Ga naar inhoud
  • 0

Layout van bestaande apllicatie aanpassen?


Keeshart

Vraag

Ben nu een aardig stuk onderweg met filemaker. Maar wat ik nog niet zie is hoe je om moet gaan met updates.

Wat ik bedoel.

Ik heb een oplossing gemaakt en wil die gaan hosten op een server.

Dan gaat het spul in gebruik maar ik blijf door ontwikkelen.

De gebruikers gaan dus data invoeren en die moet blijven.

Kun je de layouts dus los van de data zetten cq updaten?

Ik ga gemakshalve even voorbij aan het feit dat ook de database wel eens aangepast zou moeten worden.

Hoor graag van jullie hoe je daar mee om moet gaan.

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja, je kunt de layouts en de scripts in een apart bestand onderhouden. Dat heet het separation model, en het komt erop neer dat je tenminste twee .fmp12 bestanden hebt:

- een bestand met de tabellen en alle gegevens erin, plus relaties tussen de tabellen die voor de werking van de tabellen / velden / berekeningen noodzakelijk zijn.

- een ander bestand met een bestandsverwijzing naar het databestand, met daarin van elke tabel 1 of meer Table Occurrences (dat zijn verwijzingen naar de tabellen in het databestand).

 

In het eerste bestand heb je bijvoorbeeld een relatie tussen twee tabellen nodig als de ene tabel een berekend veld bevat dat gegevens uit een andere tabel gebruikt. Verbreek je zo'n relatie dan werkt de berekening niet meer.

 

Het tweede zgn interfacebestand bevat hooguit een paar kleine tabellen met wat voorkuren, maar verder alleen (een heleboel) verwijzingen naar tabellen in het databestand. Je kunt tussen die verwijzingen ook weer relaties maken, en die in je layouts en scripts gebruiken.

 

Als ik het goed begrijp heb je nu alles in één bestand ondergebracht. Het is wel mogelijk om dat om te zetten, maar dan moet je wel goed weten hoe je dat moet aanpakken. Ik zou dus eerst met een kopie gaan experimenteren. Een heel beknopte werkwijze is deze, uitgaande van een bestand A.fmp12:

 

1 je maakt eerst een kopie van bestand A en die noem je bijv. A_data.fmp12, dat wordt het databestand.

2 dan maak je een duplicaat van A_data en die noem je A_user.fmp12, dat wordt het interfacebestand.

3 maak vanuit A_user een koppeling naar A_data (NIET ANDERSOM!!).

4 open in A_user het schema van de database definitie en klik 1 voor 1 alle tabellen (TOC's) aan en verander telkens de verwijzing van tabel x in A_user naar tabel x in A_data.

(gebruik de kleuren van de het database schema om bij te houden welke TOC's je gehad hebt en welke je nog moet doen).

5 Heb je alle TOC's 'verlegd' van A_user naar A_data, dan kun je het testen door wat layouts te openen: als het goed is werkt alles nog.

6 Daarna kun je alle tabellen met data uit A_user verwijderen en ook kun je alle scripts en bijna alle layouts uit A_data verwijderen.

7 tenslotte kun je waarschijnlijk ook een deel van de relaties uit A_data verwijderen, maar daar moet je erg bij opletten.

 

 

Als je de aanwijzing in punt 3 in ere houdt, kun je daarna in A_user van alles en nog wat wijzigen, en de oude A_user gewoon vervangen door de nieuwe. De bestandsverwijzingen blijven intact. Je kunt zelfs twee versies van A_user tegelijk gebruiken, een voor productie en een ander voor test.

 

Als je database veranderd moet worden (erkomen velden bij, of een berekening verandert of er komt zelfs een tabel bij) dan moet dat natuurlijk in A_data gebeuren. Dat zal veel minder vaak het geval zijn dan wijzigingen aan de layouts en scripts.

 

Succes!

 

HE

Link naar reactie
  • 0

Helder .

Bedankt voor de info ik ga er mee aan de slag.

Ik zal eens met een kleine applicatie beginnen om te zien hoe dat allemaal werkt.

Ik zag al bij alle door de wol geverfde filemakers afkortingen staan als TO er gaan steeds meer lichten branden.

ik ga daar wel even op zoeken of ik het in een manual kan vinden.

 

Kees

Link naar reactie
  • 0

Als je aanpassingen aan de datafile moet maken (velden erbij) moet je wel erg oppassen dat je eigen ontwikkelkopie exact dezelfde veranderingen krijgt, in dezelfde volgorde.

 

FileMaker kijkt bij formules en verwijzingen naar het interne ID van de tabel en het ID vh veld, en nummert de ID's van de velden binnen een tabel in volgorde van aanmaak. Die ID's zie je helaas niet in je lijstjes (je kunt ze wel uitvragen). Hernummeren is er niet bij.

Link naar reactie
  • 0
Als je aanpassingen aan de datafile moet maken (velden erbij) moet je wel erg oppassen dat je eigen ontwikkelkopie exact dezelfde veranderingen krijgt, in dezelfde volgorde.

 

FileMaker kijkt bij formules en verwijzingen naar het interne ID van de tabel en het ID vh veld, en nummert de ID's van de velden binnen een tabel in volgorde van aanmaak. Die ID's zie je helaas niet in je lijstjes (je kunt ze wel uitvragen). Hernummeren is er niet bij.

 

Dit is wel intressant om te weten.

 

Bedankt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...