Jump to content
  • 0

juiste manier van werken? meerdere files of 1 file?

Gem

Question

Posted

Hallo

Ik bekeek onlangs een bestand die gemaakt werd voor een reisbureau en waar blijkbaar zowel de klanten, offertes, bonnen enz... in één enkel bestand samengebracht werden. Met interne relaties en tabbladen kon genavigeerd worden naar de gewenste module.

Ikzelf heb inmiddels ook zoiets in elkaar geknutseld maar ik werk wel met allemaal verschillende bestanden. Zo heb ik een bestand met tabel klanten, een ander bestand met tabel leveringsbonnen en dan nog een bestand met de fakturen enz.... Alle bestanden zijn aan elkaar gerelateerd en zo kan ik vanuit het ene venster een andere tabel aanroepen die geopend wordt in een ander venster.

Mijn idee was; als er ooit één bestand crasht, ben ik nog niet alles kwijt.

Maar is dit wel de correct aanpak?

Ik werk momenteel met 8 bestanden die aan elkaar gerelateerd zijn. Interne relaties worden dus minder gebruikt.

Wie kan mij hieromtrent adviseren?

Bedankt.

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dank u Ronny voor dit antwoord.

Kan je me een tip geven welke zoekterm ik best gebruik om relevante topics te vinden aub? Ik vind de bomen in het bos niet meer...

Ik zocht al op externe en interne relaties maar vond niet echt iets bruikbaars.

Alvast nogmaals dank voor uw hulp.

• 0
Posted

Dank je, ik heb inderdaad een hoop topics gevonden en gelezen. Blijkbaar zijn er veel pro's en contra's. Eventjes overwegen dus.

Thx.

• 0
Posted

Ik vind een hele fijne manier van werken is 1 interface bestand (dus met alle relaties en interface), en 1 met losse data.

Voordeel is dat data niet afhankelijk is als je iets aan de interface veranderd. Interface kan je mee naar huis werken bij wijze van spreken en veranderen, zonder dat je door een "gevaarlijk" proces moet gaan om de records teru up to date te krijgen.

Daarbij hoef je ook minder relaties te definieren, want alles 1 al 1x gelegd in 1 keer (maar dat is bij 1 bestand in het geheel ook zo).