dannydv Posted June 23, 2002 Posted June 23, 2002 Hello, ik werk in een mixed omgeving. ik ontwikkel op Mac en de gebruikers zijn allemaal W2K PC's ik heb veel problemen met het printen van scripts. Vaak zal de applicatie (filemaker.exe) een fout genereren op de PC en automatisch beeindigen. Soms werkt het om het script de dupliceren en dan de copy uit te printen. Soms werkt het pas na een recovery van de file. Vanaf vandaag blijken ook die 2 work-arounds het niet meer te doen. Printen vanaf de Mac kan niet op die PC Only printer. Mijn enige work-around is printen vanaf de Mac in pdf formaat en dan op de server plaatsen en dan met Acrobat Reader printen vanaf de PC. We hebben op beide platformen versie 5.5v2 van FileMaker draaien. 1 vd PC fungeert als server. Ook als ik print vanaf de Mac ben ik dus geconnecteerd als client op de PC host. Alle suggesties zijn (natuurlijk) welkom. Danny. Quote
0 Koen Van Hulle Posted June 23, 2002 Posted June 23, 2002 Welke Printer/Printer driver is er geinstalleerd op de PC. Ik weet dat er problemen zijn tussen FileMaker Pro 5.5 en een recente postscript-driver van HP. Indien dit zo is, gebruik de PCL driver in de plaats en desinstalleer de PS-driver. Koen Van Hulle Quote
0 dannydv Posted June 24, 2002 Author Posted June 24, 2002 Wel Koen, zeker niet een PS driver, anders had ik het ook op de Mac iets eenvoudiger om te gaan printen naar die printer. (Het zou dan een Maccompatible postscript printer zijn) Toch bedankt Koen, elke opmerking is belangrijk en kan tot een oplossing leiden Quote
0 Eric Posted June 24, 2002 Posted June 24, 2002 Hallo Danny; krijg je dezelfde boodschap op de twee PC's ? Is het met alle bestanden ? Anders test eens met een nieuw bestand met wat scriptstappen erin eens te printen. Als dit lukt is het bestand misschien niet meer te gezond.. Als hij nog blijft hangen met een nieuw bestand dan bent u de (on)gelukkige eigenaar van een print driver-Filemaker Pro bug. Naar Filemaker op te sturen en alle versies van zowel OS, Taal, Printerdriver, taal van Filemaker .. ed door te mailen. Als je nog een andere printer hebt op WIN en daarmee eens test ben je zeker, print hij perfect is het de driver. Misschien kan je de printer met een andere driver aansturen ? Succes en tot later ! Eric Quote
0 Peter Wagemans Posted June 24, 2002 Posted June 24, 2002 Is het met alle bestanden ? Anders test eens met een nieuw bestand met wat scriptstappen erin eens te printen. Als dit lukt is het bestand misschien niet meer te gezond.. Inderdaad zinnig. Indien dat zo is heb je een reproduceerbaar probleem Ik heb hier ook een W2K machine ter beschikking, dus als je ook even doorgeeft welke printer driver je gebruikt, of een URL waar ik hem kan downloaden, dan ik ook eens proberen of dit tot crashes leidt. Groetjes -- Peter Quote
0 dannydv Posted June 27, 2002 Author Posted June 27, 2002 Alvast bedankt voor de interessante reacties. Toch misschien even een en ander verduidelijken. Waar het fout gaat is bij het uitprinten van een script. (Je kan records printen, maar ook, field definitions, all scripts, 1 script...) Ik vermoed dat dit nog niet duidelijk was. Bij het keizen van een andere printer(driver) treed dezelfde fout op. In de melding staat ook dat het ergens wordt bijgehouden in een logfile, maar ik heb geen idee waar dat dan wel mag zijn in een W2K omgeving. Ik kan (op de PC) blijkbaar het probleem omzeilen door niet 1 script te kiezen, maar all scripts. Toch wel bizar, maar vooral een beetje onpraktisch Ter info toch even de printer(drivers) doorgeven, ook al ben ik bijna zeker dat die er niks mee te m aken. - HP Laserjet 2100 - HP Officejet G Series Nog suggesties ? Danny. Quote
0 Ocapity Posted June 27, 2002 Posted June 27, 2002 Hallo, Wat ik nog weet van in den tijd van NT, als de printernaam te lang is heeft/had FM er problemen mee. W2k is NT based. Ik schiet maar? Quote
0 Peter Wagemans Posted June 27, 2002 Posted June 27, 2002 Ocapity (de ex-Claris Benelux support ploeg is nu compleet aanwezig op dit forum - joehoe!) verwijst hier naar een bug in NT4 die je toelaat om printer queues te maken van meer dan 31 karakters lang en dat vervolgens niet goed ondersteunt waardoor FileMaker en andere programma's dan gaan crashen. De mensen van de AKN (NCRV-KRO-NCRV) hebben zo een keer AL hun printer queues op alle PC's (en dat zijn er nogal wat) mogen inkorten - een paar dagen werk om een stomme bug te fixen. Wat dat log betreft, het heet geloof ik drwatson.log en bevindt zich in de WINNT directory. Het bevat zeer technische informatie over CPU registers en zo, niet echt voor ons stervelingen, maar soms kan je er wel hints in vinden over de oorzaak van het probleem. De drwatson.log file wordt altijd aangevuld, dus na x aantal crashes heb je wel een groot bestand. Gewoon de file wissen, en bij de volgende crash heb je een log van alleen die crash. Als ik je goed begrijp Danny, gebeurt het dus bij het printen van 1 bepaald script, ongeacht welke printer driver je gebruikt. Je kan bijvoorbeeld eens de generic text only driver gebruiken om te zien of het inderdaad niks met de printer drivers te maken heeft. Als dat zo is, dan zou je het exacte probleem kunnen vinden door de helft van het script te wissen en te printen, bij een crash de helft van die helft, enz. euh - ik bedoel dus eigenlijk dat je kan zoeken door eliminatie zolas je slechte geheugen chips op een oud AT bord zoekt. Quote
Question
dannydv
Hello,
ik werk in een mixed omgeving.
ik ontwikkel op Mac
en de gebruikers zijn allemaal W2K PC's 
ik heb veel problemen met het printen van scripts.
Vaak zal de applicatie (filemaker.exe) een fout genereren op de PC en automatisch beeindigen.
Soms werkt het om het script de dupliceren en dan de copy uit te printen.
Soms werkt het pas na een recovery van de file.
Vanaf vandaag blijken ook die 2 work-arounds het niet meer te doen.
Printen vanaf de Mac kan niet op die PC Only printer.
Mijn enige work-around is printen vanaf de Mac in pdf formaat en dan op de server plaatsen en dan met Acrobat Reader printen vanaf de PC.
We hebben op beide platformen versie 5.5v2 van FileMaker draaien.
1 vd PC fungeert als server.
Ook als ik print vanaf de Mac ben ik dus geconnecteerd als client op de PC host.
Alle suggesties zijn (natuurlijk) welkom.
Danny.
7 answers to this question
Recommended Posts