Jump to content
  • 0

Filemaker koppelen aan Mysql database

Wim Bongertman

Question

Posted

Ik heb op mijn website een MYSQL database draaien. Kan ik die gegevens importeren in een filemaker database?

Op het forum staan diverse onderwerpen over MYSQL, maar dit antwoord heb ik daarin nog niet kunnen vinden. Ik blijf nog even zoeken, maar misschien dat iemand het antwoord, of de desbetreffenden posting kent.

Groeten

Wim Bongertman

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Burgraaf, hartelijk dank voor het antwoord.

dat was antwoord 1

Maar..........!! Na dit antwoord is het noodzakelijk dat ik vervolgens even de vraag aanpas.

Weet iemand HOE ik de gegevens van een MYSQL database inlees in filemaker.

• 0
Posted

Ok, je hebt gelijk... maar dan volgt ook de 2e vraag:

Wil je het via helemaal PHP met pagina's of kun je op je website bij (bijv.) PHPMyAdmin (hierin zitten niet al te complexe export tools) en is dat voldoende?

• 0
Posted

Ik kan bij mijn website komen via PHP, ook via PHPMyAdmin.

Je opmerking: (hierin zitten niet al te complexe export tools) en is dat voldoende?. Helpt mij natuurlijk al weer een stapje verder. ik ga dat laatste eerst maar eens onderzoeken. Via deze laatste weg had ik overigens nog niet geprobeerd het probleem op te lossen.

Groeten

Wim Bongertman

• 0
Posted

Ik kan de inhoud van mijn MYSQL database inderdaad gemakkelijk downloaden. Maar dan.....

Ik kan downloaden als XML, CSV, excell enz. Maar op dat moment krijg ik een enorme hoeveelheid gegevens waar vervolgens geen enkele logische structuur in is te ontdekken. Import geeft 200000 records met allerhande gegevens. Ik wil hieruit de adressen selecteren en de gemaakte bestellingen. Maar alles zonder enige logische aanknopingspunten (koppelingsmogelijkheden) Dat lijkt een haast onmogelijke missie. Uit de MYSQL database kunnen tijdens de export ook nog wel weer delen van de database worden geexporteerd, maar ook nu is de zaak nauwelijks te automatiseren.

Aangezien deze gegevens dagelijks wijzigen, lijkt dit zo niet de oplossing.

Heeft iemand nog een tip?

• 0
Posted

Wat uit de MySql tabellen komt kun je gewoon zien als tabellen in Excel en dus ook als Filemakertabellen. Deze tabellen bevatten echter, anders dan veelal met Filemaker ALLEEN data (dus geen formules etc.). Benadering en verwerking wordt op de website waarschijnlijk gedaan via PHP (althans in veel gevallen).

M.a.w. hoe je de koppeling of export ook wilt maken, je zult moeten weten/erachter moeten komen hoe deze MySql tabellen 'aan elkaar geknoopt zijn' (en dat zijn ze zeer waarschijnlijk) om er iets mee te kunnen.

• 0
Posted

In alle gevallen zal het betekenen dat de inhoud van de gehele MYSQL database wordt gedownload. Vervolgens moet je dan een ingewikkelde berekening / scripting maken van welke data er nieuw is. Door klanten worden er steeds nieuwe klantorders aangemaakt. Filemaker zal dus alleen de nieuwe orders moeten verwerken. Al het andere van de download zal dus niet worden verwerkt omdat dit al eerder is gebeurt.

Tegelijk met het plaatsen van een order komt er ook een email bericht binnen in outlook. Deze bevat de gehele klantorder en dus alle benodigde gegevens. Ik ben nu bezig deze order te strippen en te vertalen in filemaker. In outlook kun je het ontvangen email bericht opslaan in een map en vervolgens filemaker de opgeslagen order laten "strippen" en verwerken. Deze laatste werkwijze wil dus zeggen dat je elke order moet opslaan en stuk voor stuk moet verwerken. Zolang klanten geen honderden orders plaatsen is dit wel te doen.

Dit lijkt de handigste werkwijze.

• 0
Posted

P.s. aanvullend:

Aangezien deze gegevens dagelijks wijzigen, lijkt dit zo niet de oplossing.

Als je een dagelijkse of continue update wilt is een ODBC koppeling wellicht een oplossing. Maar dan geldt nog steeds: in de MySql tabellen zul je niet de opbouw van je database vinden alleen de data in tabelvorm. De Filemaker 'denkwijze' gaat (wellicht jammer genoeg) niet op bij het werken met (My)Sql

• 0
Posted
In alle gevallen zal het betekenen dat de inhoud van de gehele MYSQL database wordt gedownload.

Dat hangt er sterk vanaf. Als je weet welke (MySql) records (en welke hierin relatie mee) zijn verwerkt zou je alleen datgene kunnen downloaden wat nog verwerkt moet worden. Dit vergt natuurlijk wel enige scripting.

• 0
Posted

Je kan met de SQL script stap enkel de nodige data uit je Mysql tabellen importeren.Mits enige kennis van SQL is dit een niet te zware klus...denk aan SQL JOIN enz...

• 0
Posted

Met mijn bescheiden kennis van Filemaken en Mysql lijkt het mij niet erg nuttig om mij op dit moment aan dit avontuur te wagen.

Ik doe het voorlopig maar even op de weg die ik nu ben ingeslagen

Bedankt voor het meedenken.

• 0
Posted

Ik weet niet precies wat het probleem van je is, maar via ODBC-bron aanmaken kan je prima via SQL gegevens uitwisselen.

Ik heb meerdere klanten met dit soort koppelingen en dat gaat gewoon prima. Voor gegevens er uit trekken is het gewoon import > obdc-gegevens bron en gaan.

Voor export is het gewoon perform SQL en dan gaan !

Als je vragen hebt, moet je anders maar even mailen.

• 0
Posted

Met FileMaker 9 zal het mogelijk zijn zowel te lezen als de schrijven naar MYSQL.

Nog even geduld dus.

As previously noted, FileMaker 9 will feature support for external SQL (ODBC) data sources. FileMaker 9 will be able to read and write to SQL data sources while FileMaker 9 developers will be able to specify which fields of the SQL database are accessible, if desired, without actually altering the SQL database itself. Sources report FileMaker 9 will officially support SQL Server 2000 and 2005, Oracle 9g and 10g, and MySQL 5.0 Community Edition.