joser Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 Hallo, wij dienen de gegevens uit onze database te exporteren naar een XML file. We kregen een voorbeeld van een xml met het daarbijhorende XSD-schema. Kan iemand me meer uitleg verschaffen wat k hiermee kan/moet doen. Filemaker werkt blijkbaar alleen met de XLS-opmaak. Op het internet is weinig of niets te vinden over Filemaker en XSD. Zelfs de XML file krijg ik niet open... Met vriendelijke groet Joser Quote Link to comment
0 menno Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 XSD staat voor xml-schema-definitie en met dat bestand kan je hoofdzakelijk 2 dingen doen: je kan er een bestaand xml-document mee controleren je kan er een voorbeeld xml mee maken Om dat te kunnen doen heb je een degelijke xml-editor nodig. Goede voorbeelden daarvan zijn OxygenXML, Altova XMLspy. Er zijn ook wel gratis alternatieven, maar die kunnen véél minder. Filemaker heeft 2 eigen standaard xml-definities. FMPXMLRESULT en FMPDSORESULT. De eerste XMLRESULT is heel abstract en geeft eerst de meta-informatie ov er de velden en daarna de resultset met inhoud. Deze is in mijn ogen het eenvoudigst te vertalen via xsl in iets anders. Dat kan xml zijn, maar ook html, json, sql, werkelijk alles wat tekstgebaseerd is De tweede DSORESULT gebruikt de voorhanden zijnde veldnamen om daarmee element-namen in een platte xml te maken. Sommige mensen vinden dat fijner omdat ze dan soms zonder xsl toch een leesbare xml kunnen maken. Mijn bezwaar is dat ik die weergave niuet abstract genoeg vind en dat wanneer in FM een veldnaam wordt gewijzigd, de xml ook meteen anders is. Bij XMLRESULT is de weergave volledig abstract en heb je dat probleem pas wanneer je een veld verwijdert uit FM. FM werkt dus niet alleen met xsl-opmaak, dat staat er los van. Kijk even in dit artikel voor een eenvoudig voorbeeld dat met FileMaker data exporteert via xsl naar xml Verder is er w3schools het nodige te vinden en ook Lynda heeft veel info over xml en xslt Quote Link to comment
0 joser Posted December 3, 2018 Author Share Posted December 3, 2018 Op 29/11/2018 om 23:08 zei menno: Hartelijk dank Menno ! Quote Link to comment
Question
joser
Hallo,
wij dienen de gegevens uit onze database te exporteren naar een XML file. We kregen een voorbeeld van een xml met het daarbijhorende XSD-schema.
Kan iemand me meer uitleg verschaffen wat k hiermee kan/moet doen. Filemaker werkt blijkbaar alleen met de XLS-opmaak.
Op het internet is weinig of niets te vinden over Filemaker en XSD.
Zelfs de XML file krijg ik niet open...
Met vriendelijke groet Joser
2 answers to this question
Recommended Posts