Jump to content
  • 0

Server advanced op os x

Ruben Winters

Question

Hoi,

Korte inleiding:

Ik heb thuis op mijn (intel) mac mini

fm server staan.

Legaal aangekocht natuurlijk, om mijn

programma te hosten voor mezelf

en 3 andere klanten.

Nu wil ik er ook server advanced bijnemen.

Vroeger had een vriend van me een server, met

beide op geïnstalleerd, en ik heb toen 3 custom

webshops gemaakt, met filemaker ipv mysql...

Nu is hij overgestapt op mysql (plesk), dus liggen

die shops plat.

Nu is mijn vraag:

Moet je voor filemaker server advanced

os x server geïnstalleerd hebben?

Of draait het ook gewoon onder Tiger?

Ik heb MAMP geïnstalleerd, momenteel de

enige, universal binary, all-in-one webserver

oplossing, voor os x (php5, mysql 4, apache 2)

FM server werkt perfect.

HTTP staat op poort 80...

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Moet je voor filemaker server advanced

os x server geïnstalleerd hebben?

Nee, dat hoeft niet. Het is wel gemakkekelijker om te installeren en te onderhouden. Maar het hoeft niet.

Een standaard OS X installatie ( eender welke versie ) heeft een Apache server aan boord. Maar ik ben niet helemaal zeker of de FileMaker Server Advanced installatie die herkent.

De Filemaker Server installatie voegt een paar lijntjes toe aan de /etc/httpd.conf, die aanpassing zorgt ervoor dat de web server de "/fmi/..." urls herkent en doorgeeft aan TomCat, de "lijm" die gebruikt wordt om Apache aan FileMaker Server te plakken. Voorzie genoeg geheugen voor het hele boeltje. Een OS X client die Advanced draait met een Apache webserver en TomCat, heeft daar toch wel een gigabyte geheugen alles bijeen voor nodig.

Als je zo'n standaard OS X installatie tot server verheft, dan loont het de moeite om eens te gaan kijken naar http://www.webmin.com

Je vind daar een PHP webinterface waarmee je je machine heel goed kan beheren. Vooral de Apache module vind ik goed uitgewerkt ( niet perfect, maar wel heel goed ). In veel gevallen een betere remote admin utility dan de ingebouwde remote admin tool van OS X Server. Maar da's wel het oordeel van een techie...

Als je je niet echt goed thuisvoelt in de terminal applicatie, en niet weet wat "ls" en "sudo ./setup.sh" wil zeggen, denk dan 2 keer na voor je deze sprong neemt.

Een OS X server kost weliswaar geld, maar de werkuren dat je zit te prutsen om dit werkend te krijgen, kosten ook geld.

• 0
De Filemaker Server installatie voegt een paar lijntjes toe aan de /etc/httpd.conf, die aanpassing zorgt ervoor dat de web server de "/fmi/..." urls herkent en doorgeeft aan TomCat

Weet iemand eigenlijk hoe dit precies onder Windoos/IIS werkt? Ik weet wel dat FMI Web Publishing als ISAPI filter wordt toegevoegd, maar ik begrijp eerlijk gezegd nog niet hoe het komt dat IIS 'weet' dat "/fmi/" urls doorgegeven moeten worden aan de Web Publishing Engine.

Iemand? Peter?

• 0

De isapi_redirect.dll ISAPI doet eigenlijk wat de naam zegt. Hij redirect de browser naar TomCat. Die dll is eigenlijk het enige stukje dat in C++ is geschreven, de rest is Java.

In de Jakarta TomCat distributie voor Windows zit ook zo'n redirector geloof ik, maar Eric Jacobson van FileMaker heeft zijn eigen versie gecompileerd.

De TomCat engine is eigenlijk een 2de web server die op een andere poort draait. Je request gaat dus van IIS geredirect naar de TomCat web service, en die stuurt de FileMaker Java applet aan die met de eigenlijk WPE praat.

Het hele boeltje is nogal topzwaar eigenlijk.