burggraaf Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 (edited) Sinds gisteren heb ik (waarschijnlijk na de grote Windows 10 update) rare verschijnselen met Filemaker Advanced 14.0.4 Een paar welke ik heb geconstateerd: - vierkantjes in de diverse menu's; - Als ik een veld met de sleep-ctrl toets dupliceer en er vervolgens een ander veld aan van maak (checkbox-veld, om dezelfde eigenschappen mee te kopiëren) dan wijzigt in de browse-mode ook de inhoud van het originele veld als ik deze in het nieuwe veld (nee, het is niet hetzelfde veld meer) wijzig; - Als ik in een script een zoekopdracht toeken aan een layout om vervolgens vanuit het script de regels te printen vanaf een printlayout en dan weer terug ga naar de originele layout staat de 'Top Navigation' ineens onder de 'Header' of is de 'Top Navigation' in z'n geheel verdwenen... Wie weet komt er nog meer maar... Ik word hier niet vrolijk van.... Edited December 17, 2015 by Guest Quote Link to comment
menno Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 Ik heb in mijn windows 10 installatie deze problemen niet. Mijn situatie is nl als volgt: Windows 8.1 met Fm14.0.2 op 32bits met 3 GB werkgeheugen en 10GB vrije schijfruimte Daarna heb ik windows geupgraded naar 10 (een tijdje terug al) Vorige week Filemaker bijgewerkt naar 14.0.4. Een paar vragen voor jou: Heb je 32 of 64 bits windows? Heb je indien je 64 bits windows hebt, dan de 32 bits of de 64 bits Filemaker geïnstalleerd. Heb je eerst FileMaker geïnstalleerd/bijgewerkt en daarna windows ge-upgraded of andersom? Heb je voldoende werkgeheugen en genoeg vrije ruimte op je harde schijf. Want jouw probleem klinkt een beetje naar geheugentekort. Quote Link to comment
burggraaf Posted December 16, 2015 Author Share Posted December 16, 2015 Menno, Ook ik kom van Windows 8.1 vandaan en werk al een tijdje met Windows 10 Pro 64 bits. Gisteren de update versie 1511 10586 geïnstalleerd hiervan (via Windows update). FMPA 14.0.4 (32 bits)was al eerder geïnstalleerd en tot eergisteren werkte alles zonder problemen. 75 Gig schijfruimte vrij en ca. 12 Gig vrij werkgeheugen beschikbaar. Dat zou toch voldoende moeten zijn... Ik weet 'm ff niet... Quote Link to comment
menno Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 Heb je al geprobeerd FM opnieuw te installeren? Desnoods met de nieuwste volledige installer? Het kan zijn dat er in de registry iets niet goed zit. Helemaal met mijn W10 vergelijken gaat niet omdat die 32 bits is. De capaciteit van jouw pc kan de bottleneck niet zijn, dat denk ik ook. Quote Link to comment
burggraaf Posted December 17, 2015 Author Share Posted December 17, 2015 Mijn situatie is nl als volgt: Windows 8.1 met Fm14.0.2 op 32bits met 3 GB werkgeheugen en 10GB vrije schijfruimte Daarna heb ik windows geupgraded naar 10 (een tijdje terug al) De Win 10 update waar ik het over heb is een zeer uitgebreide Windows update en is recent (versie 1511 10586). Kun je bevestigen dat je deze update ook hebt gedaan? Quote Link to comment
burggraaf Posted December 17, 2015 Author Share Posted December 17, 2015 FMA in z'n geheel verwijdert, register opgeschoond, opnieuw gestart. FMA opnieuw geïnstalleerd, Update naar 14.0.4 gedaan... Het probleem blijft... FMA crashed nu ook met enige regelmaat spontaan... De 'stoute schoenen' maar aangetrokken en terug gegaan naar de vorige versie van Windows (Instellingen -> Bijwerken en beveiliging -> Systeemherstel), probleem opgelost... Het probleem manifesteert zich dus met de genoemde Windows Update... Quote Link to comment
menno Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Nee die update had ik nog niet gedraaid, die draait nu. Ik laat je wel weten of ik daarna dezelfde klachten heb. Quote Link to comment
burggraaf Posted December 17, 2015 Author Share Posted December 17, 2015 Helaas... Deel van de problemen blijft... Morgen verder diverse dingen proberen om dingen uit te sluiten... Quote Link to comment
menno Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Update gedraaid, geen klachten. Heb je nog hele oude extra software? Welke plug-ins bijvoorbeeld? Kan je die eens uitschakelen? Quote Link to comment
burggraaf Posted December 17, 2015 Author Share Posted December 17, 2015 Plugins al allemaal uitgeschakeld... ook dat lost niets op... Testje met gerecovered bestand: ook dan blijven de problemen hetzelfde... Vierkantjes zijn overigens wel weg uit de menu's na het terugdraaien van de update. Wat bedoel je met 'extra' software? Quote Link to comment
menno Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Oude drivers van printers of andere apparatuur. Ik noem maar wat. Ik heb nu geen ideeen meer waar jouw problemen door kunnen worden veroorzaakt. Zoals gezegd gaat het bij mij zonder problemen en het enige verschil tussen jouw en mijn situatie is dat mijn W10 een virtuele installatie is (eigenlijk 2, eentje op mijn MBP (MacOS) en een eentje op HP-laptop (W8.1), maar beide machines hebben plenty processorcapaciteit (i7), schijfruimte (bijna 1TB) en geheugen (16GB). De VM's hebben ook ruim resources toegewezen gekregen dus draaien die VM's bijna alsof ze native zijn. Ik verwacht echter niet dat ze om deze reden de problemen die jij ervaart niet hebben, ook al omdat ik die VM's redelijk vaak gewoon gebruik. Quote Link to comment
burggraaf Posted December 18, 2015 Author Share Posted December 18, 2015 Nu verschillende en wat langer test gedaan. Zonder de Windows update zijn de belangrijkste problemen weg en blijft het stabiel. Met de update verschijnen er allerlei rare problemen... Quote Link to comment
Recommended Posts