Ga naar inhoud
  • 0

Spookreturntekens


peerke

Vraag

Een webwinkel stuurt orderbevestigingen in een email. Niet als bijlage maar wel als opgemaakt formulier in de mail. Door alles te selecteren in deze email en te kopieren en plakken zonder opmaak in een tekstveld in FM krijg je een platte tekst met steeds dezelfde structuur. Met de functie ' position' kan je vlaggetjes zetten op de vaste punten en zo de informatie eruit filteren. Bijv. naam tussen returnteken 2 en 3 en adres tussen returnteken 3 en 4 enz. Dat werkte goed op twee computers met verschillende OS X. 10.6.8 en 10.8.5 FMA 12.0v4

Nu werkt een derde comp. met de database10.8.5 FM 12.0v4 (dus geen Adv.) en gaat het mis. In het vereenvoudigde voorbeeld is het ene record door de ene machine gemaakt en het tweede door de andere uit dezelfde email. Ik zie geen verschil in de tekst maar die is er wel. De returns zijn weg. En die heb ik als vaste punten nodig.

Als ik op beide computers de email zonder opmaak naar Word plak staan in beide gevallen de returns er wel. Als ik de tekst uit deze FM records naar Word plak, geeft de ene wel returns en de andere niet.

Als ik dan goed kijk naar de onzichtbare tekens in Word staat er op de plek van de missende return wel een witruimte. Geen spatie (puntje) maar gewoon niks. Deze witruimte kan ik selecteren en kopieren. Als ik dit gekopieerde teken in de Substitute-functie plak en vervang door een returnteken is het hele probleem opgelost. Maar ik heb geen idee wat ik nu vervang. Char(10) of Char(11) is het niet.

Met een Substitude Char is het natuurlijk veel beter opgelost. Dan zie je wat je doet. Weet iemand wat hier gebeurt?

 

De bovenliggende vraag is natuurlijk. Waarom handelen twee computers met een gelijke OS en FM het plakken zonder opmaak in dezelfde database anders af.

 

peerke

Naamloos.fmp12.zip

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

het teken dat je zoekt is

char ( 8232 )

dus als je je formule aanpast als

Position ( tekst ; Case ( PatternCount( tekst ; ¶  ) ; ¶ ; Char ( 8232 ) ) ; 1 ; 2 )

dan hoef je niks te vervangen.

De manier om de karaktercode te vinden was in de dataviewer:

Code ( Middle ( Naamloos::tekst ; 27 ; 1 ) )

te bekijken, maar dat had ook met een tijdelijke velddefinitie gekund. 27 in de middle-functie komt uit de positie in adres waar wél een ¶ in stond.

 

De oorzaak kan ik je niet zeggen

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...