Jump to content
  • 0

FMpro bestanden op de server

Johnny

Question

Posted

Ik heb FMpro 6.0 bestanden op de server gezet bij een klant, niet op de lokale stations omdat dat twee laptops (PC en MAC) zijn. De laptops hebben uiteraard wel een FMpro installatie. Het was niet mogelijk om FMpro op de server te zetten (zodat deze zich als FM server kon gedragen) ondat het een Unix server is. Echter: bij het openen van de bestanden vanaf de laptop krijg je de melding (niet letterlijk) zoiets van: 'FMpro vindt dat de huidige serveroptstelling tot langzame resultaten leidt etc'.

Mijn vragen:

1. Omdat het systeem nu even loopt met 'foutmelding': is er een risico dat de bestanden beschadigd raken? Is het misschien verstandig als ik voorlopig het samengebruik uitschakel?

2. Is er FM server voor Unix server systemen?

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

In 'Filemaker' best practices lees ik:

Keep the FileMaker database files local on the Server. Although it may seem natural to place

FileMaker data files on network directories, this is a bad idea. The most important factor for the

performance of FileMaker will be a fast and clean I/O to the disk files. Thus, reading data and

writing updates to a local disk is imperative.

If the FileMaker files are on a network drive, then any data updates first need to climb down the

OSI model network layers, across a network full of competing packets, back up the OSI ladder at

the target volume, and finally be committed through the drive sub-system there to the files. Even

on the best network, this process is orders of magnitude slower than a simple local write and adds

quite a few variables potentially affecting stability as well as speed. Additionally, the target drive is,

by definition, a shared volume. Therefore, all of the issues mentioned previously regarding security

and avoiding bad practices when file sharing would apply.

Ergo: op de server én local? Bedoelen ze dat ik op de server een extra harddisk moet plaatsen, exclusief gereserveerd voor de databestanden van FM? En ik maar denken dat als ik FM server koop, deze de zaak wel afregelt...

• 0
Posted
Ergo: op de server én local?

Dat staat er niet geschreven !

Als je werkt zonder FM Server (is niet gelijk aan een FM Pro Client op een server geinstalleerd !), krijg je de "foutmelding" die jij vermeld wanneer je met een gewone FM Pro client bestanden opent (en gaat hosten) die op een extern volume staan. Dat is niet erg, maar het vertraagt de totale werking van het geheel.

Het beste is een FM Server licentie te installeren op een "dedicated" toestel, samen met de bestanden.

Bij voorkeur is deze disk niet toegankelijk via network-sharing.

Wat de andere OS'en betreft :

http://www.filemaker.com/products/fms/requirements.html

• 0
Posted

Bedankt Rony voor je snelle antwoord!

Nog even voor alle duidelijkheid: de opstelling waarbij de databestanden op de server staan werken dus substantieel vertragend. Dat heb ik begrepen. Maar het leidt niet tot beschadiging van bestanden? Want dan moet ik snel bij een andere klant de zaak omzetten, want daar is hetzelfde probleem aan de orde.

• 0
Posted

"Is er een risico dat de bestanden beschadigd raken?"

Nee, en ja. Nee, omdat die opstelling op zichzelf niet tot beschadigingen leidt. Maar het accent ligt dan op "leiden tot".

Wat die opstelling niet doet, is de FileMaker-bestanden veilig "houden" wanneer een client crasht. En dat is minstens even erg.

Daarom: het beste woord in de titel van Wim's tekst is de "Best" (van Best Practices). Doe het toch maar zo.

• 0
Posted
Maar het leidt niet tot beschadiging van bestanden?

nee

Ik vond in dit verband nog de volgende opmerking in de manual:

Als host optreden voor een bestand dat op een andere computer is opgeslagen, wordt niet ondersteund aangezien dit de integriteit van gegevens kan aantasten en tot slechte prestaties leidt. Externe hosting betreft onder meer het openen van een bestand voor samengebruik met de standaardfunctie voor bestandsindeling in Windows, de functie voor samengebruik in Mac OS...

Dus helemaal zonder risico's is het niet of wordt het hier overdreven?

• 0
Posted
Dus helemaal zonder risico's is het niet of wordt het hier overdreven?

Als je het kan vermijden, open dan geen bestanden voor dagelijks gebruik die op een externe schijf staan. Bij wijze van test of als tijdelijke oplossing kan je dat wel doen, maar liever niet ...