Ga naar inhoud
  • 0

van aankruisvakjes naar nieuw record


arnout

Vraag

Filemaker leren is als bergbeklimmen, las ik in een van jullie commentaren...

Te zien aan de onderwerpen die jullie aansnijden, zit ik nog maar in 't Heuvelland. Ook al mooi hoor! Toch roep ik jullie hulp nog eens in.

'k Heb een valuelist voorgesteld in een veld met aankruisvakjes.De items in de lijst bestaan meestal uit meerdere woorden.Hoe kan ik nu voor iedere aangekruiste mogelijkheid een nieuw record aanmaken?

Bedankt al!

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Kan je iets concreter zijn?

In welke context wordt deze databank gebruikt?

Waarom moeten er een aantal nieuwe records aangemaakt worden door het aanklikken van aankruisvakjes?

Waarom kan dat bijvoorbeeld niet door het aanklikken van buttons die een script activeren?

Zijn die aankruisvakjes nog voor iets anders nodig?

Met andere woorden: ben je zeker dat je de meest efficiënte weg vraagt om je doel te bereiken?

Link naar reactie
  • 0

arnout, het doet er niet toe of er spaties tussen je waardelijst items staan of niet. Zodra er een 2de optie aangekruist wordt, worden deze van de reeds bestaande 1ste waarde gescheiden door een return ( ¶ ) teken.

 

Je moet dus een script maken dat door je value list items loopt aan de hand van dat ¶-teken.

Hier is volgende functie interessant om te gebruiken:

Middle(

mijnVeld ;

position(mijnVeld ; "¶" ; teller) ;

mijnVeld ; position(mijnVeld ; "¶" ; teller + 1) - mijnVeld ; position(mijnVeld ; "¶" ; teller)

)

 

waarbij je met je teller van 1 tot PatternCount(mijnVeld ; "¶") loopt.

Link naar reactie
  • 0
Kan je iets concreter zijn?

In welke context wordt deze databank gebruikt?

Waarom moeten er een aantal nieuwe records aangemaakt worden door het aanklikken van aankruisvakjes?

Waarom kan dat bijvoorbeeld niet door het aanklikken van buttons die een script activeren?

Zijn die aankruisvakjes nog voor iets anders nodig?

Met andere woorden: ben je zeker dat je de meest efficiënte weg vraagt om je doel te bereiken?

 

Beste,

'k hoop dat dit de juiste weg is om je te antwoorden...

Je antwoord geeft aan dat m'n vraag nogal aan duidelijkheid te wensen overliet. Excuus.

Dus...

In het buitengewoon onderwijs (in mijn geval type-2) moeten we jaarlijks een handelingsplan opstellen voor iedere leerling afzonderlijk. Dat handelingsplan bepaalt wat je met een leerling gaat doen gedurende dat jaar en welke doelstellingen je daarbij nastreeft. De valuelists bevatten nu activiteiten (bijvoorbeeld voor rekenen, lezen, redzaamheid,...) waaruit ik voor iedere leerling de geschikte activiteiten kan kiezen.

't Zou mooi zijn dat met aankruisvakjes te kunnen doen, omdat je dan het leerlijnoverzicht (het leerprogramma dus) behoudt. Op dit moment werk ik met pop-uplists, die zijn handig, maar niet als je leerlijn zo'n 50 verschillende items bevat.

Ieder record in het bestand bevat naast de naam van de leerling ook de gekozen activiteit, de doelen en nog enkele andere (minder relevante) gegevens. Stel dat ik voor Pieter Peuters vijf activiteiten aankruis, dan zouden er dus vijf verschillende records moeten aangemaakt worden, waarin Pieter Peuters verbonden wordt met elke aangekruiste activiteit afzonderlijk. De doelstellingen (d.m.v. een relatiebestand zichtbaar gemaakt) hoef ik nadien alleen maar aan te klikken.

Het lukte me wel de aangekruiste items in een tekstveld te zetten, maar om dan de items één voor één te isoleren, daar schoot ik schromelijk te kort.

Mocht je nog een ideetje hebben, graag.

Link naar reactie
  • 0
arnout, het doet er niet toe of er spaties tussen je waardelijst items staan of niet. Zodra er een 2de optie aangekruist wordt, worden deze van de reeds bestaande 1ste waarde gescheiden door een return ( ¶ ) teken.

 

Je moet dus een script maken dat door je value list items loopt aan de hand van dat ¶-teken.

Hier is volgende functie interessant om te gebruiken:

Middle(

mijnVeld ;

position(mijnVeld ; "¶" ; teller) ;

mijnVeld ; position(mijnVeld ; "¶" ; teller + 1) - mijnVeld ; position(mijnVeld ; "¶" ; teller)

)

 

waarbij je met je teller van 1 tot PatternCount(mijnVeld ; "¶") loopt.

 

Peter,

 

ik denk dat je de nagel op de kop slaat. Het lukte me wel de aangekruiste items in een tekstveld te zetten, maar om ze dan te isoleren, dat was wat anders.

'k Vermoedde ook dat de functie 'Position'om het hoekje zou komen kijken. Jouw antwoord bevestigt dat dus.

Ik probeer het uit en laat je het resultaat weten.

Dank!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...