Ga naar inhoud
  • 0

Omzet berekening per jaar vanuit een portal.


Jacqueline

Vraag

Ik heb een 2 bestanden welke met elkaar een relatie hebben. In het ene bestand staan de facturen en het andere bestand is een klanten bestand. In het klanten bestand heb ik een layout aangemaakt met een portal met daarin het overzicht van de facturen. Onderaan deze pagina staat de totaal omzet. Nou wil ik de omzet per jaar berekenen. Hoe moet ik dit doen?

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je relatie tussen klanten en facturen is nu gebaseerd op een uniek klantnummer (neem ik aan).

Je zult een nieuwe relatie moeten aanmaken waarin je klantnummer en gewenst jaar combineert.

Aan de klant kant zou ik daarvoor een global maken waarin de gebruiker het gewenste jaar kan invullen en een berekend veld waarin je klantnummer en jaar-global combineert.

Aan de factuur kant kan je een berekening maken die klantnummer en jaar uit factuurdatum samenvoegd.

Je kunt aan de klant kant een summary veld maken dat factuurbedragen over de nieuwe relatie totaliseerd.

Als je ook nog de facturen per jaar wilt tonen, zal je je portal op de nieuwe relatie moeten baseren.

 

HTH

 

rmw

Link naar reactie
  • 0
Je relatie tussen klanten en facturen is nu gebaseerd op een uniek klantnummer (neem ik aan).

Je zult een nieuwe relatie moeten aanmaken waarin je klantnummer en gewenst jaar combineert.

Aan de klant kant zou ik daarvoor een global maken waarin de gebruiker het gewenste jaar kan invullen en een berekend veld waarin je klantnummer en jaar-global combineert.

Aan de factuur kant kan je een berekening maken die klantnummer en jaar uit factuurdatum samenvoegd.

Je kunt aan de klant kant een summary veld maken dat factuurbedragen over de nieuwe relatie totaliseerd.

Als je ook nog de facturen per jaar wilt tonen, zal je je portal op de nieuwe relatie moeten baseren.

 

HTH

 

rmw

 

Ik wil in mij klanten bestand de omzet per jaar zien. Begrijp alleen niet wat je voor een berekeking moet maken?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat RMW je een goede methode aan de hand doet. Misschien best eens letterlijk uitvoeren wat hij aanbeveelt, dan zal je wel voor een aangename verrassing komen te staan.

De methode die RMW voorstelt is gebaseerd op het principe van de compound key, een key die

1) gebruikt wordt voor het definiëren van een relatie

en

2) bestaat uit een concatenate van meer dan één veld (hier dus klantID en factuurjaar).

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat RMW je een goede methode aan de hand doet. Misschien best eens letterlijk uitvoeren wat hij aanbeveelt, dan zal je wel voor een aangename verrassing komen te staan.

De methode die RMW voorstelt is gebaseerd op het principe van de compound key, een key die

1) gebruikt wordt voor het definiëren van een relatie

en

2) bestaat uit een concatenate van meer dan één veld (hier dus klantID en factuurjaar).

 

Dat wil ik wel doen, maar hoe maak ik de berekening waarin je klantnummer en jaar combineert.

Link naar reactie
  • 0

Teken heet 'ampersand' komt uit 't Engels. Het teken wil eigenlijk zoveel zeggen dat hetgeen wat voor het teken staat is net zo belangrijk als hetgeen erachter staat, wat bijv. met gebruik van (bedrijfs)namen met eigen namen zoals bijv. Jansen & Janssen belangrijk kan zijn.

 

Er is eigenlijk geen Nederlandse verlating voor en wordt in het Nederlands vaak het 'en'-teken genoemd. Niet zo gek want van origine komt het uit het Latijns (ja, AvD :lol: ) en is een combinatie van de Latijnse letters 'e' en 't' van het Latijnse 'et' wat weer 'en' betekent. :wink:

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0
... Als ik van de omzet per jaar een overzicht wil hebben van alle klanten op volgorde van omzet hoe los ik dit dan op...

 

Ik ga ervan uit dat je per klant een totaal wilt laten zien en geen factuurinformatie.

Je kan dan op het veld met het jaartotaal sorteren. Als je alleen klanten op het overzicht wilt hebben die ook een factuur hebben in dat jaar kan je vooraf nog zoeken op een jaartotaal > 0.

 

HTH

 

rmw

 

PS Lijkt dit je niet wat: http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=3546?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...