Ga naar inhoud
  • 0

thema's vertragen FM


Gem

Vraag

Hallo

 

Ik heb mijn volledig FM applicatie in een thema gegoten. Leuk maar enorm veel werk om alle layout's, velden, buttons enz.. aan te passen.

Ik ben vertrokken van het klassieke thema, dit hernoemd en stijlen aangepast, nieuwe stijlen aangemaakt, maar alles binnen de FM omgeving.

Het resultaat is mooier maar nu vertraagt dit de werking met ongeveer 1 second per actie. Dus wanneer ik gegevens in een zoekveld of calculatieveld invoer, heeft FM een second nodig om het veld aan te passen. Ook bij het klikken op buttons is er een serieuse vertraging (soms 2sec). Het is zo ergerlijk dat het niet werkbaar is en dat ik overweeg om al mijn werk terug ongedaan te maken.

 

Ik heb een kopij genomen van dit bestand en daar al de layout's terug naar klassiek gezet wat de vertraging wegwerkte.

Ik werk op een intel i7 processor dus het zal de computer niet zijn denk ik...

 

Nog iemand met deze ervaring ??

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb dezelfde actie ondergaan en ik heb deze ervaring totaal niet.

 

Nu moet ik ook zeggen dat ik pakweg 20 styles heb bij de tekstvelden.

Niet alle varianten worden bij mij een aparte style. Alle velden zijn wel toegewezen, maar soms is lettergrootte of uitlijning afwijkend.

Ik merk dat FM de basis van de style wel pakt, maar daarna alleen de afwijkingen nog registreert op het object.

 

Misschien heb jij heel veel meer styles?

Link naar reactie
  • 0

neen eigenlijk niet. Bij mij ook precies 20 stijlen bij de tekstvelden. Anders gemiddeld 15 stijlen samen voor buttons, lines, enz...

Mijn bestand is wel 74 MB groot, maar daar zal het ook niet aan liggen denk ik.

 

Het is wel opmerkelijk als ik terugschakel naar het klassieke thema, er een behoorlijke tijdswinst is.

Link naar reactie
  • 0

Ok, blijkbaar ben ik niet alleen met deze ervaring:

https://community.filemaker.com/thread/78692

 

Dus mogelijks zijn er nog objecten die geen style hebben op dezelfde layout en dat dit misschien vertraging meebrengt ?

Ik heb ook al ergens gelezen dat FM14 dit probleem zou aangepakt hebben ?

 

Dus conclusie, het classic theme is geen theme en heeft ook geen rendering waardoor het sneller is. Alhoewel sommige beweren dat werken met themes tijdswinst zou moeten opleveren in vergelijk met bv het classic "theme". Hmm, ik probeer dit de eerste dagen nog eens verder te ontleden en te kijken wat bij mij aan de oorzaak ligt van deze vertraging.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel velden heb je op een layout staan?

 

Ik merk bij een aantal layouts, voorzien van diverse tabbladen constructies en hidden velden, dat door het grote aantal velden het wel trager gaat worden.

Daar hoort ook het openen van velden bij, maar ook het openen van de layout.

 

Wat ook een forse bijdrage kan leveren, is het tonen van grote afbeeldingen die in de layout getoond worden.

Dus geen containervelden, maar plaatjes die je rechtstreeks in de layout hebt staan.

Link naar reactie
  • 0

Tja het is inderdaad een lijvig bestandje. Momenteel is het 78MB groot en bevat tientallen tabellen, en honderden velden. Op één layout kunnen er gemakkelijk honderd velden staan.

 

Nu merk ik wel op dat er bij sommige layout wijzigingen aan styles werden doorgevoerd en niet opgeslagen (oranje pijltje). Als ik bepaalde layouts daarom nakijk en alle wijzigingen aan het thema opsla, dan merk ik wel dat het iets sneller loopt. Mogelijks komt alles nog goed maar ik zal wel enkele uurtjes nodig hebben om alle layouts na te kijken op niet opgeslagen wijzigingen aan styles.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...