Ga naar inhoud
  • 0

Hoe maak je klantenrelaties? (Opgelost)


Rini

Vraag

Ik heb lang in het voorbeeldbestand zitten turen maar kom er niet uit.

 

Ik heb een klantenbestand en wil enkele relaties tussen klanten maken met de bedoeling om die in een lijst weer te geven.

Met andere woorden: Er zijn klanten die een account in de winkel hebben aangemaakt. Er zijn ook klanten die een nieuwsbrief willen ontvangen. Er zijn klanten die allebei niet of juist wel willen.

Hoe kan ik hier een lijst van maken?

 

In het voorbeeldbestand "facturen" zitten enkele relaties in de klanten-dbase zoals, bedrijf, naam en plaats.

Ik wil, account, nieuwsbrief, naam en plaats.

Wie kan / wil me helpen hiermee?

aangepast door Gast
Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee, velden toevoegen en aanpassen is geen probleem.

Ik bedoel relaties tussen records.

in mijn geval wil in een lijst hebben van klanten die voldoen aan een bepaald criterium. In dit geval het hebben van een account.

Ik kan dat wel deels bereiken via de functie 'zoeken' maar ik wil daar een lijst van geprint hebben.

Het gaat dus over relaties binnen dezelfde database.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Helaas is dit niet wat ik bedoel.

 

Ik heb een tabel met klantgegevens. Elke klant heeft de mogelijkheid om in onze webwinkel een account aan te maken en ook de mogelijkheid om zich aan te melden voor een nieuwsbrief.

Nu wil ik een rapport (filteren) waarin alle klanten komen die zich aangemeld hebben voor de nieuwsbrief of die een account hebben aangemaakt.

Het is dus geen relatie tussen tabellen maar een relatie (overeenkomst) binnen één tabel en zelfs binnen een veld.

In dat veld staat ja of nee.

In het voorbeeld bestand wat bij FM zit (facturen) zit in de tabel "klanten" deze functie met de mogelijkheid om klanten van eenzelfde bedrijf uit te filteren.

Hier kan ik de naam van veranderen maar ik wil nog twee mogelijkheden meer hebben. Als ik die toevoeg werkt het niet. Dus iets doe ik weer fout.

 

Ik hoop dat ik zo verduidelijkt heb wat ik precies wil.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je geen relaties maken maar kun je gewoon een rapport maken op basis van wat je zoekt.

Je hebt al je klanten in een tabel staan. Maak een layout voor die tabel met een rapport met daarop de gegevens die je wilt zien.

Sorteer op klant of op een ander veld, net wat je wilt.

Link naar reactie
  • 0

Wat je in dat geval doet: (het is niet de meest nette oplossing, maar ik denk wel de meest makkelijke)

 

Je kan in het relatiescherm een tabel meerdere keren voor laten komen. Iedere keer dat je een tabel vermeld heet dan een Table Occurence (TO)

 

Als eerste maak je een veld in je klantgegevens die altijd dezelfde waarde heeft. Dit kun je doen dmv een berekend veld te maken met als formule "ja"

 

Vervolgens maak je twee TO's van klantgegevens.

 

De een is klantgegevens_nieuwsbrief en je legt de relatie over het nieuwsbriefveld met het constante veld

De andere is klantgegevens_account en je legt de relatie over accountveld met het constante veld.

 

Van deze relaties kan je dan een portaal laten zien met de gewenste gegevens.

 

Mocht het niet duidelijk zijn, laat maar weten.

 

Edit: ik zie nu het bericht van hiker. Als een rapport voldoet aan wat je wilt, is dat de betere oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Het idee van Hiker lijkt me idd het gemakkelijkst maar in feite heb ik dat al. (Trouwens, ik ben zo nieuw in FM dat ik nog niet weet hoe ik een rapport moet maken :oops: ).

In de afbeelding zie je wat ik bedoel. Zo zou ik het graag hebben. Het is er in feite al maar ik wil het slechts uitbreiden met nog een veld.

Ik zou "bedrijf" kunnen veranderen in "account" en dan moet er nog een keuze bij (Nieuwsbrief). En daar gaat het om.

 

De afbeelding komt uit het voorbeeldbestand 'facturen'.

 

FM.jpg

 

Omdat ik nog te weinig van FM af weet ben ik dit bestand een het bestuderen en aanpassen. Het voldoet redelijk aan de wens die ik heb om de administratie van mijn webwinkeltje te voeren in FM.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...