Jump to content
  • 0

Filteren hoeveel weken tussen data zitten

Organeduc

Question

Posted

Wanneer je als data hanteert de notering 1-12-2007 of 31-1-2008 of 19-8-2008 en je wil weten hoeveel weken daar tussen zitten, waarbij de eerste week pas begint na 7 dagen verschil, welke formule heb ik dan daarvoor nodig? Mijn ervaring reikt niet zover.

Bij maanden lukt het me wel, maar niet over een heel jaar heen, aldus:

GetAsText ( Month ( ( oplvarPeriodeEinddatum) - ( oplvarPeriodeBegindatum) ) ).

Toch zou ook dat over een heel jaar heen moeten kunnen.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Heb je de twee Week-functies al eens bekeken? Daar zit zeker inspiratie in!

Je zal wel rekening moeten houden met het aspect van de jaarovergang en met data die elkaar opvolgen op minder dan zeven dagen, maar dit is niet zo moeilijk, denk ik.

• 0
Posted

Zoiets kan ook lijkt me :

(dag 2 - dag 1) geeft je het aantal dagen.

van daaruit kan je verder naar het aantal weken :

(dag 2 - dag 1) / 7

Rond nu dat getal af naar beneden, en je bent al een heel eind op weg naar de gevraagde oplossing.

int((dag 2 - dag 1) / 7)

5a758dc492df9_Picture1.jpg.55e87d0a7930cb22464bfc3a9ebdfde6.jpg

• 0
Posted

Vooreerst mijn dank Rony. Dat jij nog steeds tijd hebt voor dit forum! Geweldig!

Langzamerhand leer ik het nog eens. Volgens mij moet je met Filemaker zijn opgegroeid en ik ben er te laat mee begonnen.

Maar, hoe moet ik dit nu oplossen als er een fluctuerende zomervakantie inzit van 7 weken, die niet moeten worden meegerekend. Je mag ervan uitgaan, dat de begin en de einddatum van de periode altijd minimaal enige weken voor resp. enige weken na die 7 weken zomervakantie vallen.

Laten we zeggen dat de zomervakantie altijd valt tussen week 25 en week 38.

Misschien helpt het feit dat de datum 1 augustus altijd in die zomervakantie valt?

• 0
Posted
Vooreerst mijn dank Rony. Dat jij nog steeds tijd hebt voor dit forum! Geweldig!

Er is ook nog de nacht om te werken ... :-)

-------------

Heel recht toe recht aan, zou je een case() kunnen inbouwen in de berekening die kijkt of je dagen voor of na de vakantie vallen. En afhankelijk van die test, breng je al dan niet 7 weken in mindering.

Nadeel is dat alles nu hard-coded is en derhalve iets moeilijker te beheren. Langs de andere kant, schoolvakanties liggen normaliter vast ... dus ... hard-coded is verdedigbaar.

• 0
Posted

En als we nu een table maken met alle feesdagen, waaronder ook vakantiedagen, en het systeem daar eerst laten kijken....

Zijn we dan verlost van het en inderdaad zoveel mogelijk te vermijden hard-coding ?

Zo gebruik ik het tenminste.

De vakantiedagen schommelen hier zoals een kermisattractie, dus heb ik een table waar de jaarlijkse 'vrije dagen' in zitten, nationale feest-, regionale feest-, lokale feest- en nog andere feestdagen, gaande van religieuze tot politieke en alles wat daartussen zit....

Ik maak een combi van dag/jaar in de Case() en laat het vervolg daarop reageren...