Jump to content
  • 0

zoeken in alle velden

GJ

Question

Stel dat ik wil zoeken naar een woord in alle velden van de database in plaats van in 1 bepaald veld. Hoe pak ik dat aan? Nesten lijkt mij niet aan de orde wanneer het gaat om vele 10-tallen velden (zo niet 100-tallen).

Wie helpt?

19 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Je kunt overwegen om gebruik te maken van een "abonnement" op vragen die je interesseren. Dan weet je zeker dat je geen antwoorden gaat missen.

Onderaan elke pagina, links, kun je de tekst zien staan "Abonneer op dit onderwerp".

Op het moment dat er een antwoord wordt geplaatst, krijg je hiervan via e-mail bericht en kun je eenvoudig en makkelijk naar het antwoord hyperlinken.

• 0

Ik zal mijn vraag iets uitbreiden/specificieren. Stel ik heb 1000 records met 500 velden (ja, ik moet nodig normaliseren, maar het betreft een erfstuk), en ik wil een selectie van records maken (een sublijst in een nieuwe layout) op basis van een opgave in een zoekveld. Met jullie antwoord kom ik wel iets verder, maar nog niet alle puzzelstukjes liggen op hun plaats:

• - moet het zoekveld in een aparte tebel (via een portaal) zitten?
    - of mag het in hetzelfde bestand/tabel zitten en mag/moet het een globaal veld zijn?
    - moet ik een script maken die van de eerste naar de laatste record gaat en per record een selctievakje vult?

:wink: En jw, is

als je nu het bestand slechts voorziet van één tekstveld, en daarin alles intypt, dan kan je ook makkelijk zoeken.
nu net niet juist hetgeen je met een database wil proberen vermijden? :lol:
  • 0

Er zijn 2 zaken die je moet weten wanneer je de zoek/vervang gebruikt in een script:

- de scriptstap doorzoekt alleen de velden die op de huidige layout staan

- wanneer de laatste vondst in het laatste record is bereikt, zal er niet opnieuw begonnen worden bij het eerste record (geen wrap-around)

Om nog even duidelijk te zijn over de zoek/vervang-scriptstap: in dit voorbeeld wordt deze stap alleen gebruikt om records te VINDEN. Er wordt dus GEEN vervang uitgevoerd.

Deze scriptstap is ideaal om door meerdere velden te zoeken. En gescript hoef je de gebruiker het zoek/vervang-dialoogvenster (wat verwarrend kan zijn) niet eens te tonen.

Hoe vang je de records die aan de voorwaarden voldoen? Je kunt er voor kiezen om ze via een veld te markeren, maar ik heb in het hierbij geplaatste voorbeeld gekozen om de ID's van de records in een globale multikey te plaatsen [iD_multikey_g].

Zo kun je na afloop, met een relatie die tussen de multikey en de ID's ligt, de selectie via een GTRRSORR(ESEB) krijgen ;)

Tweede voordeel van de ID's verzamelen in een global is, dat deze constructie multi-user is. Meerdere gebruikers kunnen zo tegelijkertijd de zoek-opdracht uitvoeren, zonder dat ze elkaar in de weg zitten.

Het script heb ik als plaatje bijgevoegd.

Denk eraan dat het veld waarin de zoekwaarde wordt ingetypt [Zoekveld_g] NIET op de layout staat waar je het zoekscript laat lopen.

Script.gif.9d335fee42279afbc04800559e47ed3c.gif

Edited by Guest
  • 0

Nee (natuurlijk niet), maar een volgende zoekopdracht kan wel voorkomen in een andere set velden, enz. enz. Vandaar dat ik op zoek ben naar een generiek zoekmechanisme die ik "blind" kan (laten) gebruiken.

?? is volgens mij een reaktie op een opmerking die al weer weg is ?! 8O

• 0

Sorry voor de verwarring, GJ. Ik had inderdaad eerder gevraagd of de te-zoeken-tekst in ALLE 500 velden kan voorkomen. Maar bij nader inzien is het antwoord op deze vraag voor mij irrelevant.

In het hierboven gegeven voorbeeld bepaal je met de plaatsing van velden op de layout welke velden doorzocht zullen worden.

Voor de vroege vogels: ik heb hierboven een 2e versie van het script geplaatst, die de constructie van Exit-Loop ietwat verbeterd heeft.

Ik heb er helemaal zin in gekregen. Ik heb het hierboven staande voorbeeld uitgebreid. Je kunt in een scriptstap aan het begin een dialoog gebruiken met een inputfield om de gebruiker de te-zoeken-tekst in een dialoogvenster te laten invullen.

(zie afbeelding)

In het script zit momenteel een melding bij elke vondst. Dit kun je optioneel natuurlijk uitschakelen. Maar als je geïnteresseerd bent in een detail-feedback kun je deze formule gebruiken:

"\"" & Tabelnaam::Zoekveld_g & "\" is gevonden in het veld \"" & Get ( ActiveFieldName ) & "\" in record: " & Get ( RecordNumber )

Dit levert je de melding:

"Zoektekst" is gevonden in het veld "Achternaam" in record: 5

ZoektekstDialoog.jpg.f4c774c782722379abd289947e19f23b.jpg

• 0

Beste Sanne,

Een heel leuk onderwerp met veel leuke mogelijkheden. Mijn vraag is of je je huiswerk als een *zip wilt posten. Ik heb het gepoogd te analyseren en na te maken maar krijg het niet voor elkaar.

Overigens de door jou bijgevoegde afbeelding krijg je alleen te zien als je als gebruiker bent ingelogd, dat wist ik niet.

• 0
Mijn vraag is of je je huiswerk als een .zip wilt posten.

Nee, helaas, dat zal niet gaan.

Ik heb het gepoogd te analyseren en na te maken maar krijg het niet voor elkaar.

En wat lukt er niet, dan?

Overigens de door jouw bijgevoegde afbeelding krijg je alleen te zien als je als gebruiker bent ingelogd.

Afbeeldingen (en andere attachments) bij een post op dit forum krijg je inderdaad alleen te zien als je op Clarify.net bent ingelogd als gebruiker, dat klopt. Dat vind ik niet vreemd.

• 0
Ook ik ben bezig een vertaling te maken naar versie 6, maar kan nog niet alle functies terugvoeren.

Nu val ik toch een beetje van mijn stoel van verbazing. GJ: jij hebt deze vraag gesteld in het forum "FileMaker 7", dus ik ga er vanuit dat je op zoek bent naar een 7-oplossing! Dus ik maak ook een mooie 7-oplossing, en nu moet het opeens gaan werken in 6?! 8O

• 0

't Probleem in deze is dat we momenteel nog werken met versie 6, terwijl ik met een schuin oog al kijk (en ontwikkel in v7) omdat we mogelijk overtappen naar v7. De vraag heb ik per ongelijk gepost in de verkeerde map (een stukje onwennigheid). Ik kan alleen maar beterschap beloven.

• 0
Ik moet trouwens wel (nog steeds) wennen aan "vertaling" van ... mac-windows.

8O

zoals ?

Heeft te maken met hoe schermdumpjes er uitzien en mogelijk ook te maken met het gebruik van "engelse" functieopdrachten. Is meer een gevoel dat ik bij veel vragen en antwoorden heb, en zeker niet iets van groot belang of prioriteit.