Ga naar inhoud
  • 0

FileMaker Server 8.0v3 en plug-ins...quid?


Peter Wagemans

Vraag

FileMaker heeft duidelijk gesleuteld aan de architektuur van de server, plug-ins worden nu ook herkend in de admin applicatie.

 

Gaat de server echter die plug-ins ook daadwerkelijk gebruiken. Iemand (murtje?) vertelde me dat ze zowiezo ni werken als ze buiten de "server-omgeving" gaan, dus plug-ins die interactief werken (dialogen en zo) gaan zeker niet werken, maar hoe zit het met plug-ins die met het operating systeem communiceren (file plug-ins en zo)?

 

Zoeken op Google brengt me niks vooruit. Specs genoeg. FileMaker Server zou dit al vanaf 7.0 ondersteund hebben, dat beweert FileMaker Inc toch.

Maar geen enkel technisch artikel. Het enige waarover iets te vinden is, is het plug-in update mechanisme. Maar dat is om de clients up-to-date te houden, en bestaat al 100 jaar.

 

In de source code van een plug-in kan je aangeven of die server-side of alleen client-side kan gebruikt worden. Normaal gezien moet de server naar zoiets kijken, zelf nog niet getest.

 

Moet zo'n plug-in dan aan beide kanten geinstalleerd worden, client én server? Welke engine berekent wat? Wordt die misschien alleen door de web publishing engine gebruikt? Vragen, vragen, vragen... ben ik de enige die zich hierover vragen stelt?

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Moet zo'n plug-in dan aan beide kanten geinstalleerd worden, client én server? Welke engine berekent wat? Wordt die misschien alleen door de web publishing engine gebruikt? Vragen, vragen, vragen... ben ik de enige die zich hierover vragen stelt?

Ik ben hier ook erg benieuwd naar. Ik heb deze vraag hier ook al eerder gesteld, zonder dat er antwoord kwam. Je bent dus niet de enige, Peter, al schiet je daar weinig mee op.

 

Ik zal de vraag eens bij FMForums opwerpen.

Link naar reactie
  • 0

Let wel ik weet hier niet het fijne van en ben het ook aan het onderzoeken! Ik wil graag een cron maken op een FMServer die FMscripts uitvoert.

 

Plugin's kunnen server-side werken dat is een ding wat ik ook heb gelezen. Je kunt deze dan volgens op de server triggeren via CWP denk ik. Echter heb ik hier geen ervaring mee en nog niet geprobeerd. Je kunt met xslt/php FM script triggeren echter moeten deze Web compatible zijn. Om een plugin te kunnen runnen zou hij dus serverside moeten werken en web compatible zijn. Kan iemand dit bevestigen. Of zijn er andere manieren om een plugin script te runnen op de fm server zonder fm client.

 

 

Of bedoel je dat je de schedule functie die we meestal voor backups gebruiken, ook kan gebruikem om shell scripts te draaien?

 

Helaas dit laatste.

Link naar reactie
  • 0

Upgrading to FileMaker 8: How to take advantage of the new server model and capabilitesUpgrading to FileMaker 8: How to take advantage of the new server model and capabilitesUpgrading to FileMaker 8:

Plug-in SupportPlug-in Support

Another huge change in the FileMaker Pro 8–FileMaker Server 8 model is server plug-ins. These plug-ins allow

FileMaker Server 8 to take care of some calculations and searches instead of letting FileMaker Pro 8 clients do

all the work.

This can potentially increase network traffi c somewhat, but this new feature is a big performance benefi t for the

FileMaker Pro 8 clients.

Here’s how this works: FileMaker Pro 8 has a plug-in installed. If a calculation in FileMaker Pro 8 uses an

external function provided by that plug-in, and that same plug-in is available on FileMaker Server 8 then

FileMaker Pro 8 will evaluate if the calculation can be performed using FileMaker Server 8 instead of in

FileMaker Pro 8.

If the FileMaker Server 8 plug-in is not available then the functionality does not break, the calculation is

performed by FileMaker Pro 8.

page 10

As with almost all other FileMaker Server 8 settings, these server plug-ins can be installed and enabled without

restarting FileMaker Server 8 and interrupting client sessions.

None of the plug-ins that are currently available for FileMaker Pro 8 are “server compatible” so we can expect

a fl ow of new plug-ins as the plug-in developers take advantage of this new opportunity.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...