Jump to content
  • 0

weet iemand raad ??

haribiwo

Question

voor de database van onze muziekvereniging, probeer ik een lijst te maken om uit te printen waar op aangegeven kan worden of iemand wel of niet bij een optreden kan zijn, ik heb al verschillende dingen geprobeerd en de help bestanden doorgespit, maar ik wordt hier helaas niet veel wijzer van :(

ik heb in mijn database velden voor

-INSTRUMENT (bijv trompet, trommel enz.)

-NAAM

deze wil ik graag per instrument gegroepeerd zien, ( zie afbeelding in attachments)

weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen ??

afbeelding_01.jpg.a55f3c8be0e139a92821b5583232877b.jpg

21 answers to this question

Recommended Posts

• 0

ik kom er helaas toch nog niet helemaal uit :( , ik zou graag voor ieder lid een eigen record willen maken (zodat ze alleen op hun record in kunnen loggen via IWP, hoe dat moet, moet ik nog uitzoeken, maar dat is voor latere zorg), nu zijn die records geen probleem, maar ik zou graag willen dat op elk record al de optredens te zien zijn, zodat ze aan kunnen vinken welke optredens ze aanwezig kunnen zijn en welke niet, zoals het nu aangegeven kan worden is voor mij geen probleem en voor een hoop leden denk ik ook niet, maar onder de leden bevinden zich ook een heleboel kinderen en ik denk dat die er wat meer moeite mee zouden hebben.

ik weet niet of het op deze manier mogelijk is, dus ben benieuwd of er iemand een oplossing heeft

• 0
ik zou graag voor ieder lid een eigen record willen maken (zodat ze alleen op hun record in kunnen loggen via IWP, hoe dat moet, moet ik nog uitzoeken, maar dat is voor latere zorg), nu zijn die records geen probleem, maar ik zou graag willen dat op elk record al de optredens te zien zijn

Dat doe je door een trigger relationship te leggen tussen de optredens-tabel en de ledentabel.

• 0

Trigger relationship: een relatie die steeds werkt, dus eentje waarbij de relatie steeds opgeroepen, ge"triggerd" wordt, dus eentje waarbij het keyfield steeds dezelfde waarde heeft links als rechts, dus eentje waarbij er altijd matching is. Meestal gebruikt men daarvoor de waarde "1" die eenvoudigweg op elke record gezet kan worden door een calculation field met als resultaat (en als formule) "1".

Op die manier ontstaat er een perfecte relatie tussen elke record van spelers met elke record van uitvoeringen, zodat een portal met uitvoeringen op een spelersrecord steeds alle uitvoeringen toont.

Over de voordelen van de originele Engelstalige FileMaker is hier al veel geschreven. Voor de niet overtuigden - en dat is jammer - is er hier zelfs een complete vertalingenlijst te downloaden (met dank aan het heldhaftig werk van de auteurs). Kijk eens in het documentatiegedeelte.

• 0

In fmp 7 heb je de mogelijkheid de volgende "x" operator te gebruiken daardoor hoef je geen calc's te maken

x

All records in the left table are matched to all records in the right table, regardless of the values in the match fields

Erg handig.

Groet,

WJ

• 0

Natuurlijk, WJ, had ik over het hoofd gezien. :oops: Te oud misschien om het spontaan 6-denken nog af te leren. Zal pas beteren als de vorige versie aan de horizon verdwijnt...

Ga in een hoekje zitten treuren...

(...)

Tiens, hier zit nog volk!!

• 0
Hou oud ben je dan ?

Hoe oud...

Ik heb mijn thesis nog volledig met de hand geschreven. Mijn databank was een reeks schoendozen met honderden kartonnen steekkaarten. Een query werd gewoon uitgevoerd op deze manier: een postkaart naar mijn lief 100 km verder en die begon dan twee dagen later in die dozen één voor één die kaarten te bekijken en over te schrijven...

Zo oud dus :wink:

En wat die labradors betreft, wees maar gerust, die doen geen vlieg kwaad.

• 0

Zo oud dus...

...en we gebruikten ponskaarten...

...en iets later een 'pc' zonder harde schijf...maar met 2 floppy-drives

...en als we wilden sorteren in een spreadsheet, doken we in de floppybak voor floppy 17, die dan weer moest vervangen worden door floppy 22 om te printen...

...sorry..ben in een nostalgische bui vandaag... 8)

• 0
In fmp 7 heb je de mogelijkheid de volgende "x" operator te gebruiken daardoor hoef je geen calc's te maken

als ik dat doe, komt er bij bijv. lid 1 een aantal keren optreden 1 te staan en als ik dan naar de aanwezigheidslijst ga, dan komt lid 1 wel tig keer naar optreden 1 en verder niemand :? , dus ik doe waarschijnlijk iets fout.

ik zie nu echt door de bomen het bos niet meer, ben een aantal keren aan het stoeien geweest, maar kom er maar niet uit :cry:

wat nu precies mijn wensen zijn, is het volgende:

-- per lid een eigen record waarop alle komende optredens te zien zijn en waar ze door bijv. keuzerondjes aan kunnen geven 1) ja, ik kan 2) nee, ik kan niet of 3) ik weet het nog niet

-- per optreden een record waar alle leden gegroepeerd per instrument te zien zijn, met bijv. voor hun naam de uitslag van de keuze rondjes

het lijkt me dat dit wel mogelijk moet zijn, maar zoals ik al zei, zie ik door de bomen het bos niet meer, misschien denk ik wel veel te moeilijk en is het simpel te realiseren, of is het voor een beginneling zoals ik gewoon te moeilijk ???

• 0

Volgens mij wil je het te ingewikkeld, als ik het goed heb wil je gewoon van elke muzikant weten of hij op een bepaalde dag kan komen of niet. Ik zou het zo oplossen.

Op de startpagina een reeks knoppen met de naam van de deelnemers, wie klikt op z'n naam ziet alle records waar die vermeldt staat (via zoek), eventueel kun je een wachtwoord opnemen die ook moet ingevuld worden.

In 1 tabel volgende velden opnemen en presenteren in de gewone lijst layout.

naam, wachtwoord, datum, voorstelling, instrument, aanwezig ja/nee

bv

jansens, 12548, 15-06-2005, parochie goekerk, trompet, ja

Voor elke voorstelling moet ieder lid dus 1 record krijgen waar die telkens ja of nee moet kiezen. Als beheerder kun je dan de volledige reeks opvragen gesorteerd per datum, instrument. Veel van die zaken kun je dan nog scripten om handiger te werken. Als je het wil beveiligen is het dus voldoende om 1 groep te maken want door de layouts en het wachtwoord hou je iedereen bij z'n eigen info.

• 0

Bedenking:

wat ik ook zou voorzien in de toepassing, is de mogelijkheid om alle 'nodige' instrumenten te bepalen voor een bepaald optreden/uitvoering.

Aan de hand van de 'intekenlijst' kun je zien welke 'instrumenten' er zullen zijn, welke mogelijk ontbreken....

Daaruit de nodige acties bepalen....

My 2 centavos...

• 0

ik ben nu al een heel eind op weg, nu alleen nog het volgende:

Op de startpagina een reeks knoppen met de naam van de deelnemers, wie klikt op z'n naam ziet alle records waar die vermeldt staat (via zoek), eventueel kun je een wachtwoord opnemen die ook moet ingevuld worden.

ik neem aan dat er een script uitgevoerd moet worden als er op een knop geklikt wordt, hoe pak ik dit aan??? moet er voor elk lid een script komen, of kun je met 1 algemeen script af???

• 0
ik neem aan dat er een script uitgevoerd moet worden als er op een knop geklikt wordt, hoe pak ik dit aan??? moet er voor elk lid een script komen, of kun je met 1 algemeen script af???

Er moet niet een script uitgevoerd worden, je kan het wellicht ook relationeel oplossen (GTRR).

Als je opteert voor een script, kan één script volstaan, aangezien we in FM 7 scriptparameters kunnen meegeven. In dit geval zal de scriptparameter het betrokken lid zijn.

HTH

• 0

de gebruiker vult z'n naam en wachtwoord in en via een script zoek je dan naar alle records met dezelfde naam en wachtwoord, dat zijn toch basis beginsels hoor.

Ik heb een voorbeeld gemaakt hoe het zou kunnen werken, je moet dit dan nog helemaal aanpassen naar uw noden natuurlijk. Zo zou ik het alvast doen, het is niet mooi en speciaal maar het werkt en je kunt alles scripten indien nodig.

muziek.fp7.zip