Jump to content
  • 0

standalone

Eef

Question

Posted

Is het mogelijk om een FM applicatie standalone te laten draaien (dus zonder filmaker)?

Ik heb een veld achternaam; hoe kan ik alleen de eerste letter van dit veld als hoofdletter laten genereren?

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dag Eef,

standalone: ja, met FM Developer.

enkel eerste letter van een veld als hoofdletter:

Upper(Left(achternaam;1)) & Lower(Right(achternaam;Length(achternaam)-1))

of

Trim(Proper(LeftWords( achternaam ; 1 )) &" " & Lower(RightWords( achternaam ; WordCount(achternaam)-1 )))

Als je alle woorden in een veld wil laten beginnen met een hoofdletter, gebruik je

Proper (achternaam)

Ik gebruik dit persoonlijk NOOIT voor achternamen, denk aan "Van den Bergh" of ""d' Udedekem Sjakos".

HTH,

Stef

• 0
Posted

Misschien interessant om te weten:

In Nederland is het heel normaal dat iemand een familienaam heeft die met een kleine letter begint - in België stamt iemand die "van den Bergh" heet waarschijnlijk af van Mozes - m.a.w. kleine letters in het begin van de naam betekenen meestal dat iemand van adel is.

• 0
Posted

(Off Topic) Het heeft, naar mijn vroegere leraar Nederlands vertelde, te maken met spraakkunstregels en variantes daarop in Noord en Zuid. Nederlandse eigennamen met voorzetsels krijgen steeds een kleine letter behalve in die gevallen waar elk woord een hoofdletter krijgt (zoals aan het begin van de zin). In België bestaat de gewoonte de hoofdletter te gebruiken; de kleine de is zo overgenomen uit de registers van de burgerlijke stand en wijst daar meestal op adellijke namen. Voor de van is dat vaak maar niet altijd het geval: kleine v's niet van adel werden in de registers als dusdanig gemarkeerd met de afkorting S.nob. wat staat voor Sine nobilitate, dus "Zonder adelijke titel". Vandaar trouwens ons woord snobisme! Ik ben niet van adel! In Oost-Vlaanderen heb je nog een aantal familienamen met grote V gevolgd door een kleine letter voor het laatste woord...

• 0
Posted

Bedankt voor de tips. Het is inderdaad denk ik niet handig om de achternaam standaard met een hoofdletter te laten beginnen, tenzij in dit veld geen voorvoegsels, tussenvoegsels etc. worden ingevoerd.