Ga naar inhoud
  • 0

Troi File plugin


Roger

Vraag

Vandaag de veelbelovende Troi File plugin aangeschaft. Eerste indruk valt helaas tegen. Ik wilde deze plugin o.m. gebruiken om automatisch betitelde pdf-bestanden te genereren en te archiveren op aangewezen locaties. Troi schrijft in het voorbeeldbestand "MultiPDF.fp5" (bijgevoegd): "You need PDFWriter as printer installed" , maar legt verder nergens uit wat PDFWriter is of waar het te vinden/downloaden is. Als ik de MacOS X functionaliteit gebruik voor het aanmaken van een pdfje (onder afdrukken) dan herkent het voorbeeldbestand deze vervolgens niet als ik de knop aanklik: "Locate the Printed file". Je zou zeggen, pdf is pdf, maar blijkbaar voor deze plugin toch niet. Ik zie het pdf-bestand wel, maar deze is lichtgrijs en niet selecteerbaar. Heeft iemand hier ervaring mee? Zit het 'm in die PDFWriter? Heeft iemand wellicht een eenvoudig voorbeeldbestandje dat wel werkt?

 

Tips welkom!

 

Groeten, Roger

MultiPDF.fp5

MultiPDF.fp5.sit

aangepast door Gast
Link naar reactie

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben er al achter. PDF is inderdaad PDF, maar wordt op de Mac door de plugin niet herkent. De Mac laat alleen text files in het selectiedialoogvenster zien. Dit schijnt te maken te hebben met file filtering. Je kunt de Mac wat minder kieskeurig naar bestanden laten kijken door geen defaultbestandstype aan te duiden. De scriptstap:

 

Set Field[dontcare, External("TrFile-SetDefaultType", "PDF")]

 

moet je dus veranderen in

 

Set Field[dontcare, External("TrFile-SetDefaultType", "")]

 

Raar maar waar.

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf worstelen met de File Plugin als ik deze gebruik (op MacOS X) voor het automatisch aanmaken van pdf-bestanden (MultiPDF). Standalone werkt het goed, maar niet als de file gehost wordt door FileMaker Server.

 

Troi schrijft: "The idea is to let FileMaker do the print to a fixed file first and then copy that file to the desired location, giving it the wanted name at the same time.

 

De eerste stap in het hiervoor benodigde script is:

Print [Restore, No dialog]

 

Bij standalone gebruik geeft dit commando idd een pdf-file op de desktop (als je dit 1x hebt voorgedaan aan FileMaker). Als je de file echter host mbv FM Server geeft dit GEEN pdf-file op de desktop, maar een foutmelding: [Er is onvoldoende geheugen beschikbaar om deze bewerking uit te voeren]. Je kunt het script dan nogeens nalopen en de printopdracht naar een fixed pdf file nogeens voordoen. Het zal dan werken op de computer waarop je dit hebt uitgevoerd, maar niet op een andere machine in het netwerk.

 

Het zal toch niet zo zijn dat dit gedeelte van de Troi File plugin alleen werkt voor standalone gebruik?

 

Heeft iemand suggesties?

 

Groeten, Roger

Link naar reactie
  • 0

Ik moet zeggen dat ik jouw oplossing nog nooit bekeken heb (het pdf's maken), maar ik heb wel wat ervaring met die plugin.

 

Wat ik vaak moet doen is eigenlijk hetzelfde maar dan met exports.

 

Wat je kan proberen is het volgende :

1. maak een map

2. maak de print naar die map en sla het geheel dan op.

3. verwijder / wis de map.

 

FileMaker gaat namelijk bij exporteren als hij zijn paden niet kan vinden exporteren naar de FileMaker pro map.

 

4. de plugin heeft een mooie functie : TrFile_GetPathTo. Ik gebruik dan -CurrentAPPFolder of CurrentApplication om dan deze map te vinden.

 

5. het verplaatsen is dan een eitje. Hopelijk gedraagd FM zich bij print_restore ook zo en helpt het een beetje

 

Joost

Link naar reactie
  • 0

ik was toch even benieuwd, die default die ik net voor gaf , werkt dus niet (had je zelf ook getest, zag ik bij nader inzien) (de foutmelding was hetzelfde)

 

Misschien dat de FileMaker-Map aanwijzen wel helpt. Ik kijk daar wellicht later nog ff naar.

 

Joost

Link naar reactie
  • 0

Toch nog ff een gedachte :

 

Ik heb dit ook wel eens opgelost toen die speciale folders nog niet bestonden.

 

Op de mac (voor alle macs) heten externe schijven altijd iets van "General:" of wat dan ook.

Op de pc heet het dan : "g:\"

 

Als je gewoon exporteert naar een externe schijf dan kunnen alle macs goed exporteren en verplaatsen is dan ook een eitje.

 

Met mountdisk kan je ook van te voren de disc mounten. Een apart export script voor mac en voor pc en klaar.

 

Joost

Link naar reactie
  • 0

Misschien vijgen na Pasen, maar dit kan je (op Mac OS X) ook zonder plugin.

 

Rony,

 

Ik weet niet precies wat je bedoeld met je opmerking. Bedoel je dat ALLE aspecten van mijn ‘probleem’ kunnen worden opgelost zonder plugin en geheel binnen FileMaker? Dus:

 

1 PDF-files (in batch) genereren met een bestandsnaam die wordt bepaald door een veldwaarde

2 Exporteren naar vooraf aangewezen locaties per gebruiker in te stellen (b.v.b. naar een folder op de eigen desktop van iedere individuele gebruiker)

 

Ik ben zeer benieuwd naar de oplossing als deze bestaat.

 

Groeten, Roger

Link naar reactie
  • 0

Als je gewoon exporteert naar een externe schijf dan kunnen alle macs goed exporteren en verplaatsen is dan ook een eitje.

 

---

 

Joost, dank voor het meedenken, maar helaas werkt dit ook niet. Exporteren naar een externe schijf of naar een centrale plaats in het netwerk werkt op de Mac waarop je dit instelt wel, maar niet op andere Macs in het netwerk. Dit geeft dezelfde foutmelding (onvoldoende geheugen...) Ik begrijp dat ook wel, het pad naar die centrale locatie is nl. per computer verschillend. Het probleem zit 'm in de basis; het eenmalig genereren van een pdf-bestand op een bepaalde locatie. FileMaker slaat het pad naar de bestemming op op de computer waarop dit is ingesteld. Andere computers kennen dit pad niet. De oplossing zou mijns inziens moeten worden gezocht in het creëren van een mogelijkheid om, zonder dialoogvenster maar door een veldwaarde waarin het pad staat, aan te geven waar het pdf-bestand moet worden opgeslagen.

Link naar reactie
  • 0
1 PDF-files (in batch) genereren met een bestandsnaam die wordt bepaald door een veldwaarde

2 Exporteren naar vooraf aangewezen locaties per gebruiker in te stellen (b.v.b. naar een folder op de eigen desktop van iedere individuele gebruiker)

 

1. is geen probleem, wij genereren op die manier bijvoorbeeld facturen die verstuurd worden per email naar de klanten.

2. als je bedoelt met exporteren het opslaan van de PDF, is het ook geen probleem.

 

In beide gevallen heb ik het over OS X.

(ik gebruik het met FM 7, maar 6 kan ook)

Link naar reactie
  • 0
1. is geen probleem, wij genereren op die manier bijvoorbeeld facturen die verstuurd worden per email naar de klanten.

2. als je bedoelt met exporteren het opslaan van de PDF, is het ook geen probleem.

 

In beide gevallen heb ik het over OS X.

(ik gebruik het met FM 7, maar 6 kan ook)

 

Rony, tart me niet langer en vertel me dan toch hoe je dat doet?? Ik word er helemaal tureluurs van! En over je voorbeeld van facturen mailen naar klanten gesproken, heb je dit ook voor elkaar gekregen zonder dat er nog handwerk aan te pas komt? Hier werken we met FM6 op Mac.

Link naar reactie
  • 0
Rony, tart me niet langer en vertel me dan toch hoe je dat doet?? Ik word er helemaal tureluurs van!

 

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=2366

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=2472

 

En over je voorbeeld van facturen mailen naar klanten gesproken, heb je dit ook voor elkaar gekregen zonder dat er nog handwerk aan te pas komt?

 

Ja zonder handwerk, moet ik je er eens eentje sturen ? :wink:

btw : de naam van de pdf = het factuurnummer, het emailadres komt uit de klantentabel, het openstaand saldo uit de facturatie, de standaardtekst uit een parameter-tabel, .... :wink:

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Het probleem zit 'm in de basis; het eenmalig genereren van een pdf-bestand op een bepaalde locatie. FileMaker slaat het pad naar de bestemming op op de computer waarop dit is ingesteld. Andere computers kennen dit pad niet. De oplossing zou mijns inziens moeten worden gezocht in het creëren van een mogelijkheid om, zonder dialoogvenster maar door een veldwaarde waarin het pad staat, aan te geven waar het pdf-bestand moet worden opgeslagen.

 

Jammer, dat het niet werkt, voor exports werkt het prima op een mac en een pc...

 

Joost

Link naar reactie
  • 0
Exporteren naar een externe schijf of naar een centrale plaats in het netwerk werkt op de Mac waarop je dit instelt wel, maar niet op andere Macs in het netwerk. Dit geeft dezelfde foutmelding (onvoldoende geheugen...)

 

Roger,

 

Het probleem/oplossing zit 'm in de privileges van de map waarnaar je exporteert. Deze map moet voor iedereen toegankelijk zijn, inclusief de submappen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...