Ga naar inhoud
  • 0

Telling van specifiek woord in tekst.


martindes

Vraag

Ik heb van een bedrijf opdracht gekregen om teksten te schrijven voor websites. In die teksten moeten zoekwoorden worden opgenomen die een aantal keren moeten voorkomen. Dit is bedoeld voor de zoekmachines.

 

Bijvoorbeeld. Een website wil kantoorruimte aanbieden in Goes.

 

In de tekst van de website moet dan de zoekterm "kantoorruimte Goes" een aantal keren voorkomen. In dit voorbeeld 4x.

 

Daarnaast moet de zoekterm "Goes" ook nog een aantal keren los voorkomen. In dit geval 3x.

 

En daarnaast moet de zoekterm "kantoorruimte" ook nog 2x los voorkomen.

 

Aangezien ik soms 10 verschillende teksten moet leveren met telkens een andere plaats ben ik op zoek naar een oplossing die deze woorden optelt wanneer ze in de tekst voorkomen. Dat scheelt het tellen en zoeken in Word. Ik kan dan met een samenvoegend gemakkelijk zien of ik al aan de target zit.

Bijgevoegd is de opzet. Het is eigenlijk een hele simpele database maar ik kom er even niet uit hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

Rechts van het tekstveld het ik 8 velden staan met de eventueel te gebruiken zoektermen.

 

Een tweede vraag. Is het mogelijk om die woorden in het tekstveld van een kleur te voorzien?

En een derde vraag. Is een tekstveld in Filemaker te exporteren naar Word met behoud van opmaak?

 

Kan iemand mij daar mee helpen?

seo-teksten.fmp12.zip

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor het tellen van woorden: Zoek in help van filemaker de functie PatternCount.

Ik denk dat die je al een eind op weg helpt.

 

Voor de vragen over de opmaak moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven. In mijn ervaring is Filemaker niet altijd even consequent met tekstopmaak, tenzij je het echt programmeerd met scripts of berekende velden.

Hou in het achterhoofd dat filemaker geen tekstverwerkingsprogramma is en je waarschijnlijk tegen beperkingen aan gaat lopen. Maar misschien dat iemand anders daar andere ervaringen mee heeft.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het aantal keren dat een tekst voorkomt tellen zoals met bijgaand voorbeeld.

Ik heb de formule zo gemaakt dat de zoekterm niet hoofdletter gevoelig is, als je dat niet wilt dan kun je

het lower() commando weghalen in de formule (2x)

 

Je kunt de format/kleur van je tekst wijzigen, door rechts te klikken in de tekst en de format aan te passen

 

Om de format te behouden naar Word kun je het beste de tekst knippen en plakken in Word.

 

Groet,

 

Ruben

seo-teksten.fmp12

Link naar reactie
  • 0

dan heb je het zelfde met bv Winterschilder. De oplossing is dan om te zoeken naar teksten waar een spatie voorstaat en een spatie of een punt achter staat.

 

Je zou dat kunnen doen met de volgende formule:

 

if(Keyword = "";""; PatternCount ( Lower(Substitute(Artikel[1];".";" ")) ; " "&Lower(Keyword )&" "))

 

eerst worden punten in de tekst vervangen door spaties, zodat ik kan zoeken op statie tekst spatie

en als er niets in Keyword staat wordt er ook niet gezocht.

 

Groet,

 

Ruben

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...