Jump to content
  • 0

drag and drop / interface vraag / zonder event plug-in??

clarify9

Question

Posted (edited)

Nee, geen vraag over snoep, maar over slepen en neerzetten:

Is het in Filemaker door middel van één muisbeweging mogelijk om record X van tabel 1 naar tabel 2 te slepen? (Waarbij het record X NIET mag niet achterblijven in tabel 1)

Waar vind ik hier meer informatie over?

[Zelf heb ik al bedacht dat er in feite maar één tabel is, en twee views. Maar ik kan nergens informatie vinden over drag en drop. Filemaker kopieert tot nu toe het record i.p.v. verplaatsen...]

groetjes

C9

Edited by Guest

Recommended Posts

• 0
Posted

voor zover ik weet blijft de waarde ook altijd in het originele veld staan.

als er altijd een waarde van tabel_1.veld_x naar tabel_2.veld_y moet kan je dat in een scriptje doen maar ik denk niet dat je daar naar op zoek bent.

ik zit nu te denken aan een script waarbij je als je veld_x aanklikt de waarde laat weghalen en in een variable omzet. als je veld_y aanklikt dat de waarde geplakt wordt of zoiets.

Niet echt flexibel he?

• 0
Posted

@ Gido

Het "linked fields"-truukje ziet er leuk uit, maar hoe daarmee te draggen en droppen kan ik nog niet bedenken...

Hoe zou je dit aanpakken kwa veldkeuze enzo?

gr. C9

• 0
Posted

@ Gido

Mij lukt het (helaas) nog niet de draggen en te droppen.

Is het mogelijk dat je de demo file waar je dit voor elkaar hebt gekregen in deze thread bijvoegd?

• 0
Posted

@ Peter

Chess ziet er mooi uit (heb het filmpje bekeken), bij het opstarten krijg ik echter de melding dat het niet werkt met mijn OS ;)

Klopt het dat er Apple Script elementen in verwerkt zitten om drag en drop te bereiken?

Heb ook al op internet gezocht naar drag en drop demo's maar kan nog niets vinden...

gr. c9

• 0
Posted

Heb dat ding even bekeken.

Toen ik het bouwde in 7 was er van de Intel Macs nog geen sprake, en FileMaker heeft in haar grote wijsheid de code voor OS 9 gebruikt voor Intel Macs. Sloop die dat er dus maar uit, of test met

abs ( Get ( SystemPlatform ) ) <> 1

Voorts zie ik nu dat het werkt door een event script plug-in.

Ik vond in de custom functie CF_EventHandler_PieceMoved de volgende formule:

// calculated when the EventScript plugin calls it - it gets triggered by the board graphical fields containing the chess pieces
// we do not trigger the event script if a script is already running
Let (
[
theFileName = Get ( FileName ) ;
theScriptName = "event: piece_moved_dnr"  ;
theScriptParameter = fieldname ;
theScript =  Case (
not IsEmpty ( Get ( ScriptName ) ) ;  ""  ; // a script is running -- NOP
// zippScript_Version( "" ) > 0 ; zippScript_PerformScript( theFileName ; theScriptName ; theScriptParameter ; 3 ) ; // zippScript is installed
<> "" ;  ( theFileName ; theScriptName ; theScriptParameter ) ; // S4HU_EventScript is installed
""
)
] ;
fieldcontent
)

Die is dus helemaal fout ondertussen, en gezien ik ondertussen de myFMbutler DoScript plug-in gebruik ( en sommigen onder ons weten waarom :-) ) hier even de aangepaste custom functie:

// calculated when the DoScript plugin calls it - it gets triggered by the board graphical fields containing the chess pieces
// we do not trigger the event script if a script is already running
Let (
[
theFileName = Get ( FileName ) ;
theScriptName = "event: piece_moved_dnr"  ;
theScriptParameter = fieldname ;
theScript =  Case (
not IsEmpty ( Get ( ScriptName ) ) ;  ""  ; // a script is running -- NOP
not EvaluationError ( Evaluate ( "mFMb_DoScript_Version( 0 )" ) ) ; mFMb_DoScript(  theScriptName ; theFileName ; theScriptParameter ) ; // myFMbutler DoScript is installed
""
)
] ;
fieldcontent
)

Pas dat dus aan en je bent er.

heb je geen Mac? Geen nood. Het stukje applescript is alleen om de chess engine ( crafty ) aan te spreken. Je stuk zou zich nu moeten verplaatsen als je het sleept van bijvoorbeeld d2-d4.

• 0
Posted

@ Peter, bedankt voor de tips. Ik heb de gewone FileMaker pro.

Zou het ook mogelijk zijn te draggen en te droppen zonder een event-plugin? Bijvoorbeeld toch met een calculatie??

c9

• 0
Posted

Nee, ik denk het niet, maar het kan wel zonder die fancy custom functie. Gewoon rechtstreeks vanuit je auto-enter calculatie doen. Ik had er een custom functie van gemaakt omdat ik anders al die velden (een schaakbord heeft er wel een paar) moest afgaan als er iets veranderde.

De DoScript plug-in is freeware. Dus dat kan geen beletsel zijn.

• 0
Posted

Dank voor alle hulp.

Diep in mijn geheugen gravend kwam ik al zoekend op het trefwoord "attidudes" op de volgende oplossing uit.

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=4107&highlight=

In het laatste bestand van JeanWM is een oplossing gemaakt waarin studenten kunnen worden toegewezen (lees verplaatsten) aan een klas.

Dit is precies wat ik zocht, al ontbreekt drag en drop.

Mocht iemand een hele simpele oplossing hiervoor weten dan hou ik mij aanbevolen.

Als beginnende gebruiker wil ik nog niet te snel op plug-ins overgaan. (ik ben net begonnen met ScriptMaker!)

gr. c9

• 0
Posted

Dank voor de tip. Enig idee hoe ik html dan kan invoegen in mijn Filemaker Layout?

Of kan dit enkel via de webviewer (een onderwerp waar ik nog niet zo met bezig ben).

NB:

Voorlopig concentreer ik mij op pure Filemaker oplossingen, en vermijd ik nog even work-arrounds. Omdat ik Filemaker nog maar kort ken, wil ik het eerst via Filemaker oplossen zodat ik goed leer wat wel en niet mogelijk is.

Tot nu toe is alles met Filemaker zelf gelukt, en zijn de Filemaker only oplossingen vaak beter.

Vaak helpt het al je af te vragen of je bezig bent het juiste probleem op te lossen.

Drag en drop lukt nog even niet, maar met "relatie queries (self-joins)" kun je ook alleraardigste dingen creëren.

c9

• 0
Posted (edited)

Die html-code moet je op een webserver plaatsen zodat hij kan geparsed worden. Je moet wel een Filemaker Server Advanced hebben om te beschikken over de mogelijkheid om met die HTML uw eigen database aan te spreken, te bewerken en te bewaren. ( bvb via PHP / Lasso / ...)

Edited by Guest
  • 0
Posted

@ Livio, bedankt voor de tip.

Ik gebruik Filemaker Pro op dit moment (geen Server/Advanced) versie. Maar voor personen die dit wel hebben is het wellicht een oplossing.

Greetz, c9

• 0
Posted

In bijlage een screenshot van een drag&drop kalender systeem dat de events haalt uit Filemaker en bij het draggen-en-droppen de data automatisch weer in Filemaker saved dmv Ajax.

5a758dc4782ef_Picture2.thumb.png.1ac7948c2ad31bcb52eeab26164d1e8e.png