Ga naar inhoud
  • 0

Filemaker is mij te omslachtig. (lees: ik ben te dom)


Hetz

Vraag

Dag beste mensen,

 

Het zal best een mooi programma zijn hoor, dat Filemaker. Maar zoals door de makers wordt beweert ' je maakt met het grootste gemak een database' , dat is een grote leugen. Wat ik wil is simpel (denk ik), maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik denk erover na om toch iets als access te gaan gebruiken.

Kan iemand hier mij AUB in gewone mensentaal opweg helpen hoe ik de volgende database voor patienten maak:

 

1. Een table met 38 fields waarin in alle nodige informatie van 1 patient kan worden ingevuld en gezien. (dit lukt me nog) Die 38 fields zijn op te delen in 4 secties (patientengegevens, medisch, lab en rontgen)

 

2. Als ik eenmaal bv 10 patienten heb ingevoerd in de table met die 38 fields, dan wil ik ook graag bv de labwaarden van die 10 patienten in een aparte table genaamd 'lab' kunnen zien. Op die manier kan ik de patienten qua lab met elkaar vergelijken.

 

Vragen:

- Hoe link in mijn 'hoofdtable' met 38 fields aan bv een table genaamd 'lab' . Ik wil graag dat zodra ik in de hoofdtable een patient invoer, de labgegevens automatisch in de table lab verschijnen. Hoe moet dat?

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Dag beste mensen,

 

Het zal best een mooi programma zijn hoor, dat Filemaker. ........... Hoe moet dat?

Ik heb het ook weleens geprobeerd met acces maar dat was geen succes

 

als bijlage een eerste opzet

 

dit kan veel netter en uitgebreider, maar de opzet is simpel.

Maak in je database 2 tabellen aan, bv 'patienten' en 'labgegevens', elk met de nodige velden, maar beide met een veld 'patientnr' Dit moet voor elke patient een uniek nummer zijn!

De 'truck' is om een relatie te leggen tussen de patient gegevens en de lab gegevens, dit doe je door eerst 'Bestand' 'Definiëren' 'database' te kiezen en onder de tab 'relaties' een lijntje cq relatie te leggen tussen de beide tabellen (kies hiervoor in beide velden het veld 'patientnr'). Let er op dat je 'Maken van records in deze tabel toegestaan via deze relatie' is aangevinkt.

 

 

succes

Patienten.fp7

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

1. Voor zover mijn ervaring reikt in mijn school is degene die te dom is om FileMaker te kunnen gebruiken nog niet geboren en die heeft dan nog de pech dat zijn moeder al overleden is.

 

2. Indien je ook maar denkt dat Access gemakkelijker zal zijn, zul je snel al gillend terug naar FileMaker rennen.

 

3. Voor zover ik het zie ben bezig met rondklikken en aan het proberen FileMaker te dwingen jouw logica te laten volgen. Zal niet lukken.

 

4. Voor een deel geef je zelf al een antwoord op je vra(a)g(en).

 

5. ‘die 38 velden zijn op te delen in 4 secties’. Zet de secties in een afzonderlijke table.

 

6. Weet je wat ‘normalisatie’ binnen een database betekent ?, want daar wringt het. Niet met FM. Doe eventueel een zoek op het forum voor normalisatie, er zijn wel postings over dat onderwerp.

Ook over een -behangpapier- methode..... 8O

 

7. Een voorstel.

Maak 5 tables. Patient Algemeen, Medish, Lab, Rontgen.

De fields met info over de patient in het algemeen (en enkel die gegevens) komen in table Algemeen, de fields met medische info (en enkel die gegevens) komen in table Medisch, enz.

 

Doorheen deze tables is er 1 item dat de gegevens zal centraliseren en dat is een, jawel, patientID waarde. Het is een veld met een waarde die ondubbelzinnig iedere patient zal identificeren als zijnde uniek, wat er ook gebeurt.

Gebruik hiervoor dus niet een ‘naam en voornaam’, er kunnen meerdere patienten met dezelfde naam voorkomen. Ook niet een adres, patienten hebben de neiging om te verhuizen zelfs niet patienten doen dat, gebruik geen telefoonnummer, die kan ook veranderen.

Best zou zijn, maar niet noodzakelijk, maar dat is een andere discussie, FM een ID te laten aanmaken die volledig los staat van de informatie in aangemaakte records. Voor patient zou je bv Pxxx kunnen gebruiken, waar P voor Patient staat en xxx een op lopend serialnummer is dat door FM wordt aangemaakt.

 

Door nu doorheen je verschillende tables een relatie te maken op die P-ID, kun je in iedere table alle gegevens bij elkaar krijgen van die patient.

 

Om vergelijkingen tussen gegevens te hebben van verschillende patienten zijn andere, vrij eenvoudige technieken beschikbaar, zoals zoekfuncties bv die je gaat scripten en die gelijkaardige resultaten bij elkaar gaan brengen doorheen de table(s).

Link naar reactie
  • 0
Dag beste mensen,

 

Het zal best een mooi programma zijn hoor, dat Filemaker. Maar zoals door de makers wordt beweert ' je maakt met het grootste gemak een database' , dat is een grote leugen. Wat ik wil is simpel (denk ik), maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik denk erover na om toch iets als access te gaan gebruiken.

Kan iemand hier mij AUB in gewone mensentaal opweg helpen hoe ik de volgende database voor patienten maak:

 

1. Een table met 38 fields waarin in alle nodige informatie van 1 patient kan worden ingevuld en gezien. (dit lukt me nog) Die 38 fields zijn op te delen in 4 secties (patientengegevens, medisch, lab en rontgen)

 

2. Als ik eenmaal bv 10 patienten heb ingevoerd in de table met die 38 fields, dan wil ik ook graag bv de labwaarden van die 10 patienten in een aparte table genaamd 'lab' kunnen zien. Op die manier kan ik de patienten qua lab met elkaar vergelijken.

 

Vragen:

- Hoe link in mijn 'hoofdtable' met 38 fields aan bv een table genaamd 'lab' . Ik wil graag dat zodra ik in de hoofdtable een patient invoer, de labgegevens automatisch in de table lab verschijnen. Hoe moet dat?

 

Ik herken je problemen, ook ik heb in het begin gedacht: "ik geloof dat ik maar weer met acces aan de gang ga" maar mede door de hulp hier op het forum heb ik nu een zeer werkbare database.

 

Ik beheer (als hobby) de gegevens van ± 5000 Kreidler's (dat zijn bromfietsen uit de jaren '70) en bij het opzetten van zo'n database komt echt wel meer kijken.

 

Belangrijkste is wat je zelf al aangeeft.

Maak 4 tabellen

1 - Patienten - hier komen de (uitgebreide N.A.W. gegevens)

2 - Medisch - hier komen de medische notitie's en opmerkingen

3 - Lab - hier komen de gegevens en notities van het laboratorium

4 - Röntge - hier komen de ....

 

Deze vier tabellen worden aan elkaar geknoopt dmv de link "relatienummer"

 

Bij lab kun je dan ook weer een tabel maken (met een relatienummer) van het laboratorium (NAW gegevens) wat de test heeft uitgevoerd. Uiteraard geld dit ook voor de Röntgen afdeling.

d.m.v. poratls kun je de gegevens weer aan de relatie "hangen" zodat dit overzichtelijker wordt.

 

Als je nog hulp nodig hebt weet ik zeker dat er een aantal forumleden zijn die je zeker op weg kunnen helpen.

 

Louis - beginnende FM gebruiker

Image2.thumb.jpg.024f31866881c7035aa664ffac8810e8.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Ik denk eigenlijk dat het wel in 1 tabel kan gewoon. Sinds FM8 hebben we namelijk de beschikking over tab-besturingselementen, zodat je een mooie layout kan maken met tabbladen voor Medisch, Rontgen en die andere.

 

Waar je namelijk op moet letten, en dat is gewoon boerenverstand eigenlijk, is "wat is een eigenschap van wat?" en als dan blijkt dat alles een eigenschap van de patient is, dan moet je dat gewoon in 1 tabel doen, en velden die bij elkaar horen, bij elkaar op een tabblad zetten. :)

 

Maar probeer gerust Access hoor ;) Tot straks weer dan hè? :D

Link naar reactie
  • 0

"Filemaker is mij te omslachtig. (lees: ik ben te dom)"

 

degene die zoiets al signaleert, is volgens mij precies slim genoeg om Filemaker ooit te doorgronden...

 

Maak onderscheid tussen kennis, ervaring en intelligentie.

 

1. Intelligentie is hoog (getuige de signalering van hierboven)

2. Kennis: begin simpel zodat je het snel snapt

3. Ervaring: 1+2=3 mits je het maar lang genoeg doet, komt dat vanzelf.

 

Rest mij nog: welkom hier! Zo dacht ik er ook ooit over.

Link naar reactie
  • 0

Als FM inderdaad moeilijk is dan is Acces niet meer te benoemen (en ik werk veel met Access). Maar waarom niet gewoon de standaard meegeleverde database gebruiken die in de voorbeelden zit? Ik heb iets gezien van personeel (maak daar patient van), daar een paar tabellen aan toevoegen van Med, Lab en Ront, en het werkt binnen 30 minuten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...