Ga naar inhoud
  • 0

_ID_nummering


frederik

Vraag

Een belachelijk probleem waar ik dacht uit te zijn...

 

Ik heb een korte testdatabase (klanten/ auto's) gemaakt met

 

- klanten: familienaam / voornaam/ straat

 

in een portaal:

- auto: merk / type / kleur

 

elke klant kan meerdere auto's hebben en een soort auto kan aangekocht zijn door meerdere klanten.

 

Probleem:

 

Ik maak een nieuwe record aan: een bestaande klant (zit reeds in de DB) koopt nog een wagen.

 

Deze bestaande klant krijgt echter nòg een nieuw _ID_nummer.

Ik wil echter het bestaande nummer houden.

 

Welke instellingen moet ik veranderen? Moet ik een script schrijven?

Ik besef dat dit basic is...

 

Thanx,

 

frederik

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Frederick,

 

Als ik je goed begrijp wil je iets eenvoudigs doen in Filemaker.

Echter ik denk dat je e.e.a. niet goed begrijpt.

Wat te nemen stappen in Steno.

 

In tabel Klanten zit veld _ID_nummer, daarop zet je een automatisch volgnummer zodat je nooit hetzelfde nummer krijgt.

In de tabel autos neem je een veld op dat je klant_ID noemt.

Vervolgens maak je een relatie tussen klanten::_ID_Nummer en autos::Klant_ID en je zet het vinkje (Ned versie) "Maken van records in deze tabel toegestaan via deze relatie" aan de autos tabelkant

Als je nu op je layout van je klanten een portal plaatst met daarin de velden van auto's, dan kun je in het portal telkens records toevoegen/wijzigen etc.

 

 

Ik heb er even een klein voorbeeldje bijgedaan.

 

suc6 met knutselen

 

Cor

familycars.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Hallo Felix (weeral :-),

 

dank voor je antwoord, dat had ik inderdaad al afgevinkt.

Misschien schets ik mijn probleem niet duidelijk genoeg.

 

Ik geef een klant in (familie-voornaam-straat), ik ben me er echter niet van bewust of deze al in de DB zit.

 

Als ik deze gegevens ingeef én ze zitten reeds in de DB zou ik het _ID_klantnummer willen zien verschijnen.

groetjes,

 

frederik

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

nog wat voortgezocht.

(Ik wil een klant invoeren die misschien al in de db zit, indien ja geeft hij het _ID_, indien niet maakt hij een _ID_ aan)

 

Kort samengevat heb ik het volgende gemaakt voor _ID_klanten:

Opties -> Autom.invoeren -> Berekende waarde:

 

If ( Familienaam = Klanten 2::Familienaam

and Voornaam = Klanten 2::Voornaam

and Straat = Klanten 2::Straat;

Klanten 2::_ID_Klanten;

Get(RecordID))

 

Het wérkt, de _ID verhoogt met 1, maar ik blijf achterdochtig, is dit een veilige oplossing?

 

Thx,

 

frederik

Link naar reactie
  • 0

Misschien een heel stomme opmerking maar als ik bij een autobedrijf kom en ik heb daar al eens een auto gekocht dan hoop ik wel dat ze mijn herkennen? Maw als je een nieuwe klant invoert kijk je toch eerst of deze klant al bestaat? Het is toch niet zo dat je blind meteen een nieuw record aan maakt en daarna kijkt of de klant al bestaat? Dus als een klant een auto wil kopen krijg je als verkoper zijn ID te zien als je de auto wilt meegeven voor de test rit. (of de klant moet erg bekend zijn en dan maak je zeker geen nieuw record aan). Met dat ID kijk je in de database of de klant al eerder een wagen heeft gekocht en zo ja weet je meteen welke auto's hij heeft gehad/heeft. Op het moment dat de klant dus niet bestaat in de database maak je pas een nieuw record aan in de klanten database.

Zou zelf iets maken zoals bijgevoegd. Hier kun je per klant ingeven welke wagen hij heeft /heeft gehad en welke personen op hetzelfde adres wonen. (makkelijk als je weet dat de zoon ook een wagen van je heeft?)

familycars.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je,

maar dit is slechts een testcase:

 

in realiteit beschik ik over een groeiende db van 5000 componisten met al hun gegevens, hier moeten een paar tienduizend composities met tal van parameters aan gelinkt worden.

Ik ben dus vanalles aan het checken voor de finale start van input.

 

Wish me luck :-)

 

frederik

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...