Jump to content
  • 0

School bibliotheek project

TomDev

Question

Posted

Hallo,

ik ben Tom, met informatica moet ik een systeem maken voor onze nieuwe school bibliotheek. We moeten gebruik maken van FileMaker 12 pro advance. Alleen ons groepje heeft nog geen verstand van FileMaker en we hebben geen enkel idee waar we moeten beginnen. We hebben beschikking over schoolpasjes van alle leerlingen met barcodes, een barcode scanner, alle gegevens van alle leerlingen, de gegevens van de boeken zijn te vinden op websites. Het uitleen van de boeken moet kostenloos zijn, er moet een maximale uitleen periode zijn van 1 maand, het boek moet verlengd kunnen worden. als het boek niet binnen deze uitleenperiode terug wordt gebracht, dan moet er een boete voor diegene komen. de leerlingen die van school gaan, moeten verwijderd worden. tenzij diegene nog boeken geleend heeft. het programma moet makkelijk bediend kunnen worden (ook door mensen met totaal geen verstand van systemen). wij als bouwers van het systeem gaan niet alle barcodes van pasjes scannen en ook niet alle boeken erin zetten. wij moeten het systeem bouwen dat het makkelijk is om leerlingen erin te zetten en ook boeken erin te zetten. het zou fijn zijn als jullie tips of voorbeelden voor ons hebben.

Groeten Tom

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Beste Tom welkom hier op dit forum,

Je hebt nog al een flinke opdracht gekregen samen met "informatica" . Zeker als niemand verstand heeft van FM en jullie dus wel hiermee moeten werken. Fijn schooltje als men dus software haalt waar niemand iets van af weet en men een compleet systeem wilt maken. Ik hoop voor je dat de bedoeling is dat dit pas in het nieuwe schooljaar klaar moet zijn. Vaak help het wel als je vooraf aangeeft wat de hardware is die ter beschikking is van de school en welke software men heeft geïnstalleerd van FM. Je geeft aan dat je de beschikking hebt over alle schoolpasjes, en alle gegevens van de leerlingen. Ik hoop dat jullie ook de Wbp naleven? (wet bescherming persoons gegevens). Op zich is het niet moeilijk iets op te zetten met de zeer summiere gegevens die je nu even opsomt hier. Kijk eens via de vragen of je niet al een idee krijg wat er mogelijk is. Boeken uitleen of andere uitleen zal zeker hier op dit forum al voorkomen. Die voorbeelden zullen je al op weg helpen om in ieder geval FM wat beter te begrijpen en zelf wat aanpassingen te doen. Ik neem aan dat er al een database draait waarom is daar de keuze niet op gevallen om die aan te passen? Ik neem aan dat die database wel bij "informatica" bekent is?

• 0
Posted

Beste Tom,

Is al weer een tijdje geleden dat je langskwam op dit forum, weet je al iets meer? Ben benieuwd naar welke database ze nu gebruiken en waarom jullie met FM moeten gaan werken. Ook graag welke hardware jullie gebruiken en welke software? Kan het soms zijn dat deze software op 1 computer wordt gezet en een standalone machine is die niet verbonden is met de normale database van de school? Om hoeveel leerlingen gaat het en moeten ze van thuis ook inloggen enz enz.

• 0
Posted

Ha Pjotter,

Ja het gaat al een stuk beter, we kunnen nu leerling pasjes scannen(hardware), en we hebben ene beginnetje gemaakt met de database, nu moten we alle boeken en leerlingen met informatie in die database zetten. Wat is de snelste manier om dit te doen? door alles met de hand in te voeren, en alles een eigen barcode te geven of kan dit veeeel makkelijker en sneller? Ja dat is aan ons, het is natuurlijk om minimaal 1 pc te gebruiken in de bieb en een scanner, maar het zou ook leuk zijn om thuis te kijken of het boek nog op voorraad is. maar laten we we maar eerst beginnen et 1 pc(in de bieb) en dan later misschien de functie voor thuis toevoegen. Het gaat over de hele school, ik denk zo'n 1100 leerlingen. kunt u mij een personal message sturen met misschien een mail adres of ene skype account waar ik op kan bereiken? dat zou ons extreem helpen. Owja we hebben beshikking over file make pro advance 12

m.v.g. Tom de Vries

• 0
Posted

Beste Tom

Ok dan ga je dus een stand alone database maken die in de "bieb" staat en waar men dus lokaal alles doet.

Er is dus geen koppeling met de database van de school blijkbaar omdat jullie dus toch alles gaan invoeren? Op zich prima als jullie dit willen doen maar niet erg handig denk ik.

Gewoon alle info uit de database van de school overnemen ipv alles pasjes inscannen. Daarom ook de vraag wat de school zelf al gebruikt.Als koppelen niet kan zorg dan voor een export van gegevens in een systeem die FM kan inlezen. Dit ook voor de boeken kan me niet voorstellen dat jullie een "bieb" hebben en dat dit niet ergens digitaal is opgeslagen we zitten immers al bijna in 2014! Ik kan je helaas niet helpen privé daar heb ik helaas niet de tijd voor en daar komt bij dat dit forum er juist is om vragen hier te stellen en te beantwoorden dan heeft iedereen er wat aan. Er zullen zeker liefhebbers hier zijn die je misschien privé willen helpen maar die zullen je dan wel mailen.

Stel gewoon je vragen hier als je een probleem hebt en je staat er versteld van hoe snel je antwoord hebt.

Succes :wink: