Ga naar inhoud
  • 0

.


Felix

Vraag

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt helemaal.

 

Maar dat probleem had ik toch al.

Ik ontwikkel nu een systeem dat zowel op Mac, PC, iPad, iPhone als IWP moet gaan werken.

Feitelijk denk je één programma te bouwen (ik heb het werkelijk aan de praat gekregen allemaal in 1 programma) maar blijf het probleem houden dat een goed passend scherm op de iPad toch al kleiner is dan dat van een gemiddelde PC. Simpelweg omdat ik Portrait iPad ook werkbaar wil hebben.

 

Laat staan de iPhone... een hele andere User Interface.

 

De verschillen tussen iPad en iPad mini zijn niet zo groot. Als je toch al echt voor iPad aan het ontwikkelen bent, werkt het op de iPad mini ook goed.

Voor de iPad maak ik tegenwoordig standaard knoppen van 50x50 pixels. Op de PC had ik vroeger 20x20 pixels, strak naast elkaar. Dat werkt op de iPad ook niet echt lekker meer.

De standaard regelhoogte van een portaal... ook zo lekker onhandig.

Tekstvelden zijn ook ietwat aan de lage kant om even met de vinger op het juiste veld te klikken.

 

Ik ben een aantal programma's opnieuw aan het ontwikkelen.

Volgens mij geldt dat voor de hele softwarebranche. De iPad zet de boel aardig op z'n kop.

 

Ik kwam er onderlaatst achter dat de iPad mini een schermformaat heeft van 162 mm x 121 mm.

Voor de gein heb ik vervolgens een paar printscreentjes van de grote iPad afgedrukt op dat formaat.

 

Jah... ik ervaar het als een senstationele oplossing. Mits je de dikke vingers van de gebruiker serieus neemt.

Stel je voor, zo'n klein flut ding met alles er op dat je al op de iPad had. En zo hanteerbaar, heerlijk.

Link naar reactie
  • 0

Bij de inlog destilleer ik met welke techniek ik te maken heb, via get (applicationversion).

 

Vervolgens heb ik de applicatie qua layouts redelijk dubbel staan... helaas.

Dus voor de iPhone aparte layouts, voor IWP/PC/MAC apart en tegenwoordig voor de iPad ook apart.

 

IWP is bijvoorbeeld zo'n een buitenbeentje. Show Custom Dialog werkt daar niet, dus ook dat is via layouts opgelost. Vervolgens heb ik dat ook bij de andere systemen toegepast.

Ik maak gebruik van een aantal intelligente schermverwerkingen, waardoor ik sommige layouts voor alle systemen kan gebruiken. Het terugkeren naar de oorspronkelijke layout waar acties ontstaan, heb ik vergaand geautomatiseerd.

Op deze wijze probeer ik het aantal layouts te beperken. Maar dat valt niet mee, gezien de verschillende technische platformen.

 

Ik hou wel een achterdeurtje open, waarmee ik als beheerder altijd alle layouts kan openen. Heeft meer te maken dat ik iPhone layouts wil testen op de PC, dan dat ik de gebruiker dat ga aanbieden.

Maar soms... kan het best handig zijn, ook voor de gebruiker.

 

Ter bevestiging: je ziet in FM 12 toch ook verschillende Layout Thema's, gebaseerd op iPad en iPhone. Ook Filemaker onderkent het verschil.

Overigens gebruik ik nog altijd alleen maar Classic, vanwege IWP. Ik kom er nog steeds goed mee weg.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...