Ga naar inhoud
  • 0

afrolmenu's verdwijnen


VWin

Vraag

Hallo,

 

heeft er iemand ervaring(een oplossing) met (voor) het constant verdwijnen van veldafrollijsten

bij gebruik van fmp 10.0.1 op een Mac OS X (recentste versie) ?

 

Een gebruiker meldt me dat de afrollijsten bij de aanmaak van een record gedurende 2, 3 records wel verschijnen en dan

plots niet meer.. Het heropstarten van de database geeft dan telkens weer even soelaas ...

 

mvg

Link naar reactie

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb wel eens aan de hand gehad dat er een berekeningsveld voor het dropdown menu gebruikt werd.

Naarmate de database voller werd duurde het langer voordat de dropdown getoond kon worden.

De gebruiker klikt daardoor nog een keer omdat die denkt; waar blijft die dropdown, en dan komt ie heel even maar is dan weer weg.

Misschien is het ook zoiets, heb je het zelf al geprobeerd bij je klant?

Link naar reactie
  • 0

Laatste info:

 

Iedereen waarvan hier sprake werkt met fmp 10.0.3

 

Wat het OS betreft ...:

 

- Twee personen die respectievelijk met OS 10.6 en 10.6.2 werken hebben continu problemen met die BLANCO afrollijsten !

- Ik zelf werk met OS 10.4.11: geen enkel probleem

- én de persoon die op zijn hoofd-Mac("Host") met OS 10.6 werkt gebruikt ook nog een FMp 10.0.3-client op een Mac Portable met OS 10.5.7 en daar zijn de scrollijsten ook steeds perfect !

 

Dus blijkbaar een OS 10.6-probleem..

 

Niemand ???? Help !

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg ondertusen volgende info van Peter Wagemans:

 

"Dit kan allerlei oorzaken hebben, maar de meest voor de hand liggende is niet de OS versie, maar de gehoste file zelf.

Ik zie dat er geen FileMaker Server gebruikt wordt, dus kan je best eens eerst de gehoste database herstellen. Vooral de indexen zijn hier belangrijk. Als je waardelijsten gebaseerd zijn op velden en niet op een vaste waardelijst, dan wordt dit nog belangrijker en waarschijnlijker.

 

Bij ons op het bedrijf hebben we alle 16 een MacBook en allemaal 10.6.2, ik heb van de collega's nog geen klachten gehoord over verdwijnende waardelijsten.

 

Om zeker te spelen doe je als test dit: stel, de waardelijst is gebaseerd op veld "X".

Je gaat naar de velddefinities, je zet de index van het veld "X" af. Je klikt OK, zodat de velddefinities gebruikt worden. Je opent opnieuw de velddefinties en zet de index van het veld "X" terug aan.

 

Als na deze ingrepen blijkt dat het opgelost is, overweeg dan eens een FileMaker Server. Ja ik weet het, duur spul, maar bedenk even hoeveel geld je kan verliezen als je gegevens kwijt speelt. Als dat niet zo erg is, doe dan gewoon voort met je P2P sharing..."

 

Mijn vragen/reactie:

- Ik denk niet dat een Filemaker Server echt noodzakelijk/ aan te raden is als je al enige gebruiker op één Mac werkt, niet ? ;-)

- de database wordt dus niet altijd "gehost" maar een herstelling (ten behoeve van een herindexering)kan dus inderdaad nooit geen kwaad, maar ...hoe dan te verklaren dat de afrolllijsten eerst wel verschijnen en dan plots weer niet meer tenzij men de database afsluit en heropstart ..???

- Het is wel zo dat er in de afrollijsten WEL dat STAAN vermeld maar dat je ze NIET ZIET: maw kan je weliswaar blindelings wel iets aanduiden dat dan ook hierdoor in het betrokken veld visueel wordt ingebracht !

 

- Het Mac OS is dus blijkbaar niet de oorzaak (ik mag veronderstellen dat die 16 personen ookallen fmp 10.0.3 gebruiken).

- Ik zal ook even de herindexering toepassen.

Link naar reactie
  • 0

Nog even ( nogmaals) dit ..:

 

" Het is wel zo dat er in de afrollijsten WEL data STAAN vermeld maar dat je ze NIET ZIET: maw kan je ze weliswaar lukraak/blindelings aanduiden met als gevolg dat ze dan ook hierdoor in het betrokken veld visueel worden ingebracht !"

 

 

Is de videokaart de oorzaak ?

Link naar reactie
  • 0

Vraagje...

 

Is het afrol menu geconditioneerd? Oftewel, dat het via een relatie slechts een deel van de gevonden records in een menu moet tonen?

 

Ik heb het een paar keer gehad dat deze relatie een foutieve bleek te zijn, waardoor het soms wel, soms niet werkte.

 

Afrolmenu's gebaseerd op relaties kan soms even stof tot nadenken geven voordat het echt goed zit.

Link naar reactie
  • 0

- de afrolmenu's zijn niet geconditioneerd ...( maar komen meestal wel uit andere subfiles; het gaat hierom een multifile (fmp 604-erfenis))

 

- font ? Weinig waarschijnlijk vermits na het heropstarten van de database de afrolmenu's telkens "een aantal records" wel werken ...en dan gaat het plots weer fout ...

Link naar reactie
  • 0

heb een "oplossing" gevonden voor dit blijkbaar nergens anders voorkomend probleem (eigen aan mijn -defecte ?- databaseset ?):

 

gewoon de bestaande fmp 10 vervangen door een fmp 8 !

 

gevolg: alle afrollijsten ( zowel afkomstig uit eigen bestand of een extern bestand) laten zich snel en mooi uitrollen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...