Ga naar inhoud
  • 0

Printen op een mac


tomstoek

Vraag

Ik gebruik zowel mac als windows computers en stuit op het volgende probleem.

 

Als ik een layout/lijst print in windows krijg ik alle records in de selectie.

 

Print ik dezelfde lijst op een mac dan krijg ik alleen het eerste record.

En dat terwijl in het afdruk-venster gekozen is voor Filemaker pro en voor alle records in de selectie.

 

ik zoek me wezenloos. Heeft iemand tips voor mij?

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Felix,

 

Ik laat eerst een layout zien in lijst-weergave en ik zie dan alle records die ik moet hebben.

Daarna komt de afdruk opdracht en dan komt er 1 blad uit de printer met alleen het eerste record.

 

Als ik het aantal geselecteerde records opvraag voor de printopdracht dan heb ik 5 records.

Het vreemde is dat dat alleen op de mac zo gebeurd. op de windows pc krijg ik met hetzelfde script wel alle records dus twee bladen.

Link naar reactie
  • 0

Sorry Felix en Pjotter,

 

Ik heb jullie op het verkeerde spoor gezet.

 

Het gaat om een server-client situatie.

 

Op de server draait FM11 server advanced met de database.

Ben ik op mijn bedrijfje en log in enz enz enz. Print ik daar dan krijg ik alle records in de selectie.

Log ik in via Vpn en start ik de database via filemaker pro advanced op mijn mac thuis, loopt alles behalve de print.

 

Ga ik nou thuis printen laat ik eerst de layout zien en zie alle records. (venster vernieuwen) met gelijk de printopdracht erachteraan met alle rekords binnen de selectie (standaard) krijg ik uit mijn printer alleen het eerste record.

 

 

Dus ik gebruik hetzelfde script en dezelfde layout en op de zaak krijg ik een mooie lijst en thuis (remote) krijg ik alleen het eerste record. Op beide printers (verschillende printers en verschillende drivers.)

 

 

Oke ,ik bedacht nog iets: ik haal de database over naar mijn mac en start het op met Filemaker advanced. Ga dus lokaal printen en krijg 1 record.

Oke, ik bedacht nog wat: Laat ik de database eens converteren naar versie 12: en ja hoor. Ik start hetzelfde script op en krijg wel alle records.

 

Nou...... dan weet ik het dus niet meer. Nog suggesties?

Ja ik zou graag op de zaak over gaan naar versie 12 maar dat kan nu (nog) niet.

Link naar reactie
  • 0

Als je een script maakt en daarin een print instelling opneemt, probeert FM bij uitvoer altijd een printer te vinden die qua naam overeenkomt met de instellingen.

Als die niet gevonden kan worden (en in jouw situatie op werk en thuis lijkt me dat het geval) wordt overgeschakeld op de standaard instellingen van de FM applicatie.

Probeer in je thuis situatie voordat je print via het script eerst eens de pagina instelling op te vragen en kijk of die goed staat.

Print vervolgens via Command-P en kijk hoe die instellingen staan. Mijn vermoeden is dat die op 'huidige record' staat.

Je conversie naar FMP12 haal dat soort voorkeuren weg en dan is de kans groot dat het wel goed gaat.

Voor de Mac heb je nog de mogelijkheid om bij de printer instellingen in een script te kiezen voor Any Printer en niet een specifieke printernaam, maar printen en FM zijn nooit goede vrienden geweest, dus ik weet niet of dat wat oplost.

Mogelijk dat myFMButler nog uitkomst kan bieden met hun plug-in, maar ja, dan moet je wel plug-ins willen gebruiken.

 

@Felix

Dat kan betekenen dat je bestand niet 100% goed meer is. Laat er eens een recovery op los en kijk of het gerecoverde bestand de fout dan ook kwijt is.

 

Ik blijf het principieel met je oneens dit als analyse optie te gebruiken.

Het enige waarvoor recovery gebruikt kan worden is het redden van gegevens.

 

Want als het gerecoverde bestand de fout niet meer bevat, wat dan?

Dan weet je dat je nog steeds niet of je huidige bestand corrupt is en je bent nog niets dichter bij een oplossing, want het gerecoverde bestand kan je niet gaan gebruiken. Maar omdat de fout weg is, is de verleiding groot het toch te gaan doen.

Er is geen manier om corruptie te achterhalen.

FileMaker biedt daar simpelweg geen tools voor.

FMDiff (aparte tool, niet van FileMaker) komt het dichtst in de buurt: het kan een bestand technisch analyseren en daar verslag van doen.

 

 

rmw

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...