Jump to content
  • 0

naam uit adressen bestand kiezen op rekening

Olak

Question

Ik ben bezig met het maken van een boekhoud programma

De berekeningen enz. gaan allemaal prima.

Ik heb een layout gemaakt waarin adres gegevens van klanten ingevoerd kunnen worden, 1 record per klant.

Nu wil ik bij het aanmaken van een rekening kiezen naar welke klant uit het adressen bestand de rekening moet gaan.

Dat heb ik als volgt gedaan :

Ik heb op de rekening een veld gemaakt genaamd ACHTERNAAM

dat veld heb ik bij veld instellingen als keuzemenu aangevinkt, en dan verwezen naar het veld achternamen in de layout van het adressen bestand.

Maak ik nu in het adressen bestand een aantal records aan dan komt er bij de rekeningen inderdaad keurig een lijstje van achternamen waaruit ik mag kiezen. Maar.....

Als ik in het adressen bestand een nieuwe record aanmaak , met dus een nieuwe achternaam dan maakt hij ook automatisch een nieuwe rekening aan met deze achternaam.....

en als ik deze rekening dan verwijder dan wordt de hele record in het adressen bestand ook verwijderd.

Dat werkt dus niet goed

Nu hoorde ik dat het wellicht via een portaal moet, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt...

Miscchien kan iemand me helpen hoe dit probleem op te lossen is ?

Vr. groet,

Tim

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Vóór we hier een verkeerde kant opgaan:

Ik heb op de rekening een veld gemaakt genaamd ACHTERNAAM

dat veld heb ik bij veld instellingen als keuzemenu aangevinkt, en dan verwezen naar het veld achternamen in de layout van het adressen bestand.

Wat ga je doen indien er twee klanten met dezelfde achternaam zijn ?

Je gaat er maar 1 in je lijst hebben. Hoe ga je weten dat je 'de juiste' te pakken hebt ¿

• 0

ok, maar ik heb toch al wat aardige dingen gemaakt in filemaker, alleen dus nog niet met gerelateerde velden gewerkt... blijkbaar nog niet nodig gehad, maar gelukkig is dit forum er en kan ik het nu gaan oefenen.

Bedankt voor de tip !

• 0

Een boekhoudpakket aan het maken en nog geen relaties nodig gehad...

Rony, ik denk dat wij terug naar school moeten. Misschien is er toch een en ander veranderd in al die jaren en zijn wij nog niet op de hoogte... :wink:

De Fransen zeggen "On aura tout vu!".

Aan onze gewaardeerde vraagsteller: als het echt waar is wat je schrijft, ga je nog wonderbaarlijke dingen ontdekken en ga je fantastische uren beleven met FileMaker. Succes toegewenst! Misschien toch even eerst naar het documentatie-gedeelte van het forum en een snelle blik op de normalisatie-regels. Dan ben je al een eind weg!

• 0

Ik heb verschillende dingen gemaakt in Filemaker, o.a. een programma voor een houtwerkplaats. Het programma rekent uit wat een produkt moet kosten, na invoer van alle maten, houtsoort enz.

Dan heb ik ook nog een programma gemaakt van personeel alle gewerkte uren uren bij kan houden, en zelf de vakantie en overuren enz uitrekend.

Een ander programma dat ik gemaakt heb bepaald welke personen in een bepaald deel van een server op mijn werk mogen komen, het programma kent rechten toe naar aanleiding van functie indeling. Ook genereed het programma wachtwoorden uit naam, geboortedatum, functie enz.

daarnaast heb ik nog wat korte, kleine applicaties gemaakt zoals een logboekje, voorraad beheer enz.

Maar zoals ik al zei nog nooit met Relaties gewerkt hahaha

dus ik ga me er maar eens in verdiepen....

Bedankt voor alle tips ,

Olak