Ga naar inhoud
  • 0

Resume en calculatie velden op een Tabblad


MR_Tape

Vraag

Hallo allemaal,

 

Ik ben in FMP12 een database aan het maken om basketbal statistieken op te slaan.

Om dit te doen heb ik een tabbladen layout toegevoegd op een wedstrijd lay-out.

Ik heb dan voor ieder kwart een tabblad, waarop mbv een portal de kwart gegevens kunnen worden ingevoerd.

Ik heb voor ieder kwart een aparte tabel gemaakt, als ook een eindtotaaltabel.

Onderaan elk kwart wil ik dat er een resumé velden regel komt die alle persoonlijke stats optelt naar een teamtelling.

Bij kwart 1 lukt dat perfect.

Maar bij kwart 2 wil ik graag.

de totaal stats van kwart 2, maar ook de totaal stats van kwart1 + kwart 2.

 

Ik krijg het echter niet voor elkaar om deze resumé en calculatie velden op ieder tabblad te krijgen.

Zo ook bij kwart3 en kwart4.

Is dit wel mogelijk, zo ja hoe moet ik dit dan aanpakken.

 

Helaas lukt het me niet om het programma hier te posten, omdat met name in de aangekoppelde namen tabel al veel privacy gevoelige info is ingevoerd.

 

Ik hoor het graag.

 

b.v.d.

Ernie.

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kan toch een lege db posten? Of heb je privacy-gevoelige info in de definities (tabelnamen, velden, layouts en scripts) opgenomen? In dat geval kan je toch even de essentie van je probleem in een voorbeeld bestandje plakken? Zo zonder de structuur te kennen, zal jou helpen, lastig worden.

 

Als je PVGI alleen maar namen betreft, dan kan je die toch gemakkelijk vervangen voor verzonnen namen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Menno,

 

nav jouw post, heb ik de gegevens in een kopie van het bestand aangepast.

Ook ben ik daarna aan de gang gegaan met de calculatievelden en de resumé velden op de tabbladen (kwart 1; Kwart 2 etc) aan te maken.

Ik kwam hierbij tot de ontdekking dat ik nog wel enkele calculatie velden moet aanmaken.

 

Blijkt nu dat alleen de resumé velden op alle tabblade zichtbaar blijven.

En dan steeds met de gelijke veldverwijzingen.

De totaalvelden, werken nu al wel bijna allemaal. (zie opmerking hierboven)

Gaat nu alleen over de resumé velden die per tabblad moeten verschijnen.

Ik moet ook nog voor elkaar blijven dat de spelers die onder tabblad spelers worden ingevoerd, daarna allemaal automatisch op de spelersvelden in de respectievelijke kwarten verschijnen.

Het bestand dat ik tot zover heb, voeg ik nu bij de post. Moest het allen wel zippen.

 

Ik hoop dat mijn vraagstelling hierdoor duidelijker is.

 

b.v.d.

Ernie

Basketbal_test.fmp12.zip

Link naar reactie
  • 0

Dag Ernie,

 

ik heb even rondgeneusd in jouw bestand. Als je op een enigszins handige manier de statistieken van de kwarten wilt verzamelen, dan moet je het data-design eerst eens tegen het licht houden:

Je hebt voor ieder kwart een aparte tabel gemaakt, terwijl de gegevens identiek zijn en dus zou dat niet nodig moeten zijn, je hoeft alleen maar bij de gegevens van een kwart op te geven over welk kwart (1,2,3 of 4) het gaat, Vervolgens maak je voor ieder kwart een eigen table-occurrence en die koppel je aan de moedertabel (WEDSTRIJD-INFO) door 4 velden toe te voegen en die mede te gebruiken om de relaties te leggen naar die éne tabel tbl_kwart (maar wél naar de 4 occurrences daarvan)

 

Ik heb in jouw voorbeeld even een paar table-occurrences toegevoegd en voor een deel al het tablad van kwart 2 voor je aangepast. De rest mag je zelf doen, want je begrijpt denk ik wel wat de bedoeling is.

 

Op deze manier heb je nog maar één tabel met de statistische informatie, daar kan je dan ook gemakkelijk de door jou gewenste cumulatieven uithalen. Je kan van die éne tabel nog meer occurrences toevoegen om bijvoorbeeld de gegevens van kwart 1 en kwart 2 apart te koppelen aan de moedertabel. De totalen van de resumé's laten over die relaties dan ook de totalen van 2 kwarts zien.

 

Succes! :D

Basketbal_test_aangepast.fmp12.zip

Link naar reactie
  • 0

Hallo Menno, e.a.

 

De afgelopen maanden heb ik me regelmatig op deze database gestort.

Het wil me maar niet lukken. Het muntje valt niet helemaal.

Ik voeg hierbij mijn laatste versie toe.

 

Op de tabbladen van het 3e en het 4e kwart heb ik ook alle velden toegevoegd zoals op tabblad 1e en tabblad 2e kwart.

M.a.w. overal de verwijzing naar de bronrecord ingesteld.

Volgens mij staan ook alle relaties gelijk zoals bij het 1e en 2e kwart..

Ook de table_occurrences zijn volgens mij verder juist aangemaakt en in de relaties hetzelfde gekoppeld.

Maar nu opeens zie ik de velden (records) niet meer op de tabbladen van het 3e en 4e kwart.

Dit terwijl de subtelling onderaan wel in beeld blijft.

Ik kan niet meer reproduceren, waarom de gegevens op die twee tabbladen niet meer zichtbaar zijn.

 

Ook nog een andere vraag.

Is het mogelijk dat de tellingen naar de resumévelden meteen wordt gedaan, nu moet je perse, of in de resumé velden klikken of naar een ander tabblad gaan.

 

Wil je (of iemand anders) me verder op weg helpen?

 

b.v.d.

 

M.vr.gr.

Ernie.

Basketbal_test_aangepast.fmp12.zip

Link naar reactie
  • 0

Probleem 2 mbv de tip eveneens opgelost, thnx.

 

Bij het verder uitbouwen, lukt het me maar niet om op het tabblad totaal, alle resultaten van alle kwarten bij elkaar op te tellen.

Ik krijg zelfs de keuze van de namen niet voor elkaar.

Terwijl dit volgens mij dezelfde werkwijze is als bij alle kwarten.

De TO is gelijk gekoppeld als die van de kwarten.

Van de kwarten had ik ook een extra TO gemaakt en die aan de totaaltabel (TO) gekoppeld.

Maar het wil maar niet lukken.

Ook zou ik graag op het record blad van de speler in beeld krijgen, de door hem/haar gescoorde totalen uit alle ingevoerde wedstrijden.

Hiervoor moet ik een extra TO maken en deze koppelen aan de tabel namen (TO).

Maar hoe laat ik FM dan tellen op alle velden afhankelijk van de naam?

 

Ik hoor/lees het wel als ik hiervoor een ander draadje moet opstarten.

 

Bij het maken van een nieuw kopie bestand om hier te plaatsen, kwam ik er achter dat het nu niet mogelijk is om op de tabbladen van 2e, 3e en 4e kwart een speler te selecteren.

Voordat ik begon om totalen te berekenen lukte dat uitstekend.

Ik vermoed dat er nu ergens een relatie roet in het eten gooit.

 

 

grt. Ernie

Basketbal kopie.fmp12.zip

Link naar reactie
  • 0

Beste Ernie,

 

Het belangrijkste is nu dat je het stap voor stap gaat doen. En misschien als alles klaar is en alle kwartjes gevallen zijn, moet je je database structuur (lees: relatietabel opnieuw opzetten). Maar voor een leertraject gaat het nu even prima.

 

Als eerste moet je zorgen dat je per kwart alles goed registreert. Als ik naar je bestand kijk, zie ik dat je de relaties die je voor kwart 1 hebt gemaakt, nog niet hebt aangemaakt voor de andere kwarten.

Je kan niet vanuit kwart 2 in een keer linken via een relatie die je al in kwart 1 hebt gelegd. Kwart 2 heeft zijn eigen set relaties nodig.

 

Zie de iedere TO als een kamer, en de relaties als een raam naar een andere kamer. Wat je nu hebt gemaakt in kwart 1, zijn ramen naar de Wedstrijdinfo en een raam aan de andere kant naar Spelers. En daarom werkt dat wel.

 

In de kamer kwart 2 heb je alleen een raam naar Wedstrijdinfo, dus die kan je zien. Maar nog niet naar de Spelers, dus die kan je niet zien.

 

Als je er eerst voor zorgt dat dit voor alle kwarten werkt, kan je daarna dezelfde benadering kiezen vanuit een Spelers TO om de totalen te berekenen. Zie de kamer voor je, en welke ramen moet je maken om de juiste data te krijgen.

 

Ik hoop dat dit een beetje duidelijke metafoor is, anders kan een van de andere misschien een betere verzinnen.

 

Succes.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...