Ga naar inhoud
  • 0

op 2 PC’s het programma FileMaker, beide toegang tot 1 file.


iMac1943

Vraag

als je op 2 PC’s het programma FileMaker wil, dan moet je uiteraard 2 licenties kopen.

Als je op 1 PC een file hebt staan (bv klanten), dan heeft die 2de PC ook toegang tot die file neem ik aan. Hoe gaat zoiets in z’n werk, en kunnen daar problemen mee zijn?

Ik neem ook aan dat ze niet beiden op hetzelfde moment in die file werken.

 

graag uw antwoord, waarvoor dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

1 file openen op de pc en deze delen zodat als hij open staat zodat deze door een andere PC aangepast kan worden.

Je moet uiteraard wel een netwerk hebben liggen en werkzaam zijn. Open de help file maar eens en kijk onder het kopje samengebruiken dan kom je al heel ver.

Link naar reactie
  • 0
Dat betekent dat de laptop waar de file opstaat altijd moet aanstaan, ja?

Ja inderdaad maar praten we hier over 2 laptops? doe eens uit te doeken wat je precies wilt? Je kunt het bestand delen door bv op een dropbox ze zetten maar dan moet je goede afspraken maken. Of je moet 1 pc aanzetten die het bestand open zet en dan kan de ander er ook in werken. Of je moet het bestand gaan hosten wat inderdaad geld kost, maar als het om een bedrijf gaat moet dat bedrag geen probleem zijn want als dat wel het geval is dan is het nu niet echt een rendabel bedrijf :D

Maar FM geeft in vedergeval nog een aantal mogelijkheden of weet jij een ander programma die wel eenvoudig ergens gezet kan worden en bijgewerkt door 2 pc's?

Link naar reactie
  • 0

Ik zal het anders formuleren:

Stel je koopt 2 microsoft office pakketen met twee registratie codes. Kun je dan zowel op laptop 1 en op laptop 2 deze zetten en volledig onafhankelijk van elkaar werken?

ja elke pakket kan onafhankelijk van elkaar werken ik kan op laptop 1 een brief maken en op laptop 2 kan ik een brief maken. Kan ik op laptop 1 werken aan de brief die mijn collega op laptop 2 heeft gemaakt? Ja dat kan als laptop 2 aan staat en ik geregeld heb dat laptop 1 op laptop 2 kan. Ik kan de brief opsturen naar mijn collega zodat hij aan mijn brief kan werken en andersom ook. Nadeel is dat je moet bijhouden welke brief bepalend is. Ik kan de brief ook op dropbox zetten en zeggen dat die brief bepalend is. Op laptop 1 download ik die brief pas hem aan en zet hem terug op dropbox. Collega 2 kan hem nu downloaden , bewerken en terug plaatsen. Op die manier is er 1 bestand wat bepalend is. Je kunt ook de brief hosten bij een firma dan blijft de brief daar staan en kun je er beide aan werken wanneer je maar wilt. (een brief of excel bestand is tegenwoordig gratis te hosten , het FMP bestand moet je dus voor betalen de werking is hetzelfde)

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad al duidelijk.

Ik zocht ondertussen verder en ik vond dit:

 

When FileMaker Pro launches, it looks across the network for the same license key. If it doesn't find another copy, then FileMaker Pro launches. Therefore, if you have two computers, and you put the one copy of FileMaker Pro on each computer, you can run FileMaker Pro from both machines, but not simultaneously.

 

Ben je het daarmee eens?

Link naar reactie
  • 0

Is mijn redenering (hieronder) juist:

 

Stel dat ik 2 licenties koop, dan kan persoon 1 op zijn PC offertes maken, terwijl persoon 2 op het zelfde moment bv een factuur maakt. De 2 PC’s werken volledig onafhankelijk van mekaar, (maar, eenmaal de offerte is goedgekeurd, dan kan persoon 2 in de PC van persoon 1 gaan en de factuur maken.)

 

Stel dat ik maar 1 licentie koop, dan kan persoon 1 het programma openen om bv een offerte te maken, maar zo lang dat persoon 1 bezig is, dan kan persoon 2 geen factuur maken. Zodra persoon 1 het programma sluit, kan persoon 2 aan je factuur beginnen.

 

Is de redenering juist?

Link naar reactie
  • 0
Dat is inderdaad al duidelijk.

Ik zocht ondertussen verder en ik vond dit:

 

When FileMaker Pro launches, it looks across the network for the same license key. If it doesn't find another copy, then FileMaker Pro launches. Therefore, if you have two computers, and you put the one copy of FileMaker Pro on each computer, you can run FileMaker Pro from both machines, but not simultaneously.

 

Ben je het daarmee eens?

Wie zijn wij dat we het oneens zouden zijn met wat FM schrijft, volgens mij weten hun precies wat het programma kan?

Link naar reactie
  • 0
Is mijn redenering (hieronder) juist:

 

Stel dat ik 2 licenties koop, dan kan persoon 1 op zijn PC offertes maken, terwijl persoon 2 op het zelfde moment bv een factuur maakt. De 2 PC’s werken volledig onafhankelijk van mekaar, (maar, eenmaal de offerte is goedgekeurd, dan kan persoon 2 in de PC van persoon 1 gaan en de factuur maken.)

 

Stel dat ik maar 1 licentie koop, dan kan persoon 1 het programma openen om bv een offerte te maken, maar zo lang dat persoon 1 bezig is, dan kan persoon 2 geen factuur maken. Zodra persoon 1 het programma sluit, kan persoon 2 aan je factuur beginnen.

 

Is de redenering juist?

Lees nu mijn opmerking over office nog eens door?

Het werkt net zoals het office programma. Dat is een programma om bv een brief te maken stel je nu gewoon eens voor dat je op laptop 1 met FM een bestand hebt gemaakt (de brief zeg maar) dan kun je met computer 2 die brief aanpassen als computer 1 aanstaat en het bestand (de brief) geopend heeft) De twee computers kunnen dan gewoon samen aan die brief werken waarbij met een database nog een voordeel is dat computer 1 bv de NAW gegevens kan bijwerken en computer 2 de offerte aanpast.

Link naar reactie
  • 0

OK, maar

 

Stel een vaste PC op kantoor en een laptop voor op de baan. 1 licentie, dat gaat, maar het programma op de PC op kantoor mag niet openstaan, anders kan ik - op de baan - FM niet gebruiken op de laptop. Klopt dat?

Ik vermeld er nog bij dat er geen draadloze verbinding is tussen PC en laptop.

Link naar reactie
  • 0

Ok stel:

1 pc op kantoor en maar een versie van Office die op de laptop staat en die op de PC staat. Bij het opstarten kijkt office of er een zelfde registratie nummer op het netwerk zit. Zo ja dan start hij niet op en zo nee dan start hij door.

Op de laptop heb ik dat zelfde office pakket geïnstalleerd en ik heb geen verbinding dus ik zit niet op het zelfde netwerk. Ook hier kijkt dit pakket bij starten of er een zelfde pakket is op het netwerk is. Omdat ik geen netwerk verbinding heb zal dat pakket gewoon starten. Het is precies hetzelfde probleem.

 

Ik begrijp echter niet als ik naar de start van dit topic kijk wat je nu wilt? Je geeft zelf al aan dat je als je 1 bestand op een PC hebt staan (bv klanten) dan heeft die tweede pc ook toegang tot die file? Hiermee geef je aan dat er een netwerk moet zijn tussen die twee anders zou ik het niet weten? Je geeft zelf ook aan dat je dan ook uiteraard twee licenties moet hebben.

Ik denk gewoon dat je veel te moeilijk denkt? Je wilt 1 licentie kopen die op de pc en de laptop installeren en met 1 bestand werken. Als je alleen werkt is dit geen enkel probleem en kun je zelfs zowel op de PC als de laptop hetzelfde pakket draaien zolang er geen verbinding is. Als je een bestand maakt wat je wilt gebruiken zet dat bestand dan op een USB stick en werk altijd daarop. Dus usb stick in de PC en je kunt FM gebruiken om het bestand bij te houden. Als je onderweg gaat neem je de USB stick mee en werk je er mee op de laptop. Ik vraag me af hoe je dit nu doet? Je brieven en offertes staan op de PC hoe neem je die dan nu mee op de laptop?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw zeer goeie uitleg.

Je stelt je terecht een aantal vragen bij mijn vraagstelling. Dat komt omdat ik bij het begin niet de volledige situatie kende. Ik dacht dat de 2 laptops op een netwerk zaten. Bij navraag zijn dat 2 volledig afzonderlijke toestellen die op geen enkel manier met elkaar verbonden zijn.

Zoals ik nu weet, kan 1 licentie FM op 2 toestellen gezet worden.

Op toestel 1 (laptop of desktop, maakt niets uit) zou het programma staan + een toepassing waarmee een offerte kan gemaakt worden (klanten - producten - offerte) en op toestel 2 zou dus eveneens het programma staan + dezelfde toepassing met dezelfde klanten, dezelfde producten, maar nu factuur ipv offerte).

Je kan je afvragen waarom die toepassing op 2 toestellen moet gezet worden, ik vind dat ook niet echt logisch, maar - en daar kan ik niets aan doen - de ene persoon maakt de offerten terwijl de andere de facturen maakt. Persoon 2 moet dus het resultaat (de offerte) krijgen van persoon 1 als er een verkoop komt als gevolg van de offerte.

En nogmaals, de toestellen zitten NIET op een netwerk.

Link naar reactie
  • 0

Het is een bedrijfje van 2 personen, man en vrouw. Geen magazijn, geen productie, geen personeel. Kopen en verkopen. En voor de Kerk zijn man en vrouw toch één.

Maar eigenlijk kan diegene die de offerte maakt dan ook de factuur maken, dus is 1 licentie voldoende.

 

Bedankt voor je inbreng.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...