Ga naar inhoud
  • 0

dd/mm/jj of mm/dd/jj ?

Frank ter Braak

Vraag

Geplaatst:

Een datum vraag:

Wanneer gebruikt filemaker dd/mm/jj en wanneer mm/dd/jj

Ik probeer een kalender file (CC Calender) te koppelen aan mijn eigen bestand in plaats van het standaard "appointments".

Dat gebeurt oa via de datum. Echter ik gebruik dd/mm/jj en de calender gebruikt mm/dd/jj. Ik weet wel dat je de wéérgave kan instellen maar als ik een "datetotext" functie uitvoer blijft ik in het ene bestand dd/mm/jj en in het andere mm/dd/jj zien.

Wordt mogelijk vastgelegd afhankelijk van de instellingen / taal van je OS op het moment dat je een bestand (of een veld) aanmaakt?

Ik kan wel (hoop ik) een ingewikkelde calculatie bedenken die de boel omdraaid maar dat lijkt mij niet de enige methode.

Frank ter Braak

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst:

Een FileMaker-bestand bewaart de datums volgens de systeeminstellingen van de computer waarop het initieel gecreëerd werd. Daarom kunnen er dus verschillen optreden tussen bestanden die van diverse oorsprong zijn. Om van die vervelende situatie verlost te worden volstaat het van zo'n databank een kloon te maken op het eigen systeem en daarna de gegevens van de oorspronkelijke databank te importeren. Op die manier krijg je alle bestanden "op één lijn".

• 0
Geplaatst:

Ik wou net trots opschrijven dat ik de oplossing gevonden had. Namelijk een kloon maken en de data terug importeren. Zie ik dat op het moment dat ik het ontdekte het ook hier geschreven werd.

Moeten we nu geloven in telepatie? 8O

Of had ik het niet moeten vragen als ik het ook zelf uitvinden kan? :oops:

Of geloof jullie niet dat ik het zelf ook vond? :wink:

Zijn er meer dingen die kunnen optreden door de verschillen tussen de computer die het bestand ooit maakte en die het nu gebruiken wil?

Ik herinner me dat ik ooit een vergelijkbaar probleem had met getallen die in het ene bestand een decimale punt gebruikte en in het andere een decimale comma. Kon geloof ik ook met de kloon opgelost worden.

Frank ter Braak

• 0
Geplaatst:

Dat klopt, ja, en als ik me niet vergis, geldt dat voor zowat alle systeeminstellingen (platform, getal- en datumformaat, default printer, enzovoort).

Je suggereert ook dat je het misschien beter niet gevraagd had omdat je de oplossing kort daarna zelf gevonden hebt. Het antwoord is affirmatief: je moet het vragen, want dit is een forum, een publieke plaats dus, waar iedereen zijn voordeel kan doen. Peter heeft dat mooi gezegd in een andere topic, waar hij het doel van dit forum nog eens belicht.

• 0
Geplaatst:

Hoewel het probleem door het clonen verdween, toch nog een reactie:

Het probleem met de (amerikaanse?) datum was er juist omdat het als tekst en niet als nummer gebruikt werd. Dit was omdat het veld voor de relatie een samengesteld veld was van de gebruikersnaam én de datum samen.

Een onvermijdelijk gebruik van de "text"datum lijkt mij.

Frank

• 0
Geplaatst:
Het probleem met de (amerikaanse?) datum was er juist omdat het als tekst en niet als nummer gebruikt werd.

Hier wordt toch wel een en ander verward, denk ik: tekstvelden, numerieke velden en datumvelden hebben elk hun eigen specificiteit.

1. Tekstvelden dienen voor alle waarden die we als tekst ervaren en gebruiken, ook al zien die er soms uit als getallen (zoals postcodes en telefoonnummers: je kan Brussel 1000 niet optellen met Antwerpen 2000 om dan postcode 3000 te krijgen*).

2. Numerieke velden horen thuis in de reken- en wiskundige wereld: er wordt mee gerekend.

3. Datum-velden dienen voor datums. Het feit dat FileMaker een datumtelling gebruikt vanaf 1900 geeft absoluut niet de mogelijkheid om datums in numerieke velden onder te brengen. FileMaker genereert hierbij trouwens een foutmelding.

* We hebben het hier natuurlijk niet over FileMakers spectuculaire tekstcalculaties.

• 0
Geplaatst:
omdat het als tekst en niet als nummer gebruikt werd

Met nummer bedoelde ik de datum notatie van filemaker die er uitziet als een nummer en niet als een datum zoals wij gewend zijn. Vandaar ook de functie "DateToText(date)" lijkt mij.

Frank

• 0
Geplaatst:

FileMaker heeft dit waarschijnlijk nooit duidelijk genoeg uitgelegd, vandaar de verwarring.

Een datumveld bevat een waarde die als datum bedoeld is maar het storage format is inderdaad een getal (de telling sedert 1900). De datum-notatie daarentegen (ook date format genoemd) is de keuze die we gemaakt hebben uit de verschillende mogelijkheden om die datum verstaanbaar op het scherm te brengen, met of zonder de naam van de dag, met de maand voluit of afgekort of als een getal, met gebruik van kwartalen enz. Het is dat storage format (het nummer van de telling dus) dat ervoor zorgt dat FileMaker zijn calendar engine aanspreekt zodra we met datumvelden werken. Wanneer we de functie DateToText gebruiken, dan wordt die calendar engine niet meer aangesproken en wordt onze datum omgezet in iets dat er net zo uitziet (bijvoorbeeld 12 decemer 1943), maar dat door FileMaker niet meer als datum beschouwd wordt. Gelukkig is er ook de omgekeerde functie: TextToDate.

• 0
Geplaatst:
Een FileMaker-bestand bewaart de datums volgens de systeeminstellingen van de computer waarop het initieel gecreëerd werd. Daarom kunnen er dus verschillen optreden tussen bestanden die van diverse oorsprong zijn. Om van die vervelende situatie verlost te worden volstaat het van zo'n databank een kloon te maken op het eigen systeem en daarna de gegevens van de oorspronkelijke databank te importeren. Op die manier krijg je alle bestanden "op één lijn".

lang geleden heeft deze grap mij mijn eerste grijze haren gekost, en eerlijk, ik heb er to-tààl niet aan gedacht om te klonen.

wat ik wel gedaan heb, en sindsdien met bijna religieuze stiptheid opnieuw doe, is de magische use system formats scriptstep in de startupscripts zetten.

dan mag de gebruiker (en ik ook) knoeien wat hij wil met zijn datumformaten, het blijft altijd goed komen.

• 0
Geplaatst:

Nog even een reactie op Frank's gebruik van een samengestelde sleutel, die uit een datum en een naam bestaat.

Beter -sneller en plaatsbeparend- is het om met user id nummers te werken en zoals Murtje al terecht opmerkte, met de datum voorgesteld als getal.

Met de calculatie "userID * 10^7 + Date" zet je de user ID op 7 posities, en tegelijkertijd zet je het datum veld om naar een nummeriek gegeven. Hiermee heb je dus een sleutel die onafhankelijk is van de naam van een persoon en van de gebruikte datumnotatie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...