Ga naar inhoud
  • 0

XAF bestanden importeren


pjotter

Vraag

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als het een variant is van ASCII XML dan kan je dat bestand inladen (eerst hernoemen als een .txt) en vervolgens analyseren, in stukjes knippen, in records plaatsen e.d.

Vraagt wel wat werk, vooral dan het deel van de reverse engineering.

Voordeel is wel dat alles automatisch gaat en dat je dan zelf ook in staat bent om dat soort bestanden zelf aan te maken met data uit je databank.

Zelf importeer ik ASCII DXF bestanden (open source XML variant van een cad bestand) en verwerk ik die. En ik maak uiteraard ook zelf DXF bestanden aan vanuit filemaker.

Link naar reactie
  • 0

Zo eenvoudig is het helaas niet :wink:

Het is xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"

Als de extensie wordt omgezet naar TXT dan is importeren meteen geen optie is echt te veel info ben ik bang. Komt omdat het een complete boekhouding is en de opbouw is elke keer anders (afhankelijk van de opbouw van het grootboek, kasboek enz). Het is dan ook niet als TXT bestand te importeren. (FMP ziet het als een XML gegevens bron met te weinig info)

Link naar reactie
  • 0

Dat is nu juist het probleem die is er niet .... Althans niet bij mijn weten. Is een export bestand van een exact boekhoud pakket dus de opbouw is er wel alleen is die natuurlijk niet voor het pakket waar ik de data van heb. (eigen structuur) vandaar de vraag ook of er een algemene structuur is van een financieel XAF bestand. De belasting dienst kan deze bestanden zelf importeren dus het lijkt er op dat er wel een algemene opbouw van moet zijn?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je de extensie veranderd naar .txt zie je dan tekst, of een hoop rare tekentjes?

Kan je een ASCII .xaf bestand kiezen bij de export van het boekhoud-programma?

Een XML lijkt er elke keer anders uit te zien, maar is dat niet. Het export bestand is net bedoeld om te kunnen importeren in andere programma's, dus er moet een structuur in zitten. Die vinden kan soms een situatie zijn waarbij je de bomen door het bos niet meer ziet.

 

Een truc is om te beginnen met een zeer klein bestand, dus met weinig data. de boekhouding van één dag of zo.

Dan is het bos al een stuk kleiner, en in een kleiner bos staan minder bomen.

 

Importeren als .txt is echt het probleem niet, als het ASCII is.

Er uithalen wat erin zit wel.

Het helpt om XML blokken met data te identificeren en die als één record te importeren. Binnen dat record kan je dat blok vervolgens uit elkaar trekken in verschillende velden. Niet alles in een XML is relevante data voor je databank. Zo kan je misschien de eerste sectie laten vallen omdat die vaak aangeeft welke regel in elk blok bij wel veld hoort. Dat kan je dus zelf doen wanneer je een blok uit elkaar trekt om in verschillende velden te steken.

Misschien heb je ook een sectie die belangrijk is voor opmaak, die kan je ook laten vallen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...