Ga naar inhoud
  • 0

lookup werkt niet correct -Herindexeren?

Jo Ooms

Vraag

Geplaatst:

Ik ben een beginnende FM gebruiker. (1ste post hier)

Mijn BD in FM 8 ziet er als volgt uit:

Ik heb 2 apparte bestanden. ik wil een lookup doen op basis van een gemeenschappelijk veld, in mijn geval een order nummer.

Bij een aantal records lukt de loopup niet.

Als ik echter in het bronbestand een find doe op het bewuste ordernummer vind ik wel degelijk een resultaat.

Als ik in het bronbestand het ordernummer opnieuw identiek hetzelfde intyp en in mijn doelbestand een relookup doe dan lukt de lookup wel.

Wat zou de reden kunnen zijn en hoe kan ik dit oplossen.

Ik heb in beide bestanden de Indexering afgezet en daarna terug opgezet maar dat lukte ook niet.

(als dit onderwerp reeds aan bod kwam mijn excuses, heb via de find niets gevonden)

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst:

Controleer voor alle zekerheid of de 2 sleutelvelden met het ordernummer in beiden bestanden van het nummerieke type zijn.

Ben je zeker dat er in de nummers die niet werken niet ergens een spatie teveel staat?

Tenslotte kun je ook nog eens proberen om het bronbestand volledig te exporteren naar een externe file. Vervolgens maak je het volledig leeg en importeer je opnieuw.

• 0
Geplaatst:

beide velden zijn textvelden (er zit namelijk een "/" in) die geïndexeerd zijn.

Exporteren, leegmaken en importeren heb ik reeds geprobeerd.

Export gedaan als filemakerbestand. Misschien eens een export als tab of excel proberen?

ik heb 500 records die niet matchen en mijn deadline is 30/01/2007.

• 0
Geplaatst:
Ik vermoed dat je zit met "leading" of "trailing" spaties in je velden.

Doe een "trim" op je velden, wellicht helpt dat.

Ik vrees dat ik "leading, trailing en trim niet begrijp. :oops:

De ordernummers zien er als volgt uit:

06/001, 06/002,...

Beide velden zijn gedefiniëerd als text, geïndexeerd.

• 0
Geplaatst:

- Leading of trialing spaties: mogelijk staan in het veld voor of na de ordernummers spaties.

- Trim: met de trim functie kun je ze er mogelijk uithalen.

Komen sommige ordernummers wellicht dubbel voor?

Heb je wellicht een demo/testbestand? Als je deze hier plaatst zijn er vast mensen die er even voor je naar willen kijken.

• 0
Geplaatst:
idd spatie achter het ordernummer is de boosdoener

En zo hebben we weer iets geleerd uit de oude doos: GIGO, de schapebout zonder t (en zonder n...):

Garbage In, Garbage Out.

Je steekt er rommel in, en je krijgt weer rommel terug...

Naast slordigheidsspaties zijn er ook vaak harde returns die de zaak verstoren. Misschien niet slecht daar ook eens naar te kijken!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...