Jump to content
  • 0

Selectieve korting

LCO

Question

Posted

Situatieschets : leerlingenfakturatie met tabel leerlingen, artikels en artikellijnen. Voor een aantal artikels (die in verschillende combinaties voorkomen) kent de school een korting toe voor broers/zussen. Input gebeurt via een loop. Kan ik door 1 ingave de verschillende prijzen op de juiste plaats krijgen? bvb Huur boeken voor alle leerlingen maar dus korting voor broers en zussen.

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Situatieschets : leerlingenfakturatie met tabel leerlingen, artikels en artikellijnen. Voor een aantal artikels (die in verschillende combinaties voorkomen) kent de school een korting toe voor broers/zussen. Input gebeurt via een loop. Kan ik door 1 ingave de verschillende prijzen op de juiste plaats krijgen? bvb Huur boeken voor alle leerlingen maar dus korting voor broers en zussen.

Volgens mij kun je dit oplossen door een relatie te leggen tussen de ´gezinsoudste´ en de overige leden van het gezin. (Selfjoin kan voldoende zijn, vervolgens zet je in de loop een IF statement waarbij je dmv een Count (ID > 1) een korting toekent aan de overige leden.

Is dit wat je zoekt?

• 0
Posted

Niet echt. Alle gezinsleden krijgen de korting. Ik wil bvb de huur van de boeken voor alle leerlingen via een loop invullen, maar voor kinderen uit eenzelfde gezin een andere prijs (dus met korting) invullen dan voor de anderen.

Wat ook mag is voor alle leerlingen dezelfde prijs invoeren en evt. via een andere berekening de korting berekenen voor die bepaalde velden die hiervoor in aanmerking komen. Dus evt. een extra veld onderaan het portaal... Zie alleen niet hoe dit aanpakken...

• 0
Posted

ik zou naast de tabel leerlingen nog een koppelingstabel (bijvoorbeeld gezinnen) aanleggen, waarin de onderlinge relatie tussen leerlingen geregeld is. zodra een leerling dan een valide relatie met een gezin blijkt te hebben wordt de korting toegepast, desnoods nog afhankelijk van het aantal gezinsleden.

• 0
Posted

ik was te snel, het kan simpeler. het deel uitmaken van een bepaald gezin zou je kunnen zien als een eigenschap van een leerling en zou dus een veld kunnen zijn in je leerlingentabel. en een leerling die de eigenschap deelt met andere leerlingen krijgt korting...

leg daarvoor een selfjoin op basis van

• 0
Posted

Het probleem ligt niet bij het definiëren van het gezin, dat heb ik.

Ik wil voor een leerling met broer/zus voor beiden AUTOMATISCH korting geven op die bepaalde portaallijn en dus de "volle prijs" aanrekenen voor lln. zonder familie en dit door 1 loop. Dus dat FM een verschillende prijs ophaalt/berekent? voor die bewuste lijn...

• 0
Posted

ik krijg het idee dat we het niet over hetzelfde probleem hebben. met òf een koppelingentabel òf een selfjoin (of beide) moet het probleem kunnen worden opgelost.

en wat doet die ‘loop’ waarover je spreekt precies en wat bedoel je met ‘automatisch’. in fmp zijn er vele manieren om ‘iets’ automatisch te laten gebeuren...

• 0
Posted

Inderdaad : mijn probleem is van een totaal andere orde :

Input : uit keuzelijst "Artikels" kiezen we bvb huur boeken. € 50.

Via globaal/variabele wordt deze lijn bij elke leerling ingevoerd (loop)

Nu wil ik dat voor een leerling zonder familie op school deze prijs € 50 is en voor dié leerlingen met broer of zus een lager bedrag. Dat FM dus een verlaagde prijs invoert adh. de code dat iemand een broer/zus heeft.

Andere denkpiste is : iedereen heeft (in dit geval) € 50 bij huur boeken en via een andere berekening een korting berekend op die items die voor korting in aanmerking komen...

Hopelijk voldoende duidelijk...

• 0
Posted

Dan is een GezinsID och een goede oplossing?

Als Count(GezinsID=1) dan is de prijs 100% van de ingevoerde waarde,

Als (count(GezinsID>1) dan is de prijs 80% van de ingevoerde waarde.

De waarde (50 euro) hoeft maar eenmaal ingegeven te worden, de kortingspercentages kunnen per artikel verschillen door per artikel een percentage aan te geven wat berekend moet worden bij Count(GezinsID>1)

• 0
Posted

eh... nee nog niet geheel duidelijk, maar laat ik een poging wagen.

de relatie leerling/bestelling moet gebaseerd worden op twee velden i.p.v. één: [leerlingID] EN [is onderdeel van gezin].

in zowel de tabel met bestellingen als de tabel met leerlingen moet daarvoor een veld worden opgenomen [is onderdeel van gezin].

in de leerlingentabel zou [is onderdeel van gezin] dan een telling moeten zijn van het aantal gezindsleden via de selfjoin op basis van [gezinsID].

zodra er dan een nieuwe bestelling wordt aangemaakt wordt de waarde van [is onderdeel van gezin] automatisch toegevoegd aan de bestelling en idien die waarde groter is dan 0 volgt korting.

het is in dit geval het wel van belang dat [is onderdeel van gezin] in beide tabellen nooit leeg is...

beetje ingewikkeld om uit te leggen, maar hoop dat t duidelijk is.

• 0
Posted

@hiker : en dat is het hem nu juist : hoe maak ik FM wijs dat hij die korting moet doorvoeren. Lukt me dus voorlopig niet...

• 0
Posted
...indien die waarde groter is dan 0 volgt korting...

dat moet dus zijn: ...indien die waarde groter is dan 1 volgt korting...

via de selfjoin [gezinsID] is de minimumwaarde altijd 1, tenminste, als [gezinsID] niet leeg is.