Jump to content
  • 0

installatieprobleempje 8.0v4 server en oplossing

Peter Wagemans

Question

Vandaag bij een klant een server upgrade naar 8.0v4 gedaan, dat ging zonder problemen.

Net op mijn kantoor probeer ik hetzelfde (mac mini met Tiger server), en de installatie blijft hangen bij het eerste dialoogje. "Searching..." of zoiets, nog voor de installer aan de backup van de bestanden begint.

Nog eens geprobeerd, niks, herstart, weer hetzelfde. Disk nagekeken op privilege fouten, server ingesteld op niet-automatisch opstarten, en dan herstart.

Nog eens geprobeerd, en toen werkte het.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

...of zou het wellicht iets te maken hebben met het feit dat FMServer 8, zoals in de situatie in ieder geval tot 8.0v3, z'n eigen service niet kan stoppen maar pas na het keihard de nek omdraaien van de service onder de taskmanager...

...Alhoewel dat in principe een Windows probleempje is (of wellicht was) natuurlijk...

• 0

@murtje, da's inderdaad een vertragende factor, maar in mijn geval bleef de updater helemaal hangen - en er waren geen netwerkvolumes gemount.

@burggraaf, daar zit het 'm waarschijnlijk inderdaad. Ik denk dat de installer op Mac de fmserver_helper daemon niet gestopt kreeg, toen ik die via de admin applicatie afzetten (gedesactiveerd na herstart) kon de installer wél verder.

Bij de klant was men een beetje slordig geweest. Een initiele fmserver opstelling had men botweg gekopieerd naar een andere - nieuwe - server, en niet de installer gebruikt. Gevolg was dat er geen "fmserver" user was aangemaakt, en dat de fmserverd en fmserver_helper draaiden on de "root" accout.

Beetje raar als conclusie, maar daarom denk ik dat het bij de klant wél lukte.

Iemand anders nog ervaring met die upgrade?

• 0

"Bij ons" draait FM Server "proper" (qua users). (Mac OS X)

Ik ondervond evenwel hetzelfde probleem als hier helemaal boven door Peter omschreven.

Ik was dan ook wat blij dat hij meteen ook de oplossing meegaf!

(Kan ik eindelijk met vakantie! ) :D

• 0

Yves, bedankt om dit even te bevestigen. Het is dus inderdaad een probleem.

Dus even in het kort:

- Start je FileMaker admin op server machine zelf, en kies "Local FileMaker Administration" - oftewel appletje-L.

- Ontgrendel de knopje door op het hangslot te klikken en je paswoord in te geven.

- Kies nu de derde optie "Do not start any FilMaker Server processes".

- Herstart de Mac

- Draai de updater

- Herstart de Mac

- Start je FileMaker admin op server machine zelf, en kies "Local FileMaker Administration" - oftewel appletje-L.

- Ontgrendel de knopje door op het hangslot te klikken en je paswoord in te geven.

- Kies nu de eerste optie van de drie: "Start all FilMaker Server processes".

- Klik op de grote knop "Start FileMaker Server Processes".

Klaar.