Jump to content
  • 0

Global Mistery

Frank ter Braak

Question

Posted

Mijn globale velden lijken zich anders te gedragen dan voorheen (of heb ik dit nooit eerder ontdekt?). Ik gebruik filemaker in een netwerk en doe dat sinds enige tijd met Filemaker Server.

Ik gebruik globale velden on data op te slaan bv de laast gezochte datum of een kleur voor een markeerveld. Soms moeten deze gegevens gewijzigd worden en dan ga ik er van uit dat deze wijzigingen opgeslagen worden. Echter als ik de file sluit en later weer open verschijnt er weer de oude data (de data die ooit als eerste is ingevoerd??)

Ik kan mij in sommige gevallen voorstellen in het handig is dat alle verschillende gebruikers eigen data in de globale velden gebruiken maar waarom krijg je dan niet een leeg globaal veld bij heropenen ipv de oude data. Hoe zou ik de data van die globale velden permanent kunnen wijzigen?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Frank

PS hoe verander ik mijn gebruikersnaam in Braak ipv Braask (foutje)

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

1) De manier waarop de globals zich gedragen in uw beschrijving is normaal en gewild door FileMaker.

2) Er bestaat een methode om het door u beoogde effect te bereiken maar enkel vanaf FileMaker Pro 5.0v3 en op voorwaarde (a) dat uw wachtwoord volledige toegang geeft tot het bestand en (b) dat u de enige gebruiker bent op dat ogenblik.

Wijzig de waarde in het globaal veld en open direct daarna Define Fields vanaf de gastcomputer; meteen weer sluiten. De nieuwe waarde van het globaal veld wordt dan bewaard in het gehoste bestand.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Super snelle reactie en het werkt ook nog. Hartelijk dank.

Even leek het fout te gaan maar na een herstart (zeldzaam na OSX) en een herstelde FM file loopt alles weer gesmeert (ik hoop en denk dat deze problemen niets met jou tip te maken hebben).

Super zo'n nederlandstalig Filemaker Forum dat ook nog gelezen wordt, ik kom zeker regelmatig terug.

Frank

PS Mag ik even onbeleefd zijn, je ziet er op je foto ook niet erg gelukkig uit.

• 0
Posted
PS Mag ik even onbeleefd zijn, je ziet er op je foto ook niet erg gelukkig uit.

Tja! Wat zeg je daarop...

Laat dit het maar zijn: dat is maar schijn, te wijten aan de grijze haren in de baard en de snor die donker gebleven is. Vandaar de typische :( -look.

Maar ik ga toch op zoek naar een andere foto. Peter Wagemans heeft zijn springpoppetje ook ingeruild voor een viriel konijn.

• 0
Posted (edited)
Even leek het fout te gaan maar na een herstart (zeldzaam na OSX) en een herstelde FM file loopt alles weer gesmeert

Als je wat pech hebt, zal het niet gesmeerd blijven lopen:

NEVER USE A RECOVERED FILE.

Gebruik dus nooit een "geredde" file.

Meer info over de (gevaarlijke) menu-optie Recover vind je hier:

http://www.avd-ci.be/tip049.htm

Ook de twee volgende tips verschaffen nog nuttige info in dit verband, zeker de 50:

http://www.avd-ci.be/tip050.htm.

Edited by Guest
  • 0
Posted
NEVER USE A RECOVERED FILE.

Gebruik dus nooit een "geredde" file.

Het werke allemaal naar behoren tot ik jouw advies las over recovered files.

Ik besloot een backup van voor het probleem te nemen en die te gebruiken ipv de reovered file, maar met die file lukt jouw metode om een globaal veld te wijzigen niet -het globale veld werd juist leeg na sluiten- en met het recovered file gek genoeg wel. Dus voorlopig toch maar weer het "geredde" bestand in gebruik/ontwikkeling.

Snap jij het?

• 0
Posted

Bedankt voor de complimenten, maar ze zijn niet voor mij: het advies dat ik heb gegeven is het algemeen advies van FileMaker Inc.. Die "NEVER" van hierboven moet je toch wel letterlijk opnemen. Bestandscorruptie hoeft zich niet noodzakelijkerwijze meteen te manifesteren. Je kan rustig maanden of jaren met zo'n bestand werken, tot ineens het fatale moment daar is. Het feit dat wat je "mijn" methode noemt niet werkt, is al een negatief teken: dat MOET namelijk werken. Is dat bestand ooit al eens gesneuveld in een of andere crash? Wees toch maar voorzichtig.

En lees ook de Clash van de Titans: http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=199 .