Ga naar inhoud
  • 0

automatisch invullen???


Arno

Vraag

Hallo allemaal, ik heb een vrij eenvoudig probleem denk ik. In een tabel staan artikelen, tarieven, BTW percentage behorende bij dat artikel, aantal artikelen en een totaal bedrag. Ik heb een portaal met in het eerste veld een invoerlijst waar ik de artikelen uit die tabel ophaal. Wat ik dan graag wil is, als ik eenmaal een artikel gekozen heb, dat hij dan de andere velden in het portaal automatisch aanvult met de vaste waarden die bij het artikel horen (dus de bijbehorende prijs en het BTW tarief.

 

Hoe werkt dat?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

gr

 

Arno

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je zou kunnen werken met het instellen van de velden op Auto invullen Opgezochte waarde met de functie Lookup.

 

Wel heb ik ergens het gevoel dat de structuur van je tabellen nog wat aandacht vraagt. Op welke tabel is je portaal gebaseerd (bestellingen oid)? Waarom staat er in de tabel met je artikelen het veld Aantal?

Als het inderdaad zo is dat hier nog wat gesleuteld moet worden dan is dat stap 1 in het verbeteren van je database.

Link naar reactie
  • 0

Met artikelen bedoel ik de verschillende werkzaamheden die ik uitvoer voor mijn klanten. Denk aan tekenwerk, inspecties, berekeningen etc etc. Met aantal bedoel ik dan het aantal uren wat ik eraan gewerkt heb. Verder komt er uiteraard een uurtarief in te staan. Ik had gedacht om deze zaken in dezelfde tabel te plaatsen zodat het uurloon en de BTW die bij de werkzaamheden horen gelijk ingevuld worden.

Is dit niet juist om alles in dezelfde tabel te zetten? Wat zou een betere manier zijn?

 

gr

 

Arno

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Bedankt Pjotter. Het blijft evenwel erg lastig voor me. Sorry als ik zoveel vraag, maar ik ben bouwkundige en dit is allemaal nieuw voor me, hopelijk hebben jullie daar begrip voor :)

Ik heb nu een tabel extra gemaakt waarin ik de diverse tarieven ga plaatsen. Op die manier kan ik lookup gebruiken toch? Mijn volgende vraag, moet ik dan het veld tariefiD koppelen aan het veld artikel iD??

 

gr

 

Arno

Link naar reactie
  • 0

Beste Arno, we nemen jouw niet kwalijk dat je bouwkundige bent :D Ook die komen hier af en toe goed van pas....

 

De lookup daar zijn ook volop voorbeeldjes van te vinden hier dus daar zul je wel uit komen. Principe is gewoon dat je bij het nieuwe aanmaken de info ophaalt uit de tabel met de info over dat product. Hoe je die koppelt ed kijk daarvoor in een voorbeeld omdat dit duidelijker is dan geschreven tekst. Het is jouw keuze hoe je dit wilt doen.

Principe:

Stel ik wil product 3 factureren dan is er een koppeling tussen nummer 3 in de factuurregels tabel (zorg dat je met minimaal 3 tabellen werkt (Factuur, factuur regels en product) ) hoe beter je opbouw des te meer tabellen :D .

Begin echter bij de basis en voer in je product gewoon achter elk product in hoeveel BTW dit is. Ga op die manier aan de slag en zodra het kwartje valt zul je met meerdere tabellen gaan werken oa bv voor BTW (zoals hoog, laag, 0% enz enz) die kun je weer koppelen aan je product. Stel je hebt een raam kozijn dan is dit 21 % btw in Nederland je koppelt dan bij het product de code Hoog en dan haalt dit product automatisch 21% op als het gefactureerd word.

IN dit geval zal op de factuur regels als je in veld artikel nummer 3 invult via de lookup opgehaald worden raamkozijn. Die is dan namelijk artikel nr 3 in je product tabel.

succes

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...