft en dat een basis pakket voor de meeste al voldoende zou zijn met wat aanpassingen. In principe heb je gelijk dat voor een basis dit zou kunnen alleen heb je te maken met:

1 waar je boekhouder mee werkt of je accountant

2 waar je leverancier mee werkt als je bv in een franchise zaak zit

3 wat voor leverancier het MKB heeft voor de hardware. (niet iedereen onderhoud zelf zijn PC's in een netwerk)

4 wat de voorkeur van de eigenaar is. (heeft hij een kennis die wat doet voor hem)

5 vul zelf maar in.

Maar genoeg betoogd ik ga toch maar alvast aan de toog zitten en er maar een paar nemen.

Link naar reactie

@pjotter

 

Je maakt het veel te ingewikkeld. Je praat over netwerken, franchise etc.

 

Ik heb het over de aannemer die voor zichzelf werkt. Over de tegelzetter. Over de stukadoor. Over de tekstschrijver. Over de drukwerkbemiddelaar zoals ik.

 

Die kunnen het zich niet veroorloven dat je even 10.000 EUR neerlegt voor een database die een door een ontwerper vanaf scratch wordt ontwikkeld.

 

Snap je dat?

 

Je laat ook niet echt commercieel inzicht zien want als je dat wel had dan had je mij al een goed aanbod met een redelijke prijs gedaan.

 

Had ik in jouw geval allang gedaan!

Link naar reactie
@pjotter

 

Je maakt het veel te ingewikkeld. Je praat over netwerken, franchise etc.

Ik heb het over de aannemer die voor zichzelf werkt. Over de tegelzetter. Over de stukadoor. Over de tekstschrijver. Over de drukwerkbemiddelaar zoals ik.

knip

Volgens mij is MKB het midden en klein bedrijf en dan praten we dus ook over bv een macdonald, , een Domino pizza tent, een bakker om de hoek, enz enz en die zijn echt afhankelijk van andere partijen. Bovendien heeft ook de tegelzetter een boekhouder die weer een eigen pakket heeft voor het bijhouden van meerdere administraties enz enz. Maar nogmaals succes met de zaken ik denk zelf dat het allemaal niet zo simpel in elkaar zit want we zoeken allemaal de kip met de gouden eieren alleen heeft niemand deze nog gevonden :D

Ik laat het maar hierbij ook in het cafe moet je gewoon na een paar pinten stoppen :D:D

Link naar reactie

Hierbij een kleine bijdrage van mijn kant:

 

Als je als éénmanszaak zoals ik naar een goede werkzame oplossing zoek en ik laat een filemaker programmeur zijn gang gaan dan staat de teller in no time op € 10.000,-.

Geen enkele éénmanszaak kan zo'n investering er even uit schudden.

 

Wanneer je als bedrijf besluit om bedrijfsprocessen te automatiseren, dan spelen een aantal factoren een belangrijke rol. O.a. wat is het wensenpakket (wat wil ik)? Wat is het budget? Wat levert het uiteindelijk op? Is deze software reeds beschikbaar? Indien men kiest voor maatwerk, kan het wensenpakket verspreid worden (deel projecten) over een bepaalde periode i.v.m. de kosten?

 

Filemaker programmeurs hebben de neiging om altijd vanaf scratch te willen beginnen.

 

Hoe kom je aan deze conclusie?

 

Een grafisch ontwerper kan dan, indien gewenst, een interface op maat voor de frontend maken. Want let wel, een techneut moet je nooit de grafische interface laten maken.

 

Er zijn zangers die geen gitaar kunnen spelen. Er zijn gitaristen die niet kunnen zingen. En je hebt zangers die ook gitaar kunnen spelen en anders om. Deze laatste groep is zeldzamer.

Als het om applicatie ontwikkeling gaat, dan ben ik van mening dat wanneer je een geschikte set met iconen aanschaft en je gebruikt de "look and feel" van je operating system, dat je dan al een heel eind komt. Webdesign (grafisch) is een vak op zich.

 

Zo'n oplossing zou dan nooit meer dan € 2.000,- mogen kosten

 

Hoe is dit bedrag tot stand gekomen?

 

Filemaker programmeurs zijn techneuten. En helaas geen commerciele talenten!

 

Scheer je niet iedereen over een kam?

 

"Toch is niet 50% van het MKB op filemaker overgestapt omdat?"

Omdat het bij veel FM programmeurs aan commercieel talent ontbreekt om een standaard pakket aan de man te brengen en dat eenvoudig uit te bouwen naar de behoefte van de klant.

 

Denk je dat echt? Ik denk dat hier hele andere redenen spelen. Waarom is VHS destijds het populairste videosysteem geworden en niet Betamax of Video 2000? Dat is net zo iets.

 

Ik ben het wel eens dat een standaard pakket commercieel interessant kan zijn, zolang het maar generiek gebouwd is. Kies er voor om huisstijl van de klant niet in de applicatie te bouwen, maar gebruik bijvoorbeeld (Word) sjablonen (voor brieven, facturen, e-mails, etc.).

 

Ik sluit mij helemaal aan bij:

 

ik denk zelf dat het allemaal niet zo simpel in elkaar zit.

 

;)

Link naar reactie

Ik zal er wel weer helemaal naast zitten maar ik ontwikkel al jaren applicaties met Filemaker voor vele opdrachtgevers en ik heb ook een mening :D .

 

Prijzen zijn afhankelijk van de wensen van de klant, soms is het compleet maatwerk en soms is het iets wat je al meerdere malen gemaakt hebt en kunt aanpassen.

Als je het budget van de klant weet kun je een goed advies geven. Ik geef zelf al jaren het advies aan klanten met weinig budget en een standaard vraag om te kijken naar standaard oplossingen. Filemaker is niet voor ieder bedrijf geschikt.

 

het grote probleem met filemaker applicaties als standaard pakket is naar mijn idee Filemaker zelf.

Bij een klein bedrijfje, zeg maximaal 10 man, zit je met de aanschaf van server en een VLA al op een enorm bedrag. Dan moet je als programmeur nog beginnen.

Daarnaast ben je altijd afhankelijk van de ontwikkelingen binnen Filemaker. Een overgang als die van 6 naar 7 betekent een ombouw van je applicatie die je als ontwikkelaar helemaal niet wilde en je dus op kosten jaagt (dat geld dus nu ook voor mijn klanten maar dat zijn dan weer hun beslissingen).

 

Het feit dat filemaker programmeurs niet commercieel zouden zijn leg ik natuurlijk volledig naast mij neer. Ik werk al meer dan tien jaar zelfstandig als filemaker en webdeveloper en verdien daar ook al jaren een goede boterham mee. Niet iedere bakker begint een broodfabriek. Als ondernemer en als mens zoek je naar een balans die voor jou persoonlijk werkt. Mijn uitgangspunt is dus dat ik alleen maatwerk lever. Voor andere zaken kan je beter standaard applicaties nemen. Die zijn goedkoper en worden beter onderhouden qua updates en dergelijke.

 

Niels

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Probleem is en blijft dat veel programmeurs geen verkopers en geen managers zijn. Ze zijn goed in programmeren, meer niet.

 

Zodra je een gemiddelde programmeur zelf moet laten nadenken dan gaat het fout. Dat zie je ook hier op het forum waar programmeurs niet in staat zijn om op een eenvoudige manier aan iemand uit te leggen hoe iets gedaan moet worden of dat ze met oplossingen aan komen die volstrekt onwerkbaar zijn.

 

Dat heeft allemaal te maken met het onvermogen van veel programmeurs om bedrijfsprocessen te herleiden naar de basis.

 

Wat je dan ziet is dat ze eerst naar de warme bakker A gaan en daar een applicatie voor maken.

 

Vervolgens gaan ze naar warme bakker B en beginnen ze daar weer helemaal vanuit de basis.

 

Als argument wordt dan gegeven dat bakker B andere wensen had dan bakker A maar in feite is de oorzaak dat de programmeur onvoldoende skills heeft om de applicatie van bakker A ook aan B te verkopen en dat de applicatie van bakker A wellicht ook niet helemaal goed in elkaar zit. Ik zou tenminste niet weten welk obstakel er voor bakker B zou moeten zijn om een goed werkende app van bakker A niet af te nemen.

Link naar reactie

En het beste bewijs van dat gebrek is wel de manual die FM online heeft staan wat zowel organisatorisch als grafisch een draak van het ergste soort is.

 

Die hebben echt geen enkel flauw benul wat ze aan het maken zijn. Ze zijn zelfs niet eens in staat om op de site een fatsoenlijke link te plaatsen naar de online help pagina's (die je trouwens eigenlijk al helemaal niet zou willen lezen).

Link naar reactie

Martin1006,

 

Als je de Helppagina's al helemaal niet wilt lezen dan zul je nooit leren hoe FM werkt.

Net als bij andere programmas is er een leercurve. En bij FM kun je heel snel aardige applicatie bouwen.

Wil je echter meer dan zul je toch aan wat zelfstudie moeten doen, net als bij andere programma's. De online Help-functie is een aardige hulp hiervoor.

Ik begrijp dat jij in vele zaken een kei bent, maar nog niet in FM. Maar misschien is FM het verkeerde programma voor jou en krijg je er gewoon geen vat op. Het is toch anders programmeren dan php of C++ of etc.

Probeer je probleem eens in een ander pakket zoals Access of PHP, misschien dat voor jou de leercurve daar veel korter is.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...