Ga naar inhoud
  • 0

importeren uit een .xlsx-bestand


VWin

Vraag

Hallo,

 

bij het (manueel) uitvoeren van een import vanuit een gedownload .xlsx-bestand krijg ik als bericht:

"er zijn geen velden gedefinieerd in de gegevensbron" ... en sowieso lukt die import dus niet.

 

Nochtans

- kan ik die file openen als een xlsx-file dmv excel of Open Office

- kan ik wel een import bekomen indien ik die bewuste file ( zonder iets te wijzigen) eerst "save" als een .xls-file ...

 

iemand ?

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja, dan lukt het wel.

 

In feite is dat dus dezelfde noodzakelijke ingreep als het reeds vermelde prealabel converteren naar een ".xls"-formaat ...

 

het is toch al te gek dat eerst die manuele pre-aanpassing moet gebeuren vooraleer de effectieveimport kan gebeuren !

 

Waar ligt de fout ? Bij de aanbrenger/aanmaker van het .xlsx-bestand of bij fmp ?

 

Ziet iemand een mogelijkheid om die "aanpassing" te "automatiseren" vanuit fmp ? (win en mac)

Link naar reactie
  • 0

één letter gewijzigd ...

 

Volgens mij is het eerder zo dat de bewuste file , aangemaakt vanuit een mij onbekende database, alszodanig niet herkend wordt door fmp tenzij het hersaved wordt in een programma dat wel de correcte standaard gebruikt( excel enz).

Link naar reactie
  • 0

Een *.xlsx bestand is een combinatie van xml en zip.

 

Het kan aangemaakt worden door verschillende programmas, maar niet alle programmas geven alle noodzakelijke elementen mee.

Enkel bij gebruik van Microsoft programmas ben je zeker dat alles een ondersteuning heeft.

Vele toepassingen kunnen een *.xlsx bestand aanmaken met partially supported elementen.

 

Daarom dat je de gegevens wel kunt importeren na een save in Excel.

Excel saved het met alle supported elements. Het maakt van een partially supported een full supported.

 

Het probleem ligt niet bij FileMaker, wel bij het origineel aanmaken van het *.xlsx bestand.

 

Je kunt b.v. met een simple VB script of, beter nog, met PowerShell, het bestand openen en onmiddellijk opnieuw saven.

Dat bespaart het manueel uitvoeren van de "conversie".

 

Indien nodig kun je zelfs FileMaker het scriptje laten uitvoeren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...