Jump to content
  • 0

Zoeken binnen een alfabetische lijst

Coramvaar

Question

Vraag van een beginneling aan de Experts hier aanwezig:

Ik heb een bestand van 3000 namen en adressen, en daar moet ik regelmatig iemand in terugvinden.

M'n aangekocht (maar niet verder ondersteund programma) heeft een handigheidje bij het opzoeken: Telkens als je een letter erbij tikt in het zoek-invoerveld scrolt de namenlijst dichter en dichter bij de doelnamen.

een voorbeeld ter verduidelijking: Je tikt de J in, en dan scrollt (het midden!) van het zichtbare deel van de lijst al naar de eerste naam die begint met een J. Tik je dan een E in, dan scrolt ie verder naar de eerste naam die begint met JE, enz...

Zeer handig, omdat je zo sneller kunt werken door maar enkele letters in te hoeven tikken, en dan verder met je muis op de betreffende naam, die ondertussen wel op het scherm staat, te klikken.

In Filemaker heb ik ondertussen een layout met een (global) zoek-ingave-veld, waarna ik op een knop "zoek" moet drukken, en dan pas begint de eigenlijke opzoeking. Graag had ik echter een systeem gehad zoals hierboven beschreven. (dus met in feite een opzoeking telkens je een letter erbij tikt)

Ik vermoed dat er een eenvoudige oplossing hiervoor bestaat, maar ik ben nog volop in een leerfase, en daarom is hulp welkom: ik kan eruit leren.

Hopend dat iemand van de talrijke experts mij op weg kan zetten,

Coramvaar

ps: in hoeverre is Clarify een forum voor beginners? Moet je al een gemiddelde gebruiker zijn? Worden "simpele" vragen als zeer vervelend ervaren?

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0

In Filemaker 8 is dit standaard mogelijk door automatisch aan te laten vullen met een invoerlijst. Deze optie moet je aanklikken in opmaak>veld/besturingselement>instellingen. (weergave = keuzelijst). Als invoerlijst moet je eentje gebruiken die waarden gebruikt van het desbetreffende veld!

• 0

Met welke versie werk je?

Deze optie kun je namelijk standaard instellen sinds filemaker 8.

ps: in hoeverre is Clarify een forum voor beginners? Moet je al een gemiddelde gebruiker zijn? Worden "simpele" vragen als zeer vervelend ervaren?

Ja dit forum is er ook voor beginners.

Wanneer kun je de wrevel van de experten opwekken? Ik zou het eigenlijk niet weten. Ze hebben soms engelengeduld.

Het kan echter geen kwaad om, vooraleer een vraag te stellen, even de zoekfunctie van het forum te gebruiken.

Bij filemaker zelf zit ook een helpfunctie wat vooral ivm het gebruik van functies heel handig kan zijn.

• 0
Wanneer kun je de wrevel van de experten opwekken?

Sommigen zijn nogal gevoelig voor taalfauten en cromme formuleeringen :-)

1. Daar is het voor gemaakt.

2. Nee, je moet geen voorkennis hebben. Al wordt het begrijpen van een antwoord eenvoudiger als je wat kennis hebt.

3. Neen, meestal niet, zolang ze maar helder en duidelijk geformuleerd zijn. Clarify is een online-hulpmiddel bij problemen, en mag niet beschouwd worden als de levende handleiding. Die gaat iemand toch zelf moeten doornemen wanneer hij als gebruiker met Filemaker aan de slag gaat.

• 0

Eerst en vooral hartelijk dank voor de snelle antwoorden! Ik ben overigens ook gerustgesteld dat ik hier als beginner (met inzet) ook welkom ben.

Ik werk dus met filemaker 8.

In Filemaker 8 is dit standaard mogelijk door automatisch aan te laten vullen met een invoerlijst. Deze optie moet je aanklikken in opmaak>veld/besturingselement>instellingen. (weergave = keuzelijst). Als invoerlijst moet je eentje gebruiken die waarden gebruikt van het desbetreffende veld!

Ik meen te snappen wat Johan hier bedoelt, maar denk dat dit niet oplevert wat ik graag zou willen.

Hierbij een screenshot van de zoekfunctie van m'n huidige programma: gewoon door het intikken van 2 letters JE (en dus zonder nog ergens op een knop te moeten drukken daarna) is het zichtbare deel van de volledige lijst gescrold naar de eerste naam beginnend met JE, maar ik heb nog altijd zicht op een 10-tal mensen erboven en eronder (handig als er familieleden zijn). Ik zou zeer graag iets gelijkaardigs verkrijgen

Kan Johan of iemand anders me nog wat uitvoeriger op de goede weg zetten aub?

Image1.jpg.916c209db03a69acf0e253e3ad2b96a5.jpg

• 0

Ik weet niet goed wat je nog juist wil....

Alleen...... jij werkt blijkbaar op Windows denk ik en bij jou krijg je ook zicht op enkele namen 'erboven'. Dat is hier bij mijn FMPro8 op mac niet het geval!.... Ik krijg alleen zicht op een tiental namen 'eronder'. Zijn het die namen 'erboven' die je storen? Want daar weet ik ook niet direct een oplossing voor!.... maar ik ben zelf ook maar een beginner hoor!

• 0

Pfft, sorry hoor, maar ik kom er echt niet uit... Voel ik me dom, zeg...

Daarom stuur ik hierbij mijn namenlijst, incluis nogmaals wat ik graag gerealiseerd zou zien. Waarschijnlijk knarsetanden jullie bij zo'n "domme" vraag, maar jullie zouden m'n dag goed maken door er even naar te kijken en een oplossing terug te posten.

Met meeste dank en waardering,

Coramvaar

alfa.fp7

• 0

Ik kwam met deze oplossing voordat ik het voorbeeld van

Burggraaf zag die gebruikt maakt van een portaal.

Mijn oplossing heeft het nadeel dat je op de 'go' button

moet klikken om de zoek opdracht te starten.

Het kan echter ook zo worden aangepast dat het sterk lijkt op de oplossing van Burggraaf.

alfa.fp7