minet Posted May 14, 2024 Posted May 14, 2024 Hallo, is het mogelijk om de tabelweergave om te wisselen: dus rijen naar kolommen en vise versa? Quote
Banach Posted May 15, 2024 Posted May 15, 2024 Kort antwoord: nee. Langer antwoord: Iedere rij is een record. Dit aantal is normaliter variabel. Iedere kolom is een veld. Dit aantal ligt vast. Wanneer je rijen en kolommen verwisselt kan dat dan ook alleen maar wanneer ook het aantal records vast ligt. Daarbij is het dan ook fijn wanneer er evenveel records als velden per record zijn. Dus het kan iig niet in zijn algemeenheid. Oplossing: mocht aan bovenstaande voorwaarden voldaan zijn dan kun je in principe een script maken dat de velden in records in een apart daarvoor gemaakte tabel vult mbv een of meerdere loops door de originele records. Vooral bij wat meer velden een vervelende klus. Andere oplossing: Exporteer de records naar Excel. Pas daarin de functie 'Transpose' toe en importeer het Excel bestand terug in FM. Eea is middels scripting/macro te automatiseren. Advies: Kijk of het werkelijk noodzakelijk is om rijen en kolommen te verwisselen. Wellicht kan het al opgelost worden door je database anders in te richten danwel het probleem waarvoor je een oplossong zoekt anders te bekijken. Quote
Marsau Posted May 15, 2024 Posted May 15, 2024 Ben benieuwd naar het probleem dat je probeert op te lossen. Mits met kleine record-aantallen en een beperkte set velden, lijkt me dit totaal onzinnig. Echter, als het je gaat om een draaitabel, dan zou je kunnen denken aan kant-en-klare javascript oplossingen voor de webviewer. Maar een draaitabel is wat anders dan een gekantelde matrix. Ik kan me nog een paar opties voorstellen: maak een layout met alle velden in etiket vorm, waarbij een record de volledige pagina hoogte beslaat. In de afrdrukmodus krijg je dan de gewenste horizontale recordweergave tot zo breed als de pagina is. Geen idee waarom je dit zou willen. bouw een html-pagina voor een webviewer. Genereer een matrix waarin je veldnamen verticaal en veldinhoud horizontaal weergeeft. Leuke oefening, maar ook wellicht een prachtige oplossing voor het verkeerde probleem. aparte tabel waarin van de veldnamen, met voor de content een herhalend veld conform het data-type van dat veld, met een x-aantal herhalingen, gecombineerd met een scriptje dat per veldnaam de veldinhouden ophaalt en in de herhalingen plaatst of ververst. Maak hiervan een layout en trigger het script bij het openen van deze layout. Maar zoals altijd in het leven: voor je je vastbijt in een lastige oplossing is het verstandig om eerst je probleem te her-evalueren. Quote
minet Posted May 17, 2024 Author Posted May 17, 2024 Dan jullie wel voor het mee- en omdenken. Ik begrijp nu hoe je er ook tegenaan kan kijken Quote
Recommended Posts