SuperWimmie Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 Filemaker heeft afgelopen week FIAS geintroduceerd. Het is niet zozeer een zuiver Filemaker product, maar een combinatie van Xcode en FM Go. FIAS is een System Development Kit, waarmee je een .fmp12 file in een eigen, native app kan laten draaien. Filemaker geeft de nodige waarschuwingen af. Reden is dat lokale data op diverse manieren verloren kan raken bij de start, bij updates, bij onverwachte acties. Ik heb zelf een aantal testjes lopen om te zien of het te omzeilen valt. De updateprocedure is het grote aandachtspunt. iOS, de App-Store, Filemaker en jouw eigen invulling hiervan, dat vergt het nodige aan kennis en tijd voordat je dat goed hebt lopen. Filemaker maakt er op haar eigen website weinig reclame voor. Het zal zijn redenen hebben. Verder wordt er op dit moment gebouwd aan een zeer uitgebreide video cursus over FIAS. Het is nog niet helemaal gereed, maar de kwaliteit van de cursus is bijzonder hoog te noemen. Het neemt je mee in de wereld van Xcode, iTunes, iOS, de App-store en Filemaker. Dankzij deze cursus heb ik de eerste App al op mijn iPad lopen, twee daagjes werk voor iemand die nog nooit een echte iOS app heeft gebouwd. Pracht spul, ik zie er naar uit om mijn Apps in de Store te zien verschijnen. Quote
WJ Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Hoi Superwimmie, We hebben het hier ook al uitgeprobeerd en werkt prima. Ben benieuwd naar de acceptatie procedure van apple. Welke cursus doel je op ? Groet, Willem-Jan Quote
SuperWimmie Posted January 18, 2016 Author Posted January 18, 2016 Hoi, Deze heb ik in gebruik: http://learningfilemaker.com/ Wel geinig gedaan. Je ontvangt een fmp12 bestand met daarin alle video's die via een container worden getoond. Je ziet dan ook welke video's er nog niet klaar zijn. Het loop soepel. Enige nadeel is dat je FMP14 in gebruik heb voor de video, terwijl je synchroon in jouw bestanden wilt werken. Als je alleen 14 hebt, is dat onhandig. Er zijn nu 17 video's gereed, nog 16 te gaan. Groet, Wim. Quote
SuperWimmie Posted January 19, 2016 Author Posted January 19, 2016 Kleine update van mijn kant: Er gaan de nodige waarschuwingen uit over verlies van data. Apps kunnen "zichzelf overschrijven", waardoor origineel geinstalleerde data terug verschijnt. Ik heb (zeer waarschijnlijk) het onder de knie, hoe je met data op de iOS systemen de zaak goed geregeld krijgt. Bij alle geteste situaties gaat het goed, de ingebrachte data blijft behouden. Het lukt ook met updates van mijn programma, ook met behoud van data, terwijl het ontwerp wordt geupdated. Het principe is als volgt: a. In de uitlevering van de App, stuur ik één FMP12 file mee, genaamd PrintCMRupdate.fmp12. b. Bij de eerste start bestaat het bestand PrintCMR nog niet, dus hup, Save Copy As maakt een exacte kopie. Vervolgens wordt PrintCMR opgestart. c. Data wordt ingevoerd in PrintCMR d. Bij diverse startups en bij updates, wordt nogal eens PrintCMRupdate gestart. Deze wordt af en toe zelfs overschreven door de origineel geinstalleerde versie. Deze controleert dus eerst of het dezelfde versie heeft als PrintCMR. Zo niet, dan updaten. Indien wel, breek de start in PrintCMRupdate af, en start PrintCMR op. e. De update bestaat uit het inlezen van PrintCMR naar PrintCMRupdate. Vervolgens wordt PrintCMR afgesloten en wordt van PrintCMRupdate wederom een Save Copy As gedaan. De oude versie wordt overschreven door de nieuwe. f. Om een "slapende update" te voorkomen, verwerkt PrintCMR met grote regelmaat een controle of PrintCMRupdate intussen een hogere versie heeft. Zodra dat duidelijk is, wordt de update alsnog volledig uitgevoerd. Nu hoop ik maar dat Filemaker bij de update naar versie 15 bij de gegevens uit versie 14 kan.... Quote
SuperWimmie Posted February 11, 2016 Author Posted February 11, 2016 Hoppa! Mijn App is naar de App-Store gebracht. Het is een flinke klus geweest, maar het is de moeite waard. Nu nog afwachten wat Apple er van vindt. Geduld is een schone zaak! Heeft iemand anders al een FIAS Appje gemaakt? Quote
SuperWimmie Posted February 12, 2016 Author Posted February 12, 2016 YES! Goedgekeurd!! PrintCMR goes to the App Store! Quote
menno Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 gefeliciteerd Wim! Ik heb hem in de app-store zien staan. Quote
SuperWimmie Posted May 10, 2016 Author Posted May 10, 2016 Hoppa. Nog even een update gemaakt voor de App Store. Maar wat een drama elke keer. De MacBook updaten naar El Capitan, XCode updaten, want anders werkt het niet eens meer op de iPhone met zijn iOS 9.3. Op zich wel logisch. Minder logisch is dat het uploaden naar de App store niet meer werkt. Met allerlei vage meldingen. Ik ben intussen zover dat het iets met Certificaten en Provisioning Profiles te maken kan hebben, maar voordat je precies het juiste doet... ben je 5 uur puzzelen verder. Op het gevaar af dat je andere instellingen raakt, waardoor het helemaal niet meer werkt. Want ergens zit er iets niet goed, met developer.apple.com, itunes connect en XCode in de mix. Via Application loader lukt het ineens wel... Had dat nou echt niet beter gekund, Apple? Duidelijker, vooral? Maar ik moet eerlijk zijn, de Mac is niet helemaal mijn ding. Dat helpt ook niet. En toch weer gelukt Quote
Recommended Posts