Jump to content
  • 0

Berekening tussen 2 velden

holtackers.p

Question

Posted

Hoi, Voor ander zal dit misschien een makkie zijn maar persoonlijk kom ik er niet uit. Ik hou mijn elektriciteit meter wekelijks bij. In excel deed ik de berekening A2-A1 om het verschil te hebben. Hoe formuleer of bereken ik dit in FM. Ik ben iedereen dankbaar die mij hiermee van dienst kan zijn. Groetjes Frits

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Waarschijnlijk om het verbruik van de afgelopen week te weten? :D

De clou zit hem er in dat je dus Van record 2 veld inhoud neemt en die vermindert met die van record 1 veldinhoud.

Je zult dus een record ID moeten hebben zodat je een relatie kan leggen en dus de informatie van dat record op te halen.

Heel simpen geredeneerd: Recort_id id is een automatisch veld wat numeriek gewoon doorgaat. Je moet dat een veld maken dat heeft bv Vorigrecord_id heet en dat een berekering veld is (bv Reord_id -1) Je legt dan een relatie tussen record_id en VorigRecord _ID.

Er staan meer dan genoeg voorbeelden op de site zoek maar eens naar vorig record oid.

succes

• 0
Posted
Mag ik vragen waarom dat je dat zou willen doen ?

om het verbruik te berekenen per week. deze berekening kan ik dan ook in andere velden gebruiken zoals verschil deze week en vorige week. of procentueel verschil tenopzichte van vorig record.mvg frits

• 0
Posted
Waarschijnlijk om het verbruik van de afgelopen week te weten? :D

De clou zit hem er in dat je dus Van record 2 veld inhoud neemt en die vermindert met die van record 1 veldinhoud.

Je zult dus een record ID moeten hebben zodat je een relatie kan leggen en dus de informatie van dat record op te halen.

Heel simpen geredeneerd: Recort_id id is een automatisch veld wat numeriek gewoon doorgaat. Je moet dat een veld maken dat heeft bv Vorigrecord_id heet en dat een berekering veld is (bv Reord_id -1) Je legt dan een relatie tussen record_id en VorigRecord _ID.

Er staan meer dan genoeg voorbeelden op de site zoek maar eens naar vorig record oid.

succes

dank u wel ga het morgen eens uittesten.mvg frits

• 0
Posted
Zoiets als het bestand in de bijlage (volgens de instructies van pjotter)

Zwak punt is dat het misgaat wanneer je er een record tussenuit haalt.

Dank u voor de moeite,normaal gezien mag ik er geen record uithalen dus is dit al heel mooi om mee te beginnen.bedank voor je bestandje en zal ook aan pjotter denken voor zijn feedback

• 0
Posted

Je kunt ook werken met datums die hebben echter als nadeel dat je dan ook echt elke week op dezelfde dag dit moet opnemen (of in de database invoeren :) )

Dan is het dus niet je record_ID maar is het 7 dagen terug. Dan kun je dus records eruit halen als je maar blijft zorgen voor elke week een record met een datum van 7 dagen later :D

Er zijn vele wegen naar een vorig record :D:D

Ik heb het voorbeeldje van Felix even aangepast zodat je het verschil ziet en meteen ziet wat Felix bedoelt met het wissen van een record.

elektriek.fmp12

• 0
Posted

Is het een idee om in een tabel bij elke opname van de meterstand ook een veld datum (evt. automatisch) in te vullen? Op die manier kun je later altijd diverse verbruikscijfers berekenen...per week, maand, kwartaal, jaar...etc. Automatische dataloggers op verbruiksmeters werken bijna allemaal op dit principe.

• 0
Posted
Is het een idee om in een tabel bij elke opname van de meterstand ook een veld datum (evt. automatisch) in te vullen? Op die manier kun je later altijd diverse verbruikscijfers berekenen...per week, maand, kwartaal, jaar...etc. Automatische dataloggers op verbruiksmeters werken bijna allemaal op dit principe.

Zover ben ik persoonlijk nog niet ,maar de datum word wel meegegeven. hoe ik ie automatische datalogger moet gebruiken daar ben ik nog niet van op de hoogte.

• 0
Posted
Je kunt ook werken met datums die hebben echter als nadeel dat je dan ook echt elke week op dezelfde dag dit moet opnemen (of in de database invoeren :) )

Dan is het dus niet je record_ID maar is het 7 dagen terug. Dan kun je dus records eruit halen als je maar blijft zorgen voor elke week een record met een datum van 7 dagen later :D

Er zijn vele wegen naar een vorig record :D:D

Ik heb het voorbeeldje van Felix even aangepast zodat je het verschil ziet en meteen ziet wat Felix bedoelt met het wissen van een record.

heb dit probleem ook al ontdekt, heb toen mijn id handmatig aangepast en het volgnummer gecorrigeerd . dit zal natuurlijk niet de bedoeling zijn.