Jump to content
  • 0

Telling van specifiek woord in tekst.

martindes

Question

Posted

Ik heb van een bedrijf opdracht gekregen om teksten te schrijven voor websites. In die teksten moeten zoekwoorden worden opgenomen die een aantal keren moeten voorkomen. Dit is bedoeld voor de zoekmachines.

Bijvoorbeeld. Een website wil kantoorruimte aanbieden in Goes.

In de tekst van de website moet dan de zoekterm "kantoorruimte Goes" een aantal keren voorkomen. In dit voorbeeld 4x.

Daarnaast moet de zoekterm "Goes" ook nog een aantal keren los voorkomen. In dit geval 3x.

En daarnaast moet de zoekterm "kantoorruimte" ook nog 2x los voorkomen.

Aangezien ik soms 10 verschillende teksten moet leveren met telkens een andere plaats ben ik op zoek naar een oplossing die deze woorden optelt wanneer ze in de tekst voorkomen. Dat scheelt het tellen en zoeken in Word. Ik kan dan met een samenvoegend gemakkelijk zien of ik al aan de target zit.

Bijgevoegd is de opzet. Het is eigenlijk een hele simpele database maar ik kom er even niet uit hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

Rechts van het tekstveld het ik 8 velden staan met de eventueel te gebruiken zoektermen.

Een tweede vraag. Is het mogelijk om die woorden in het tekstveld van een kleur te voorzien?

En een derde vraag. Is een tekstveld in Filemaker te exporteren naar Word met behoud van opmaak?

Kan iemand mij daar mee helpen?

seo-teksten.fmp12.zip

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Voor het tellen van woorden: Zoek in help van filemaker de functie PatternCount.

Ik denk dat die je al een eind op weg helpt.

Voor de vragen over de opmaak moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven. In mijn ervaring is Filemaker niet altijd even consequent met tekstopmaak, tenzij je het echt programmeerd met scripts of berekende velden.

Hou in het achterhoofd dat filemaker geen tekstverwerkingsprogramma is en je waarschijnlijk tegen beperkingen aan gaat lopen. Maar misschien dat iemand anders daar andere ervaringen mee heeft.

• 0
Posted

Je kunt het aantal keren dat een tekst voorkomt tellen zoals met bijgaand voorbeeld.

Ik heb de formule zo gemaakt dat de zoekterm niet hoofdletter gevoelig is, als je dat niet wilt dan kun je

het lower() commando weghalen in de formule (2x)

Je kunt de format/kleur van je tekst wijzigen, door rechts te klikken in de tekst en de format aan te passen

Om de format te behouden naar Word kun je het beste de tekst knippen en plakken in Word.

Groet,

Ruben

seo-teksten.fmp12

• 0
Posted

@Infomatics

Dank. Daar schiet ik al een eind mee op.

Eén klein akkefietje. Met "schilder" als zoekwoord wordt ook het woord "schilders" meegerekend.

Hoe kan ik die uitsluiten? Het moet niet kapitaal gevoelig zijn. Het zijn alleen de woorden op zich die ik eigenlijk exact wil matchen.

• 0
Posted

dan heb je het zelfde met bv Winterschilder. De oplossing is dan om te zoeken naar teksten waar een spatie voorstaat en een spatie of een punt achter staat.

Je zou dat kunnen doen met de volgende formule:

if(Keyword = "";""; PatternCount ( Lower(Substitute(Artikel[1];".";" ")) ; " "&Lower(Keyword )&" "))

eerst worden punten in de tekst vervangen door spaties, zodat ik kan zoeken op statie tekst spatie

en als er niets in Keyword staat wordt er ook niet gezocht.

Groet,

Ruben

• 0
Posted

Is de toevoeging van 'Exact( )" geen optie?

Dan zoekt hij exact op een bepaalde tekenreeks. Dat is dan wel hoofdlettergevoelig, maar in combinatie met het script van Ruben, moet het ook kunnen.

@Ruben, jij hebt hier volgens mij meer verstand van dan ik, dus misschien kan jij bevestigen of dit klopt.

• 0
Posted

@hatsaflats, nee, dan gaat 'ie de tekst alsnog vinden omdat 'schilder' ook in 'schilders' staat. vandaar dat ik zoek op spatie schilder spatie zodat ik zeker weet dat ik niet een term heb in een woord.

Groet,

Ruben

• 0
Posted

@Infomatics

Werkt super. Dank.

Is er ook een functie beschikbaar om alleen het woord schilder rood te kleuren?

Dus een functie waarbij het zoekwoordveld gebruikt wordt als ref en de berekening plaatsvindt in het tekstveld zelf.