Joserpen Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Hallo allen, printen naar een pdf werkt niet in een runtime applicatie . (blijkbaar een kwestie van licentieovereenkomsten tussen Filemaker en Acrobat) Toch zou ik willen dat mijn runtime applicatie dit kan. Zijn er hiervoor al oplossingen gevonden die werken voor beide systemen (zowel PC als MAC) Of bestaan hier plug-ins voor die dit euvel kunnen oplossen? mvg Joserpen Quote
0 hbrendel Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 myFMbutler PrinterSwitch is een plug-in die dit voor je kan bewerkstelligen. Quote
0 dudematters Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Het makkelijkste is een PDF printer installeren, er zijn er verschillende. Die zou je dan moeten meeleveren met je runtime. Op de mac wordt het natuurlijk native ondersteund, dus vereist wellicht alleen een beetje uitleg in je app... Quote
0 Joserpen Posted June 8, 2010 Author Posted June 8, 2010 Bedankt voor jullie reactie, zou liever werken zonder dat gebruiker veel moet installeren. Zou die PrinterSwitch ook pdf's kunnen mergen. vb 3 layouts aan elkaar mergen zodoende 1 pdf over te houden, zoals dat in de windows-versie kan. mvg Joserpen Quote
0 hbrendel Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 PrinterSwitch (http://www.myfmbutler.com/index.lasso?p=367) kan geen pdf-merge uitvoeren. Onder Windows moet je een aparte pdf printerdriver installeren. De installatie hiervan kun je ook opnemen in een installer die de hele toepassing installeert. Hiermee heb ikzelf nog geen ervaring opgedaan. Quote
0 JeanWM Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Zou die PrinterSwitch ook pdf's kunnen mergen. vb 3 layouts aan elkaar mergen zodoende 1 pdf over te houden, Dat kun je scriptmatig eerst in FileMaker doen, net voor je het geheel naar 'een printer' stuurt. Quote
0 Joserpen Posted June 9, 2010 Author Posted June 9, 2010 "Dat kun je scriptmatig eerst in FileMaker doen" Hoe bedoelt u? Met welke scriptstap(pen) kun je 2 layouts samenvoegen? mvg Joserpen Quote
0 JeanWM Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Je maakt een afzonderlijke print layout, eventueel conditioneel. Je gebruikt een script in plaats van de Append functie, die niet ondersteund wordt in runtime. Wij 'plakken' op die manier tussen 2 en 8 layouts 'aan mekaar' in een runtime. Quote
0 andries Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Jean, ik begrijp het niet... en ben echt benieuwd naar hoe je dit doet Groetjes Andries Quote
0 rmertens Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Je kunt bij het opslaan naar pdf aangeven dat het toe document toegevoegd moet worden aan een bestaande pdf. Quote
0 JeanWM Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Je kunt bij het opslaan naar pdf aangeven dat het toe document toegevoegd moet worden aan een bestaande pdf. Neen, dat werkt niet. Wij maken specifieke layouts waar we alle elementen samenbrengen. Het geheel sturen we naar een PDF-printer. Quote
0 Joserpen Posted June 17, 2010 Author Posted June 17, 2010 Dag Jean Is het mogelijk hiervan een voorbeeldje te verkrijgen hoe jullie die layouts samenvoegen? De layouts die ik wil samenvoegen hebben wel alle 3 een andere layoutinstelling ( één met titelkopgedeelte, een ander met gewoon een kopgedeelte,....) mvg Joserpen Quote
0 JeanWM Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Vermits de Append functie niet werkt, maken we specifieke layouts. En specifiek kan vertaald worden als fiddling, prutsen, knutselen, cut & paste.... tot we iets hebben dat voldoet. Je kunt moeilijk dynamisch werken. Je blijft statisch, dus moet je voor elke 'output' een specifieke layout over verschillende blz. hebben. Line items ophalen vanuit een andere tabel is zo iets dat kunst en vliegwerk vergt. Je bouwt gewoon de layout die je nodig hebt zoals die op op papier eruit moet zien. Voor het printen van een gewone layout is dat niet moeilijk, maar hier moeten we de append functie gaan simuleren. Dat vergt heel wat berekeningen met de Case() om het geheel sluitend te krijgen. Ik doe het enkel indien het echt, maar dan ook echt nodig is. Indien het in de categorie 'leuk hebbeding' valt, begin ik er niet aan. Quote
0 andries Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 op z'n filemakers dus wat ook altijd een mogelijkheid is (maar wel een dure oplossing) is een export via XML en dan via InDesign Server PDFs gaan genereren , maar deze is duurder dan een gewone filemaker pro client, maar geeft wel mooie resultaten, en de eindgebruikers kunnen in Indesign zelf hun print layouts opmaken. Quote
Question
Joserpen
Hallo allen,
printen naar een pdf werkt niet in een runtime applicatie . (blijkbaar een kwestie van licentieovereenkomsten tussen Filemaker en Acrobat)
Toch zou ik willen dat mijn runtime applicatie dit kan. Zijn er hiervoor al oplossingen gevonden die werken voor beide systemen (zowel PC als MAC)
Of bestaan hier plug-ins voor die dit euvel kunnen oplossen?
mvg
Joserpen
13 answers to this question
Recommended Posts