Ga naar inhoud
  • 0

portaal over meerdere pagina's printen


architect@grp-boonen.com

Vraag

Ik ben momenteel bezig met een toepassing in filemaker 7 Pro. De bedoeling is kort uitgelegd als volgt :

Ik heb een tabel met artikels (6 velden/record) en een tabel met metingen (7 velden per record). Elk artikel kan meerdere metingen bevatten. Dit is opgelost door de relatie tussen de tabellen "artikels" en "metingen". Tot zover geen probleem. Nu wil ik echter een afdruk maken van ALLE artikels met de bijbehorende METINGEN. Omdat het aantal metingen per artikel kan oplopen tot +/-200 heb ik voor de afdruk-layout gekozen voor een PORTAL van 250 rijen met sliding/printing geactiveerd. Voordeel hiervan is dat de afdruk ALLE artikels toont, ook diegene waarvoor geen METINGEN bestaan (dit is absoluut noodzakelijk). Dat is ook de reden waarom ik geen rapport in de child-tabel afdruk. Het probleem is nu dat de afdruk na elke record een 3-tal lege pagina's vertoont. Ik heb vanalles geprobeerd maar niets helpt. Heeft iemand hier een oplossing voor?

 

Alvast bedankt voor de moeite!

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom op het forum.

 

Een portal is in het leven geroepen om gegevens op een bepaalde manier, vanuit een relatie te tonen, en niet, in geen enkel geval, om te printen.

 

Je kunt hetzelfde resultaat bereiken door je gegevens via en printlayout bij elkaar te krijgen, als zou het een portal zijn, en dat af te printen.

 

Je zit dus met een designflaw dat je eerst zult moeten oplossen.

Dan zal je probleem vanzelf verdwijnen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reactie. MAAR!

 

Als ik afdruk vanuit de child-file via een rapport verschijnen uiteraard alleen de ARTIKELS (parent file) waarvoor gerelateerde records (METINGEN) bestaan. De bedoeling is juist dat ALLE ARTIKELS afgedrukt worden, ongeacht of er al dan niet METINGEN aan gekoppeld zijn. Misschien is dit wel een probleem dat niet opgelost kan worden binnen FM7?

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een aantal mogelijkheden (de ene al wat beter en "genormaliseerder" dan de andere):

 

Als er geen metingen zijn, druk je het artikel af vanuit artikels;

Zijn er wel metingen, druk je het artikel af vanuit metingen.

 

of

 

Maak voor ieder artikel sowieso één meting aan, op die manier heb je altijd minstens één gerelateerd record en kan je wel ongestoord printen vanuit metingen (child-file)

Link naar reactie
  • 0

Wat ik vaak doe:

 

Kopieer metingen naar een aparte (tijdelijke) tabel, loop de artikelen af waarop geen metingen van zijn en voeg één "loze meting" toe aan de tijdelijke tabel.

 

Het rapport kan vervolgens gedraaid worden op basis van de tijdelijke tabel.

 

Onhandig, dat wel, maar het resultaat kan uitermate fraai zijn.

 

 

 

Op die manier ben je in staat om meerdere entiteiten samen te brengen.

 

Zo heb ik ooit Bedrijven, Kontaktpersonen, Opdrachten en Bezoeken in zo'n tijdelijke tabel gezet. Met wat hulpveldjes kan je de categorieen mooi aanduiden, zodat daar groepen op te maken zijn.

Op 1 a-viertje alle info. Werkelijk fraai.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...