Jump to content
  • 0

Benodigde bandbreedte

hans erik

Question

Een klant van mij breidt zijn service uit naar internet, en daarom heb ik de bestaande applicatie toegankelijk gemaakt met IWP en FileMaker Server Advanced. Nu nog versie 11, maar binnenkort over op versie 12 en het is de bedoeling dat de 'eigen gebruikers' (dwz eigen personeel dat lokaal via FileMaker Pro, of remote via FileMaker Go werkt) ook documenten opslaan via Remote Container.

Voor IWP heb ik een aparte interface file gemaakt, die minder 'zwaar' is, d.w.z. minder schermen, kleinere schermen, aangepaste scripts.

De vraag is nu: welke bandbreedte heb je nodig? Ze hebben nu een DSL aansluiting (upload 1,5 MBits/sec). Heeft iemand er ervaring mee?

Ik verwacht voorlopig niet veel gebruikers tegelijk maar heeft het zin om nu al de verbinding te upgraden naar bijv. 4 Mbits/sec?

Ik heb ook gedacht aan externe hosting, naar dat lost niks op, want dan neemt de upload alleen maar toe als gevolg van het dagelijks gebruik met Remote Container.

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0

Voor IWP zal het verschil tussen 11 en 12 qua bandbreedte maar weinig voordeel opleveren.

Versie 12 zal het iets beter geregeld hebben met de foto's, dat die beter op maat worden overgezet naar de client.

Ik heb hier versie 11 in gebruik in combinatie met Supercontainer, op een 2 Mbit upload lijntje.

Met maximaal 5 gebruikers tegelijk online is het absoluut geen probleem. Iedereen ervaart voldoende snelheid.

Er zijn momenten dat het langer duurt, bijvoorbeeld bij het downloaden van een grote PDF. Maar ook dat wordt wel begrepen.

Mijn advies: lekker zo laten en pas kosten maken als het echt nodig is.

Je kan het beste maar van de gebruikers zelf vernemen hoe zij het ervaren.