Ga naar inhoud
  • 0

Berekenen saldo kasboek


Artifex

Vraag

Ik ben bezig met een kasboek te maken alleen wil het niet zo vlotten met de berekening van het totale saldo.

Ik heb nu een Datum, Omschrijving, Bij, Af, Btw en het beruchte Saldo. Datum wordt ingevuld, evenals Omschrijving en er komt een bedrag te staan in Bij of Af.

Afhankelijk van de Omschrijving kan het zo zijn dat er geen Btw berekend wordt (denk aan parkeergeld of een Prive Opname bijv).

 

De bedoeling is dat het Saldo zijn waarde haalt uit het vorige record en hierbij de waarde van het veld Bij optelt of de waarde uit het veld Af ervan aftrekt.

Hoop dat iemand een oplossing heeft want ik zie hem even niet.

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Allereerst wil ik je bedanken voor de snelle reactie alleen smijt je hier en daar met termen waar ik nog nooit van gehoord heb, ja inderdaad daar is weer zo een beginner :oops: .

 

Uiteraard is het niet de bedoeling om iedereen hier te overstelpen met vragen zonder zelf ergens moeite voor te doen om verder te komen, daarom ga Ik in ieder geval morgen even kijken hoever ik hiermee kom en laat dat dan ook even weten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Artifex,

Ik ben ook nog niet zo lang bezig met FM maar was toevallig met hetzelfde bezig. Dit kun je volgens mij oplossen met een resuméveld.

Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd en dat werkt als volgt:

- Eerst saldeer je de velden 'Bij' en 'Af' tot een saldo. Dit doe je door een veld 'Saldo' toe te voegen van het type 'Berekening'. Zie berekening in het voorbeeld.

- Vervolgens voeg je een veld toe met de naam 'Cumulatief' van type 'Resumé'.

Bij de opties van dit veld geef je op:

- optie 'Totaal van': veld 'Saldo' en

- check ook de optie 'Lopend Totaal'

Volgens mij ben je er dan.

Succes, Rik

CumulatiefSaldo.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rik,

 

Ik heb meteen even gekeken en ik moet zeggen dat dit een snelle en simpele oplossing is, dus bedankt!

Voor de volledigheid heb ik meteen maar even mijn eigen versie van het bestand hier neergezet omdat er wat dingetjes inzitten waar jij misschien nog wat aan hebt. Dit is niet betweterig bedoeld maar ik zag deze dingetjes niet in jouw bestand en je weet nooit, toch? Bovendien zou het ook nog eens kunnen dat wat ik zie als waardevolle toevoegingen misschien wel helemaal nergens op slaat, als dat het geval is zou ik het graag horen.

 

Zo, nu ook nog even de tips van Felix nakijken en dan moeten we toch wel wat geleerd hebben vandaag....

 

Groetjes,

 

Math

Kasboek Kopie.fmp12.zip

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik niet het nut echt zie van een saldo info op een bepaald moment kun je dit wel simpel oplossen.

Maak extra velden aan met global info met 1 of 2 datums Maak vervolgens een SZ op een datum veld van de afschrijving/boeking.

Maak een portaal aan en maak alleen zichtbaar de records vanaf een bepaalde datum en tot een bepaalde datum (of bij 1 global field tot een bepaalde datum) Je saldo veld zal vervolgens aangeven wat je saldo dan is op die datum.

5a758dd0355ce_Schermafbeelding2013-08-05om09_05_23.png.0309f60f35ce44de9fdaf6e9c62e7c78.png

Link naar reactie
  • 0

Zowel Felix als Pjotter geven aan dat zij nooit zouden kiezen voor een oplossing als door mij gekozen en uiteraard respecteer ik dat, alleen zou het misschien wel handig en zeker leerzaam zijn als men zou kunnen aangeven Waarom het geen goede oplossing is, en eventueel een alternatief geven van hoe het dan wel zou moeten.

Of heb ik het punt dat ze willen maken nou helemaal gemist?

 

Groetjes,

 

Math

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg niet dat ik nooit voor die oplossing zou kiezen , zie er alleen het nut niet zo van in. Ik gebruik zo iets wel als ik bij mensen zit die moeite hebben met privé financiën. Op die manier kun je laten zien wat men per maand te kort of over heeft. Ik maak dan wat extra knoppen waarbij men per maand meteen een overzicht heeft. (nu datums maar dan op maand nummer). Men kan dan zelf zien waar men dus een fout maakt of waar men moet bijsturen.

Voordel van FM12 is natuurlijk dat je dit om een iPad meteen kan tonen.

Saldo.fmp12

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...