Gerard Exis Posted October 13, 2020 Share Posted October 13, 2020 Waarschijnlijk voor velen een domme vraag, toch stel ik hem. Kan iemand mij in eenvoudige "jip en janneke taal" uitleggen wat de symbolen in een relatie betekenen (zie foto). Tevens wanneer ik een andere dan de standaard "=" moet gebruiken. Quote Link to comment
0 bigbadwolf Posted October 14, 2020 Share Posted October 14, 2020 Domme vragen bestaan niet… maar het zijn wel ‘normale’ rekentekens. Welke je moet gebruiken is voor een belangrijk deel afhankelijk van het type velden wat je in de vergelijking gebruikt, en wat je wilt bereiken. Voor een 1-op-1 relatie gebruik je "=". Wanneer beide velden ongelijk aan elkaar moeten zijn gebruik je "≠" Bij nummeriek waarden kun je de "<" "≤" ">" "≥" gebruiken wanneer een waarde minder, gelijk of minder, meer of gelijk of meer moet zijn. De "x" is eigenlijk de mooiste… daarbij maakt het helemaal niet uit wat de waarde van een veld is. Deze is altijd waar. Wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat een tabel altijd gekoppeld is met een andere tabel. Door een combinatie van deze operators te gebruiken (behalve de ‘cartesian’ = "x", want die is altijd waar) kun je bepalen of een relatie waar of niet waar is. Quote Link to comment
0 Gerard Exis Posted October 14, 2020 Author Share Posted October 14, 2020 Dank je wel voor de uitleg. Ga vanavond even uitproberen. ”wanneer beide velden ongelijk aan elkaarmoeten zijn” aan wat voor situaties moet ik dan denken ? Quote Link to comment
0 bigbadwolf Posted October 15, 2020 Share Posted October 15, 2020 Denk bijvoorbeeld aan een situatie dat een veld in de linker tabel 1 is aan de rechter kant geen 1 mag zijn, maar verder alles… Quote Link to comment
0 Gerard Exis Posted October 15, 2020 Author Share Posted October 15, 2020 Tja, eigenlijk heel simpel. Als je ergens geen verstand van heb ga je automatisch aan moeilijke oplossingen denken. bedankt, ik ga hier verder mee. Quote Link to comment
Question
Gerard Exis
Waarschijnlijk voor velen een domme vraag, toch stel ik hem.
Kan iemand mij in eenvoudige "jip en janneke taal" uitleggen wat de symbolen in een relatie betekenen (zie foto).
Tevens wanneer ik een andere dan de standaard "=" moet gebruiken.
4 answers to this question
Recommended Posts