Ga naar inhoud
  • 0

Conditionele verplichting vulling veld

GJ

Vraag

Geplaatst:

Hoe krijg ik voor elkaar om de invoer van een veld verplicht te stellen nadat een ander veld is gevuld? Dus veld A mag leeg blijven als veld B ook leeg is, maar zodra veld B gevuld is moet ook veld A een vulling krijgen. Hoe pak ik dat aan?

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst:

@Bruno VDK

Het is niet zinvol of logisch voor A om een waarde te hebben terwijl B leeg blijft. Je zou dit eigenlijk kunnen afdwingen. Belangrijk is in ieder geval dat A een waarde krijgt als B ook een waarde heeft.

• 0
Geplaatst:

Je in de de velddefinities de validaties bij beide velden als volgt instellen:

If ( A = "" and B ≠ "" ; 0 ; 1 )

vergeet daar dan niet het vinkje bij "Allow user to override during data-entry" uit te zetten.

Ik vind deze oplossing wat minder mooi, omdat de validatie eerst aan de gebruiker aanbiedt de entry van het record terug te draaien en als je dat dan bevestigd, dan moet je nogmaals bevestigen dat je het record wilt terugdraaien.

• 0
Geplaatst:

Plaats veld A in een 1 lijn portal over een relatie dat actief wordt als B een waarde heeft.

Veld A zal dan enkel "bereikbaar" zijn indien B een waarde heeft.

Eventueel kun je een melding op de layout geven voor de gebruiker om het veld in te vullen.

Die melding kun je conditioneel maken t.o.v. veld B.

Als veld A data heeft, verdwijnt de melding.

• 0
Geplaatst:
Hoe krijg ik voor elkaar om de invoer van een veld verplicht te stellen nadat een ander veld is gevuld? Dus veld A mag leeg blijven als veld B ook leeg is, maar zodra veld B gevuld is moet ook veld A een vulling krijgen. Hoe pak ik dat aan?

Het is niet zinvol of logisch voor A om een waarde te hebben terwijl B leeg blijft. Je zou dit eigenlijk kunnen afdwingen. Belangrijk is in ieder geval dat A een waarde krijgt als B ook een waarde heeft.

Hoi GJ,

wat je dus eigenlijk bedoeld is: Beide velden zijn leeg óf beide velden zijn gevuld en dan is het OK. Is echter slechts één van de velden gevuld, dan moet er een foutmelding komen en moet de juiste invulwijze worden afgedwongen.

In dat geval is de formule in mijn vorige post niet correct (ik had alleen maar de originele vraag gelezen) De correcte formule voor de validatie van allebei de velden wordt nu:

A = "" xor B ≠ ""

mvg, Menno

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...